Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Amatörradio
  New Posts New Posts RSS Feed - D-STAR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

D-STAR

Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Moderator
Moderator

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2008 at 10:53
Hmmm..... När jag googlade lite i ämnet hittade jag t.ex. det här i wikipedia:

D-STAR has been criticized for its use of a patented, closed-source proprietary voice codec (AMBE). [4] Hams do not have access to the detailed specification of this codec or the rights to implement it on their own without buying a licensed product. Hams have a long tradition of building, improving upon and experimenting with their own radio designs. The modern digital age equivalent of this would be designing and/or implementing codecs in software. Critics say the proprietary nature of AMBE and its availability only in hardware form (as ICs) discourages innovation.

Samma information hittades på flera ställen. Det verkar ju trots allt som att det handlar om en hemlig kryptering.
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2008 at 12:52

Hej!

För er som är intresserade, ger en goggling på d-star massor av teknisk info kring projektet. Ursprunget är en codec från Japan, benämn JARL. Sen har DVSI utveckalt en krets, AMBE2020 som bygger på en vanlig Texas signalprocessor. "Hemligheten" är koden i den.

Icom och kenwood har implementerat detta i färdiga kretsar i vissa av sina stationer. Stationer och kretsar är öppna på marknaden för alla att skaffa och använda. Om det blir som många tror (i USA och andra länder i Europa har man kört d-star i flera år redan), kommer fler tillverkarare att anamma tekniken och bygga stationer.      

För att däremot sätta ihop en egen D-star, krävs en mängd pty, kretsar för I/O, basband, användargränsytor, USB-i/f, ethernetController, AMBE2020 codec, en FPGA, Front-end CPU, Main CPU, GMSK chip, och en digitalradio som klarar sync och timing, m.m.

Det som lockar många HAM:s är ju de operativa möjligheterna som detta trafiksätt erbjuder, med både voice och digital info parallellt, ihopkoppling "Gateways" över nätet och i princip oändliga möjligheter till grupperingar, anropsmöjligheter och trafikvägar.

Eftersom tekniken och "kretsar" är öppna, kan var och en som är intresserad skaffa en mottagare och "lyssna" på trafiken. Den är inte krypterad eller hemlig.

73/Nisse  

73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2008 at 17:36

Amatörerna har redan nu minst 16st repeatrar på 70cm i sthlm, många 2m och även 10m men etern är så gott som tyst. Vad är syftet med alla dessa trafikvägar när dom används så sparsamt?

/DD

Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 10:45

Personligen tror jag att det är experimentlustan som påverkar folk att bygga och sedan är det upp till kompisarna att använda grejorna.
Då jag var ung radioamatör tyckte jag det var kul att prata på 2-meter mobilt, men nu skulle jag inte alls få för mig att sitta i en bil och babbla. Alltför många pratar i sina mobiltelefoner och uppför sig vingligt i trafiken. 

Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 11:19
Originally posted by Nisse Nudel Nisse Nudel wrote:

Det som lockar många HAM:s är ju de operativa möjligheterna som detta trafiksätt erbjuder, med både voice och digital info parallellt, ihopkoppling "Gateways" över nätet och i princip oändliga möjligheter till grupperingar, anropsmöjligheter och trafikvägar.

Är det inte bättre att använda Internet till detta
än att öka på det onödiga bruset, QRM, i etern ??
//QRP

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 13:46

I grunden är det ju den tekniska utvecklingen som, likt en naturlag, ständigt lockar till framsteg och nya lösningar, ofta utan att behovet finns där som styr, utan det får s.a.s. skapas av smarta marknadsförare när tekniken väl finns.

När det gäller eteranvändningen, har det ju nästan helt övertagist av mobiltelefonin och frekvensbanden har ju avbefolkats från gammal hederlig komradio i samma takt som telefonin växt på andra band. Det som nu är på väg att ske är just det som D-star erbjuder. Trådlös, digital, smalbandig, low power trafik i olika former växer ihop med intenet i en symbios. Ofrånkomligt att blunda för och spännande att börja "leka" med, eller hur?

