Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Rakel / Tetra
  New Posts New Posts RSS Feed - DMO Rtj 1-10 aktiviteter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

DMO Rtj 1-10 aktiviteter

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Team S-70M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2019 at 14:58
Nja kalmar å växsjö är ju långt här i från:)...men tycker nåt från Östergötland borde höras samt nåt från Västergötland ej långt fågel vägen

Amatörradion är helt död här uppe

Fullfart är det på pocsag runt om här ca 10 mils radie

Även flyg om man nu är intresserad av det:)
Uniden 780XLT för enbart PDW/POGSAG Samt 1st Swissphone DE925 P-sökare för RTJ-Larm ... Kan även utföra programmering/omkodning av swissphone sökare

1st Baofeng UV-5R
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2019 at 19:29
Om någon har frekvenserna/strukturen och kan tänka sig att dela med sig så tar jag gärna emot ett PM.
/TRX
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2019 at 19:55
Flyg är värdelöst, bara bolagsfrekvenserna och dyligt är värda att lyssna på imo.

Amatörardiohobbyn har en kris, visst på kortvåg finns ju världen, men det kräver ju antenn med.
Ok ebnkel trpdantenn, men 40m lång ör inget alla kan ha.

De nya digitala moderna är mycket sparsamt besökta och ständigt av samma människor.

Ok klart fler kör direkttrafik enbart men på högre freivenser innebör det horisontella riktantenner så det ska man ju bara ha tur för att råka höra.

Bor man så långt från en iaf halvstor stad att man inget hör är scanner värdelös som hobby, visst man kan fixa en riktantenn och peka mot staden givetvis.

Det är helt enkelt inte mycket att avlyssna längre mer ån vissa specialomrpden om man bor dåligt till, och troligen blir det värre då de firmor som kör analogt blir digitala med nästa byte av grejor och tja varför inte kryptera på en gång kommer det låta.

Tyvärr mister landet sin öppenhet, och ingen kan höra nöd eller hjälp om den inte är i systemet.

Polisen rasade ju enormt då mycket av tips från polisradiolyssnarna försvann, de lever på tips, gammalt gott polisarbete är struntprat, tips på vilket sött det nu kommit är det som leder polisen.

Men nu kan de ju beställa käk på nattpasset utan att vi kan höra det iaf, så nåt har det givit.

Ok om de nu behöver dataöverföringar men kryptering var larv,krim och span mm var redan omöjliga att avlyssna förr.
Men på senare år kan det ju ha gjort gott bruk att dölja vad som försegår runt oss, ett sätt att gömma sanningen, vilket fö spelar de som tänker värst rakt i händerna nåt politiker och dyligt folk aldrig lär sig, eller inte vill lära sig.

Edited by Agentumsilwer - 12-April-2019 at 20:00
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2019 at 21:42
Polisen borde ha en app där de tipsar om viss typ av brott som härjar, typ båtmotorer stjäls denna veckan i ett visst område
och bedrägeri per telefon osv. Vissa händelser kan det tipsas om, att de leter efter en person eller en viss bil efter ett rån.
Nu kan det hända att det efter en månad kommer en uppmaning om att" Om ni sett något misstänkt 24 februari kl 18:30 utanför konsum
så lämna signalement på personerna" Det är ju helt omöjligt att komma ihåg datum och än mindre hur personer såg ut.
Det ska vara omdelbart ihop med händelsen som man minns något.

Om man själv vill tipsa om något eller anmäla så finns ingen app eller hemsida att göra det på,
enbart 114114 ska ringas och vänta en timme på att någon ska svara. Hade det varit enklare i kontakten
mellan polis och allmänhet så skulle det fungera bra mycket bättre än nu.

/DD
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2019 at 23:30
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Om man själv vill tipsa om något eller anmäla så finns ingen app eller hemsida att göra det på,
enbart 114114 ska ringas och vänta en timme på att någon ska svara. Hade det varit enklare i kontakten
mellan polis och allmänhet så skulle det fungera bra mycket bättre än nu.

/DD

Jodå, det går bra att tipsa polisen via ett webformulär:

Polisen

Tipset blir dock en allmän handling som sparas och kan lämnas ut vid förfrågan.
Back to Top
nighter View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 01:17
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Flyg är värdelöst, bara bolagsfrekvenserna och dyligt är värda att lyssna på imo.

Amatörardiohobbyn har en kris, visst på kortvåg finns ju världen, men det kräver ju antenn med.
Ok ebnkel trpdantenn, men 40m lång ör inget alla kan ha.

De nya digitala moderna är mycket sparsamt besökta och ständigt av samma människor.

Ok klart fler kör direkttrafik enbart men på högre freivenser innebör det horisontella riktantenner så det ska man ju bara ha tur för att råka höra.

Bor man så långt från en iaf halvstor stad att man inget hör är scanner värdelös som hobby, visst man kan fixa en riktantenn och peka mot staden givetvis.

Det är helt enkelt inte mycket att avlyssna längre mer ån vissa specialomrpden om man bor dåligt till, och troligen blir det värre då de firmor som kör analogt blir digitala med nästa byte av grejor och tja varför inte kryptera på en gång kommer det låta.

Tyvärr mister landet sin öppenhet, och ingen kan höra nöd eller hjälp om den inte är i systemet.

Polisen rasade ju enormt då mycket av tips från polisradiolyssnarna försvann, de lever på tips, gammalt gott polisarbete är struntprat, tips på vilket sött det nu kommit är det som leder polisen.

Men nu kan de ju beställa käk på nattpasset utan att vi kan höra det iaf, så nåt har det givit.

