Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Amatörradio
  New Posts New Posts RSS Feed - D-STAR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

D-STAR

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: D-STAR
    Posted: 16-Maj-2008 at 19:05
Om någon mer är i gång digitalt med nya D-STAR moden i nv Skåne, så är jag QRV och passar digitalt 145.3375 i Helsingborg. 

Kör en Icom 2200 med digitalmodul.

73 de SM7DSZ
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Niclashera View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niclashera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Maj-2008 at 20:41

De e snappat Nisse.  Nere på Österlen är dom några

stycken som redan är igång iaf. Även i trelleborgstrakten

är det på gång. Jag själv får lyna maj i c:a 2 vickor. Men det

kommer.    Ten-four, roger and out. ( Tio i fyra, Roger är ute..)

Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2008 at 23:31

Originally posted by Niclashera Niclashera wrote:

Jag själv får lyna maj i c:a 2 vickor.

Kul med dialekt i skrift...  

Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2008 at 15:42

OZ-killarna i Köpenhamn håller på att starta upp en repeater på 2m och 70cm men ännu inte i luften.

Kör direkt med dem från Helsingborg på 144.8375, som är deras aktivitetskanal tills vidare. Kommer att koppla upp ett software också till min IC-2200 för att köra digitalt data, parallellt med DV moden.

Nya som kommer till, prova frekvensen ovan eller 145.3375 alt 145.3875 som är provfrekvenser tills vidare.

Vet inte var Österlenkillarna kör på där ner. Någon som vet?

73/SM7DSZ 

73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2008 at 18:55
Originally posted by Nisse Nudel Nisse Nudel wrote:

OZ-killarna i Köpenhamn håller på att starta upp en repeater på 2m och 70cm men ännu inte i luften.

Kör direkt med dem från Helsingborg på 144.8375, som är deras aktivitetskanal tills vidare. Kommer att koppla upp ett software också till min IC-2200 för att köra digitalt data, parallellt med DV moden.

Nya som kommer till, prova frekvensen ovan eller 145.3375 alt 145.3875 som är provfrekvenser tills vidare.

Vet inte var Österlenkillarna kör på där ner. Någon som vet?

73/SM7DSZ 

vi kör på samma frekvens 145.3375 

callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2008 at 20:39

OK Patrik.

Jag är nu QRV även med dataöverföringen via D-RAT. Funkar OK här, men ännu ingen operativ test.

Når väl inte direkt till Simrishamn innan vi får någon repeater emellan.

Vet du fler som är igång i Skåne?

73/SM7DSZ    

73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Niclashera View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niclashera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Juni-2008 at 00:14

Nisse, du har PM.

Även jag är nu QRV med D-star på  .3375

Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Juni-2008 at 07:58

D-STAR amatörernas RAKEL ...

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Juni-2008 at 20:13

DV aktivitet i NV Skåne

av Nissenudel 22 juni 2008, 16:31

Hej! Dags för en rapport från Helsingborg och DV aktiviteten här.

Jag (SM7DSZ) är, sedan 3 veckor) fullt igång på DV. Har en IC2820 och en 2200 aktiv och har nu hunnit "gräva" mig igenom manualerna för båda stationerna. I Köpenhamnområdet, inkl. upp till Helsingör och väst till Roskilde, är det ett 40-tal stationer i gång, främst med 2820 och IC 92. Vi kör än så länge på simplexfrekvenserna 144.8375 och 145.3375, vilket visar sig gå alldeles utmärkt, med märkbart längre räckvidd än motsvarande analogt.

Danskarna är fullt i gång med att få till det med två repeatrar, OZ2REA, QTH centralt i Köpenhamn. Vi ser alla fram emot att prova dessa.
Intresserade kan få en hel del info på Jörns hemsida: http://web.mac.com/oz6pu/pusle/hjem.html.

Nu hoppas vi på att lite fler DV aktiva dyker upp på den svenska sidan och att vi kan få lite mer info-aktivitet även här d-star forumen.

All info om vad som händer på andra håll i riket ser vi fram emot.

73/SM7DSZ
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
RA 800 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RA 800 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2008 at 16:52
Hej.
Jag är igång med D star på 145,3375. Rig Icom 2200 H.
Soft D Chat, Qth jo65mk. 9 km norr Trelleborg,
Signal SM7K

73/SM7WEJ SM7K
RA 800
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2008 at 20:32
Originally posted by _QRP _QRP wrote:

<BLOCKQUOTE dir=ltr style="MARGIN-RIGHT: 0px">

D-STAR amatörernas RAKEL ...

Ja, det verkar ju inte bättre. Det är ju märkligt att det är tillåtet överhuvudtaget. Det handlar ju trots allt om en hemlig kryptering, vilket i alla fall tidigare varit förbjudet på amatörbanden.
Dessutom verkar det ju tämligen omöjligt att utveckla någonting som man inte har tillgång till. Verkligen en återvändsgränd inom hobbyn.
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2008 at 20:39

Yep, den analoga eran var roligare ...
//QRP

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juli-2008 at 23:45
Originally posted by _QRP _QRP wrote:

<BLOCKQUOTE dir=ltr style="MARGIN-RIGHT: 0px">

Yep, den analoga eran var roligare ...
//QRP

Nja, det kanske var att ta i. Jag tycker nog att amatörradion skall utvecklas. Av tradition har ju radioamatörer alltid experimenterat med nya tekniker och moder. Smalbandigt digital talöverföring har ju radioamatörer experimenterat med 10-15 år (som jag känner till i alla fall).
Då känns det ju lite trist att vi blir lurade utför en sådan här ättestupa.
Back to Top
signalspan View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signalspan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juli-2008 at 00:42
hej !

SM7TJC:
"...hemlig kryptering..."

VA ???

det är en öppen standard...

/mvh
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2008 at 00:37
Originally posted by signalspan signalspan wrote:

hej !

SM7TJC:
"...hemlig kryptering..."

VA ???

det är en öppen standard...

/mvh

OK,då har jag visst missat det.
Jag har inte läst på så mycket om D-star, men enligt det lilla jag läst så påstods det att det handlar om en kryptering som är bunden till en viss krets. Och att algoritmerna i denna krets inte var offentliga.
Jag läste om några som konstruerat en transceiver med kapacitet att köra D-star, men att det inte var möjligt just på grund av att man inte kunde få tillgång till krypteringen.

Jag får nog läsa på lite bättre.

En naturlig följdfråga blir ju då: Finns det inte någon mjukvara till datorn som klarar av D-star?
Det borde ju vara en enkel match....????....
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Juli-2008 at 00:45
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down