Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - DMA fråga
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

DMA fråga

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DMA fråga
    Posted: 05-April-2019 at 10:31
Jag har hört en del mycket besynnerliga utsändningar på DMR det är alltid nattligt.

De diskuterar med varandra med förnamnen, MEN jag kan inte höra ena parten bara oljud, men hör de som är ute, inte basen.

Det är inte vakbolag så som de snackar och knappast bud på natten.

Sist behövde de verktyg för att ta sig nån nånstans, sen sades det att det var ett garage och det såg förjävlugt ut där, och att de hade jobb. OBS jag hör inte basen i det dör, nyfiken som fan.

Kan en radio på nåt sätt vara felaktig, för hag begriper inte hur en part kan höras?

Just de udda tidpunkterna och diskussioner som jag inte kan begripa mitt i natten.

Det är inga långdragna saker dock.

Kan det röra sig om nåt gränsfall för hörbarhet? Fast konstigt att jag hör de på fältet men basen låter krig.

Jag har dock lagt märke till att man kan få många bitfel på DMA ich då låter det som det vore krypterat, mpste fixa bättre antenn ich grejor ch se om en del kanske hörs då.

Edited by Agentumsilwer - 05-April-2019 at 15:24
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 12:12
DMA ???
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 15:24
DMR, sorry.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 16:57
Låter som underhållsarbete av väg eller spårväg som utförs när ingen trafik stör.
Just nu är det mycket gatusopning och då används bl.a. vägverkskanalerna på 74Mhz trots att tillstånden har upphört, vad jag har förstått.

Kan det vara en DMR simplexkanal du hittat, eftersom den ena parten i samtalen är svår att avlyssna?
Eller lyssnar du på infrekvensen på repeatern? Frekvens?

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 18:17
Det är absolut en repeater.
Basen är oläslug för mig, men fde yttre hör jag.

Jag misstänker att jag på nåt sätt med minusmodulation mm inte jan läsa basen.

Vad det handlar om är säkert oskyldigt men konstiga uttalanden.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 19:42
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Jag misstänker att jag på nåt sätt med minusmodulation mm inte jan läsa basen.

"minusmodulation" ????
Vad är det ?
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-April-2019 at 06:35
Ofta folk som modulerar kraftigt på FM och får din signalmätare att backa.

Olika hur känsliga mottagarna är för det, men ligger de då på gränsen av squelshläget blir det hackmat av allt, men vrider du ner squelschen hör du personen.

Men i detta fall var det DMR utsändning och jag tänkte att jag missade för många bitar från basen då det bara var oläslig gröt men de yttre hördes ok.

Svårt att säga för mig som är ny på digitala moder hur de kan bete sig, det verkar konstigt att inte isf ha alla radioapparater i samma läge, de hörde ju dessutom varandra.

Digitala utsändningar är ju väldigt mycket av antingen går det bra fram avsett signalstyrka bara din radio kan få in alla bitar eller så går det inte alls.

Analoga utsändningar har ju den delen att du kan läsa nån i bruset så att säga, det saknas i digitalt läge och visades väldigt när Sverige gick över till marksänd digital TV, de fick massor av problem, och fick lia effekten väldigt och sätta upp fler sändare för att det skulle fungera.
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-April-2019 at 22:55
vilken frekvens är det?
Electronic S 250i
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-April-2019 at 09:57
Det var 421.5562 DMR

Frekvensen fick jag av Doctorn, och han vet inte vad det är och det står "hör du mig?, Jag hör dig" som namn på den hehe.

Tänk dock på att inte läsa scannerlistan.se som bibeln, bara på de veckor jag åter lyssnat har särskilt privata firmor flyttat runt, det gäller särskilt DMR.

Den är säker för det mesta men dels delas även analoga repeatersystem med fler användare och de kan ändras, man kan få lyssna ett tag för att försöka lura ut vad det är om.

Mycket är ju vakt på natten, betong och bud på dagen och en del flyttfirmaliknande användare som exempel.