Ok om de nu behöver dataöverföringar men kryptering var larv,krim och span mm var redan omöjliga att avlyssna förr.
Men på senare år kan det ju ha gjort gott bruk att dölja vad som försegår runt oss, ett sätt att gömma sanningen, vilket fö spelar de som tänker värst rakt i händerna nåt politiker och dyligt folk aldrig lär sig, eller inte vill lära sig.

Vad är det på "bolagsfrekvenserna" som är värt att lyssna på?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 10:36
Originally posted by plamek plamek wrote:

Jodå, det går bra att tipsa polisen via ett webformulär:

Tack för upplysningen. Det var ju bra att det finns nu i alla fall. Sidan verkar vara skapad 30 sep 2017 och jag letade
efter den funktionen sommaren 2017 så då fanns den inte. Jag har ett återkommanade ofog på somrarna att bilar parkeras mellan
stoppskylt och stopplinje så att sikten begränsas och möten blir kaosartade när man ska ut eller in från stora huvudleden.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 11:49
Det finns hyffsad uppdatering på vissa håll i landet men här finns absolut ingenting.
Kanske inte så som du nämner men iaf i stort vad som hänt i tex länet eller kommunen.

Bolagsfrekvenserna är väl oftast vad som behövs i form av bränsle och annat vid tex mellanlandning, på vanlig svenska allt som oftast och utan lingo.

Men även fel ombord som måste kontolleras vid landningen.
Jag personligen tycker det jan vara värt att ha inprogrammerat, andra kanske föredrar de ordinarie utsändningarna om stigning och höjd och hej då mm på snabb engelska till tornet, jag tycker det är urtrist.

Blåljus är för evigt borta så om man är intresserad alls av att bara lyssna på frekvenser får man söka sig till det man kan tänka sig höra i stället eller ägna sig åt annat.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 13:10
Det är fortfarande 3 frekvenser där det larmas ut räddningstjänst i stockholmsområdet. K23 K49 K52.
Är man nära Arlanda så ska tydligen även deras bilar få larm via 77.9625MHz

/DD
Back to Top
Team S-70M View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Team S-70M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 15:31
Ja det är som sagt dött nu mer tyvärr har till å med haft en aktiv repeter här i början mitten av 90talet. Aktiv amatörradio klubb nu mer finns inget kvar av det.
Till å med helt dött på 27Mhz
Flyg är jag helt ointresserad av massa siffror hit å ditt inget för mig
Och har för långt till att lyssna på markpersonal

Men bor man i storstäder så är det mycket mer att lyssna på helt klart men landsbygden små städer så är det nog helt tyst mer eller mindre

Här är det helt tyst på s70 sen många år tillbaka Tranås va mer eller minder dom först som gick med i rakel

Ut larm på S70 har vi haft delvis digitalt sen mitten på 90talet
Med motorola sökare   pmr2000 Tal/ton/text pocsag sökare låg på gammal rök dyk på 422Mhz
Uniden 780XLT för enbart PDW/POGSAG Samt 1st Swissphone DE925 P-sökare för RTJ-Larm ... Kan även utföra programmering/omkodning av swissphone sökare

1st Baofeng UV-5R
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 17:44
27mhz har helt flyttat till ssb och det är ofta långt mellan stationerna.

Och jo jag hör inte Arlanda eller Brommas markpersonal heller men det räcker med halvan från planet tycker jag liksom på klubbkanaler, det pratas ju mellan piloter med.

Just nu lyssnar jag på DMR, amatörer, obegripligt när de kör stationer via internet känner jag, eller för den delen över närmsta rptr som tar DMR, men det låter som på kortvågen just nu.
Märkligt alltihop :-)

Jag håller helt med om att det var bättre förr när det gäller radio, ja för oss alltså iaf.

Jag har Stockholm söder om mig annars hade jag inte haft mycket jag heller, Uppsala som har 200k invånare har knappt några sändningar alls man kan avlyssna iaf inte om man som jag har några mil dit.

Jag bor förmidligen bra iaf, då jag plockar mycket från Stockholm, då ska man nämna att till centrala Sholm har jag 10mil fågelvägen, men givet hör jag mest norrort med som ju är närmare, det är just inget som står ivägen sp att säga, platt terräng och sluttande lätt nedåt mot Stockholm.

Därför tänker jag satsa lite på att byta till bättre antenn och lite annat eftersom konditioner visar att det går fram via markvåg vara jag kan höra signalen.

Jo S70 försvann för evigheter sen helt här, ambulans fanns kvar lite längre dock pga överföringsproblem i obygden här, S70 hade gått utan slavsändare över ett väldigt område innan, pga att små distrikt helt lades ner och då försvann deras stationer med.

S80 Stockholm fanns kvar ett tag längre med, jag kunde bara höra det på slutet på 410mhz

Men den tiden är över :-/
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 18:10

Det roliga radiolyssnandet upphörde i och med
att dom trådlösa analoga CT1 telefonerna på 959Mhz
fasades ut och blev olagliga.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 18:16
Hehe jag var med på NMT tiden, ännu bättre :-)

Men visst vad man fått höra i de där trådlösa telefonerna från omgivningen är obetalbart ibland hahaha.
DECT kom rätt fort sen, men nån enstaka fanns ju kvar, de stängde ju inte ner det, de flesta vet nog inte om att de isf blev olagliga utan med tiden bytte de telefoner bara.
Suck!

Edited by Agentumsilwer - 13-April-2019 at 18:18
Back to Top
cjmedia View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cjmedia Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-April-2019 at 19:49
TRX: Menar du RTJ DMO-frekvenserna? Fått tag på dem? Kan skicka ett pm annars.

Edited by cjmedia - 13-April-2019 at 19:51
Sepura STP9000 | Swissphone DE935 | Uniden UBC69XLT-2 | Uniden UBC60XLT-2 |
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down