73/Nisse

73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 14:17

Jovisst är det väl så vi går ständigt mot en ökande entropi
med ett tilltagande kaos som höjer brusnivåerna. Där
dom klara enskilda färgerna går mot en allmän gråbrun
råddighet utan distinktion.
//QRP

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 15:02
Ojdå, nu börjar vi visst springa iväg från ämnet. Jag ber om ursäkt, för att det var ju jag som började.
Det som jag regerade mot var just det att vi, genom D-star, blivit "påtvingade" en kommersiellt framtagen (och skyddad) produkt. Vi har ingen chans att vidareutveckla eller anpassa den.

Det är ju samtidigt lite märkligt att amatörradion alltmer går emot att integreras med internet. Nu när internet ändå finns tillgängligt för det stora flertalet så vore det ju mer logiskt att amatörradion blev mer renodlad.
En gång i tiden var vi ju några som lade ner en massa arbete på att bygga upp ett fungerande, världsomspännande packetnät. Vi kunde maila varandra över hela jorden innan de flesta ens hört talas om internet.
Nu finns det inte längre något behov av att detta. Det är ju då ganska märkligt att man går andra vägen och använder internet för att ersätta amatörradio.

Nåväl,jag kommer aldrig att köpa en radio bara för att få tillgång till D-star. Men när jag väl får tillgång till tekniken så kommer jag med största säkerhet att kasta mig över den med stor aptit
Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 22:29
Originally posted by _QRP _QRP wrote:

Är det inte bättre att använda Internet till detta
än att öka på det onödiga bruset, QRM, i etern ??
//QRP

Jag tror inte du har förstått detta med d-star (digitalt) det fina med detta systemet är att det inte blir brus eller QRM. Som radioamatör vill man väl försöka behålla radiotrafiken så den inte dör ut, så därför är det väl bättre att utveckla radion också.Man ska inte vara rädd för utvecklig man kan inte vara kvar i det gamla systemet för alltid! som säkert många väljer, om jag har uppfattat rätt av vissa här på forumet. 

callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Juli-2008 at 23:38
Nja, jag tror snarare att QRP menade att det är ganska meningslöst att använda amatörradion som en ersättning för internet.
Dessutom borde väl D-star vara en större QRM-fara än annan trafik? Den som är slarvig kanske inte alltid kollar om det finns andra stationer i närheten innan han börjar sända. Eller hör man närliggande CW- FM- och SSB-stationer när man kör D-star?

Jag är verkligen FÖR en utveckling och ett framåtsträvande inom amatörradion. Det finns så fantastiskt stora möjligheter med de nya tekniker och komponenter som kommit på senare år. Framför allt inom digitaltekniken.
Men D-star verkar ju vara ett gigantiskt kliv bakåt i utvecklingen. "köp en radio och snacka i den, men du får f*n inte veta hur den fungerar. Det är t.o.m. hemligt"

Detta är ju inte amatörradio.....
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2008 at 11:29

Helt rätt uppfattat SM7TJC.
Förr byggde man sina prylar
nu köper man dom som färdiga
"black boxes" utan att känna till
innehållet. Det krävs special-
kunskaper för att laga de nya
radioprylarna förr gick man och
köpte ett nytt motstånd, kondning etc
i närmaste radioaffär.
//QRP

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2008 at 14:12

Ja, bortsett från detaljerna, känns tongångarna igen från debatten i slutet på 1800-talet, när någon "stolle" uppfann en motor som kunde driva vagnen i stället för hästarna. Ett folkuppror tyckte att detta var samhällsfarligt och krävde omedelbart stopp av samhället. Hästarna har fungerat i många tusen år, man vet hur dom fungerar, man kunde "laga" dem själv och de släppte inte ut avgaser....., eller gjorde dom det?

PS Detta är bara en skämtsam kommentar, utan all mening i övrigt DS

73/Nisse    

73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2008 at 15:15

Visst är det så!
Vem kan vara utan en GPS
idag oavsett om det gäller
bilkörning, segling eller joggning?
//QRP

Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juli-2008 at 18:45

PS Detta är bara en skämtsam kommentar, utan all mening i övrigt DS
73/Nisse    

Ja, men det ligger något i det.

Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Juli-2008 at 09:32
Back to Top
Nilsanders View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nilsanders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Augusti-2008 at 09:10

Är det någon här på forumet som provat med DV-Dongle ännu? Om någon funderar på att köpa så är det mycket billigare att köpa en från USA.

youtube

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down