Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Mjukvara
  New Posts New Posts RSS Feed - DSD+ DMR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

DSD+ DMR

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rumpaN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DSD+ DMR
    Posted: 12-November-2018 at 23:03
Jag testade för första gången att avkoda en frekvens med vad jag tror är en DMR-signal som kommer ca. var tjugonde sekund med hjälp av sdr/dsdplus. Resultatet som loggas är följande:
+DMR           slot1        BS DATA       DCC=9 Idle
+DMR               slot2    BS DATA       DCC=9 Idle
Sync:+DMR

men inget tal hörs. Finns det DMR-nät utan tal som endast används till datatrafik eller har någon en idé vad det kan vara?
Någon som har koll på vad DCC=9 innebär?
Thx!!
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 23:55
Om det är ett DMR nät med roaming sänder basstationen med jämna mellanrum en poll för att mobila stationer ska kunna mäta in signalstyrkan och använda den bästa. (D)CC=9 *kan* betyda ColorCode 9.
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 17:10
Det ser OK ut. Du nämner inte var du lyssnar (QTH).
Låt det stå och "tugga". Det bästa annars, är ju att testa det hela mot DMR HAM-stationerna, runt 434 MHz. Här hör du ju klartext och du kan också lätt köra DSD Tune för att optimera mottagningen.
Sen kan låta det lyssna på andra kommersiella sändningar, om du nu har sådana. Dessa kan gå i klartext, men också ofta krypterade, och kan stå i "idle" längre tid.     
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
rumpaN View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rumpaN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 19:51
Tack för hjälpen! Då är det säkert pollning som du säger. Jag bor i Kronoberg. Yes, jag får låta den stå på frekvensen i ett par dagar och se om det dyker upp någon rösttrafik.
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 21:29
Vilken frekvens är det du hör dmr på?.Kanske någon som kan hjälpa dig vidare på forumet med vad eller vem som använder den i dina trakter.
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN UBCD-3600XLT.
WHISTLER TRX-2.
YAESU FT2DE C4FM/FDMA 144/430MHZ.
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 18:03
På "frekvenslista" finns ingen DMR noterad i Kronoberg, så nämn gärna, som sagt, vilken frekvens du lyssnar på. Söder om dig, där jag lyssnar, är väldigt glest med DMR. I Skåne brett, har vi ett par nät, men lite trafik. Malmö något mer. Ännu ingen Orbigo här nere. I DK finns några nät, som jag hör här. Sen är ju SDR stickan bred och tar lätt in "speglar" på fel frekvens om du lyssnar nära en stark HAM DMR frekvens. Mer och mer dyker det också, i samband med t.ex större evenemang, upp tillfälliga "hyr-frekvenser", ofta 420-425 MHz, som är igång en kort tid och som ofta är DMR numera, för att enkelt få fler kanaler.      
73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
rumpaN View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rumpaN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2019 at 21:10
Nu har man haft lite tid igen under ledigheten för att kika på detta. Frekvensen det gäller är 422.03125 MHz och signalen går in starkt med originalantennen till SDR-stickan. Jag tycker mig ha lyckats få till hyfsade inställningar efter en hel del labbande, så nu är röstsamtal fullt läsbara i helt okej kvalité men det kan antagligen bli ännu bättre. Jag har dock ingen aning om vilket företag det kan tillhöra. Det verkar vara rösttrafik där till och från på alla tider av dygnet.
Jag använder 12,5kHz bandbredd i SDRSharp men är osäker på vad Order ska vara inställd på. Den står just nu på 500 nu men skulle vilja veta mer vad den gör samt om det finns ett annat rekommenderat värde? Likaså vad är en bra sample rate (MSPS) att använda?

Passar på att ställa en annan fråga. Jag tänkte testa att avkoda D-Star med DSDPlus och får då till och från in en väldigt stark signal på scannern kring 434 MHz som jag vet är D-star. Dock är det tvärdött på samma frekvens i SDRSharp, vad kan det bero på?

Edited by rumpaN - 04-Januari-2019 at 23:10
Back to Top
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2019 at 22:52
Denna länk rekommenderas när det kommer till fininställningarna i SDR#

https://www.rtl-sdr.com/sdrsharp-users-guide/

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2019 at 00:22
Samplerate styr hur mycket av frekvensspannet du kan se på en gång i spektrat. 1.024 är fullt tillräckligt för att lyssna på en frekvens.

DSD+ kan själva hitta de bästa värdena åt dig när du använder dsdtune.exe programmet.

SDR stickor har sämre känslighet än en scanner och blir även lätt utstörda. Slå av AGC på RTL och Tuner och ställ in Gain på max.
Blir det en massa extra signaler som inte hör dit så dra ned gain tills de försvinner.

Jag använder extra antennförstärkare för att få till en bättre signal men stickan är fortfarande överkänslig för störningar.

/DD
Back to Top
rumpaN View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rumpaN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2019 at 18:24
Toppen!

Efter byte till en bättre antenn så får jag nu en bra signal i SDRSharp av D-star sändningen. Dock kommer det inget ljud när DSDPlus försöker att avkoda signalen, utan det visas endast olika tecken samt <resync> i consolen, se bilder.

https://imgur.com/a/npvRivk

Vad kan det bero på?

Edited by rumpaN - 11-Januari-2019 at 18:25
Back to Top
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2019 at 22:23
DSD+ decodar inte D-STAR voice direkt. Läs mer här:

https://www.rtl-sdr.com/receiving-dstar-voice-dsd-1-7-windows/
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2019 at 14:25
D-STAR Voice via dsd+ funkar bra.
Dom som har problem har kanske fel inställningar eller inte senaste betalversionen. (kanske inte behövs ,men det kan aldrig vara fel..
Back to Top
STQR View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2019 at 14:47
Sedär! Mer än vad jag visste
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Mars-2019 at 21:34
Unidens scanners tar DMR rätt bra, ofta av sig själva om de får lite tid på sig.

Synd att många DMR repetrar har skumma tonburstar då och då som man måste höra fast det inte är tal.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Mars-2019 at 21:35
DMR föresten, man måste väl ha 2 mottaagare om mna ska täcka slot 1 och 2 egentligen?

Men det kanske inte är så vanligt i Sverige att det körs så?
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 21:03
Nej för tex DSD+ så kan man lyssna på båda samtidigt. Slot 1 i vänster högtalare och slot 2 i höger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down