Man kan nog se frekvensområden som block för hyrrepeatrar, vissa företag håller i sig andra försvinner eller flyttas runt, ofta känner man ju igen basen och en del andra röster med tiden.

Edited by Agentumsilwer - 09-April-2019 at 10:04
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-April-2019 at 10:32
Det är gatukontoret i Solna. I alla fall så sker arbeten på gator i solnatrakten. Jag skickade över en scannerlista till Agenten där jag har
frekvensen i prioritetslyssning så att den dyker upp först men finns även inlagd med sitt rätta namn på annan plats i scanlistan med TG och ID och
programmerad som Solna Kommun, så "hör du mig" kanalen kan raderas, Agenten.

Det är förvånande att du hör den i Uppsala. Det är bara när väderleken är gynnsam som jag lyckas höra något ifrån dom med en riktantenn.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-April-2019 at 15:42
Det var bra konditioner, Solna går annars inte så bra hos mig som säg Kista, som iofs ligger närmare.
Dessutom gränsade den nog på squelschen men DMR är ju som det är, går det in med alla bitar hörs det bra oavsett.

Kan bero på att antennerna kanske sitter på de riktigt höga hus de har i Kista tre av de högsta på topplistan finns där.

Nåväl då vet jag vad det är och kan radera den.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 07:49
Och nu med våren hör jag den mer och ja Solna gatuarbete är det ju, DMR.
Inte för att jag misstrodde dig men nu är det uppenbart när de jobbar och vad de pratar om då.

Att de ensamma har en DRM rptr är udda, iofs önskar man fler delade när det är arabiska i fullfart på en, men man kan inte skippa den då den delas med flertalet företag.

Förbud, lägg upp en för bara arabiska så kan jag skita i den.

Edited by Agentumsilwer - 17-April-2019 at 07:54
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 10:00
Om man arbetar inom ett begränsat geografiskt område så funkar det bra med egen repeater. Det är inte dyrt, jag tror en DMR repeater kostar 25.000
och en antenn och koax 10.000 och kommunal verksamhet har gratis antennplats i vattentorn och kommunhus. Jag kan tänka mig att repeatern sitter på
kommunhuset i Solna centrum. Har man bara en repeater så kan man använda 1.000kr bärbara DMR radios typ TYT MD380.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Maj-2019 at 20:54
Nu var det nån amatör på DMR som menade att 80% av all amatöradiotrafik var digital nu, där han var.

Jag funderade en bra stund hur han tänkte då? Menar han svenska repeatrar kontra internetupkopplade hotspots/rptrar till internet för talgrupper med hela världen på alla olika digitala system?

Isf gå om den där kursen eller sök på lokal amatörtrafik eller liknande.

Personligen tror jag att var märke har sin digitala variant tar död på en hel del.

Edited by Agentumsilwer - 12-Maj-2019 at 20:57
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2019 at 23:19
Jag har slagit av alla vanliga DMR, och de få kvar kan levera en hel del konstigheter får jag säga.fast bäst att inte skriva nåt, då det tycks känsligt.

Ändå utsätter de sig ju för att bli avlyssnade och då de kör hotspots och en repeater ansluten till internet ingår , en maximal avlyssningsmöjlighet nästan.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2019 at 22:57
Orbigo måste ju ionla när som hekst, det är pnnu bara bärvågstester och de man hört där finns på analoga repeatrar.

Tycks vara svårsålt det där.

Om mnga nu vore krypterade hade jag hört det, de är inte det, de har bara inga användare i ett omrpde med enormt mycket folk och företag, sparka chefen är god ide och sluta inbillla folk att digutalt är så jävla fantastiskt när man mest behöver ha korta kontakter och inte överföra data i mängder vilket få behöver.

Lustigt nog hör man vad andra säger på analoga system med hur konstigt det än låter.

Nä gör om gör rätt, oresentera det efter kvaliteten eller dylikt, trots all går alla bitarna in ör det ju som en mobiltelefon ungeför men enledare.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down