Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - DVB-T i bilen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

DVB-T i bilen

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DVB-T i bilen
    Posted: 10-Augusti-2019 at 14:36
Hej!

Jag undrar om någon här har koll på om man kan få DVB-T att fungera under körning i bil (givetvis endast för passagerare)?

Jag hittar mest 10 år gamla artiklar och trådar när jag googlar på detta där folk är ganska skeptiska men tänker att det kanske har kommit diversitetsmottagare eller liknande som har löst problemet.

Vore kul att höra om någon har fått det hela till att fungera även vid orter där det är lite sämre mottagning.

Mvh
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 15:09
Vad är det för nåt ens? Nåt digitalt filmformat? Var sänds de frpn, är det vår gamla marksända digital TV?
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 19:10
om du stackar 12st 96elementsriktar och sätter dom på biltaket med en rotor så är hittar du nog signal... lite knepigare om du ska åka ngnstanns! men din ide är intressant, tv i bilen... borde gå med bra rundstrålande antenner ! prova och redovisa här hur det går!
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 19:31
Digital Video Broadcast-Terrestrial så du har rätt i att det är vårat marksända digitala tv utsändningar.
DVB-C Kabel TV DVB-S Satellit TV
Men nu är jag lika ironisk som du med mitt svar
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 19:37
det funkar nog bättre med satellitmottagare modell sådan som båtarna har som riktar med hjälp av GPS... kör man inte alltförfort så hänger den säkert med, men kostar nog lika mycket som bilen.. annars skit i det och använd 4G ist!
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 20:12

Netflix direkt i bilens display

https://blog.floatingapps.net/2019/01/netflix-in-your-car/
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Augusti-2019 at 22:21
BMW hade DVB-T i vissa bilar. Fanns bland annat i en 7-serie som jag åkte i någon för 10-15 år sedan, så visst går det. Finns troligen eftermarknadsutrustning också. Frågan är hur bra det funkar en bit från sändaren och med hinder i vägen. Funkade i alla fall fint i BMWn i stan nära sändaren.
Back to Top
nighter View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Augusti-2019 at 00:56
Tack för svaren. Jag funderar på att beställa någon STP från aliexpress, ex denna https://www.aliexpress.com/item/32759988168.html .Som ni säger så har jag dock också svårt att tänka mig att det skulle fungera utan fri sikt från sändaren då antennerna lär placeras innanför fönsterrutan.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Augusti-2019 at 11:34
Vi har inte DVB-T i sverige. Om du kollar på annonsens text så finns inte sverige med som kompatibelt land.
Vi kör med DVB-T2 i sverige och det finns ingen möjlighet att använda abonnemangskort i burken så finns det övht några kanaler som funkar utan kort?
Jag testade utan kort i en vanlig mottagare och det funkade inte.
https://www.aliexpress.com/item/32262333809.html

/DD
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Augusti-2019 at 13:41
Nu är det ett tag sedan jag höll på med TV men DVB-T sänds dom icke högupplösta sändningarna via tex TV1 TV2 etc medans HD kanalerna enbart går ut på DVB-T2 som är en nyare standard.
Ryssland finns med i listan och dom kör bådeDVB-T och T2 likt vad vi har här i Sverige
Programkort behövs inte för dom fria kanalerna men känns ju rätt meningslöst med en mottagare som man inte kan ta in mer än dom fria kanalerna på då dom är få här i Sverige och köp en T2 mottagare när du ändå håller på då HD är rätt trevligt.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Augusti-2019 at 00:36
Är det inte enklare med nån form av nätuppkoppling och bra grejor för mottagningen.

Jag menar så mycket finns ju via internet nu för tiden.

Visst har bilar funnits med TV sv,; fta har det inte varit för Sverige dock och därför inte fungerat hör.

Och sant programkort behövs ej för de socialustiska kanaler som vi nu betalar ned skatten och tidigare med licensavgift, dvs den sämsta skiten kan man få in lätt.

Svårigheten ör ju att sändarna inte täcker så man kan ha en rundstrplande antenn sim för bilradio, det kommer bri problem ich dessutom går de ju på olika frekvenser om du säg åker en längre sträcka och kommer in dör en annan sändare täcker.

Betänk att det inte ör som mobilmaster.

Därför rekomenderar jag att använda internet i stället, där finns öven tv1 och 2 och dylik dynga.
3G är iofs det man fpr nöja sig med melkan städerna men det räcker för överföring av film.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Augusti-2019 at 08:25
Jag brukar köra telenor play eller vad det nu kallas. För de har en streamingtjänst till ios, apple tv os har för mig android också. För om man använder telenor till sin tv- Och har en digital box ifrån dem så har jag för mig att man får det gratis.

Edited by Bagon19 - 12-Augusti-2019 at 08:25
Radio enheter: Rtl Sdr, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down