Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Dålig mottagning UBC780XLT
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Dålig mottagning UBC780XLT

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SDM650 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dålig mottagning UBC780XLT
    Posted: 13-Januari-2004 at 15:51

Köpte nyligen en UBC780XLT och den verkade MYCKET bra... precis vad jag ville ha, men jag har hittat två saker som verkligen INTE är bra.

Jag bor bara ca. 1mil (öppen terräng) från en STARK radiosändare (vanlig FM-radio) så jag har alltid haft problem med lite störningar som går in. Trodde dock att ”ATT” på 780 skulle hjälpa detta problem, men ICKE. Det är kanske förståligt?

Det andra problemet är dock inte så trevligt. På S70M så har jag mycket sämre mottagning med 780 än vad jag har med min billiga UBC60XLT-2 (använder inte ATT då). Är det någon annan som också märkt detta? Någon som vet vad man kan göra?

På flygbandet däremot, så är där mycket bra mottagning. Använder antenn avstämd till S70M.    

Back to Top
micke 74 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote micke 74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2004 at 16:18
780 är lite mer bredbandig,och det gör att radion
kan bli lite sämmre i mottagningen.Flyget kommer
faktiskt som du säger in förvånande bra.Även frek
runt VHF funkade också bra.
Back to Top
Broder Duck View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broder Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2004 at 20:07

Det är riktigt. Just på 108-137Mhz flygbandet och 137-174Mhz är det varicap styrda filter och scannern fungerar bäst där. Det är ett simpelt bredbandigt filter för 54-108Mhz som gör att det brakar in rundradio när man ska lyssna på S70 kanalerna.

Helst skulle man göra en modifiering av filtret så att det blir 54-88Mhz så kanske man blev av med en del störningsproblem. Någon som vet vad man ska ändra?

Först kommer en konding och spole i serie, sen sitter det en konding+spole parallellt mot jord, och sen konding och spole i serie igen, och det hela avslutas med konding+spole i serie mot jord.

Man vill alltså ändra lågpass 108 till att bli lågpass 88Mhz och helst högpass från 54 till 72Mhz så att man slipper TV1 från Nacka masten. Eller varför inte försöka få till ett smalt 78-80Mhz filter så får resten på det bandet bli vad det nu blir med mobitex och vägverk m.m.

/Broder Duck

Back to Top
200c View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 200c Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2004 at 20:58

På min 780 så monterade jag Commanders störätare AF-359 Bandspärrfilter och det löste mina problem med rundradio (Har en radio/tv mast 300 meter ifrån där jag bor). Så jag skulle nog prova ett sådant el liknade!

S70m fick jag in lika bra som min DLS 200c Direct2 fick in basar 15-25 mil i bland längre och bilar 2-4 mil.

//Danne

Edited by 200c
Uniden UBC-92XLT,BCT-15,
Back to Top
Sam_706 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sam_706 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2004 at 21:27

samma problem... S70 är mycket sämre på 780...än min dls.
Får ofta in rundradio på S70!!!
Back to Top
bjorndan View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjorndan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Januari-2004 at 21:36
Originally posted by Sam_706 Sam_706 wrote:

samma problem... S70 är mycket sämre på 780...än min dls.
Får ofta in rundradio på S70!!!

Jo rundradio går in på min med. Men ett eget gjort filter tar bort det mesta. Bryter igenom lite då och då bara. Då har jag en huvudsändare 10 km bort.
Men den är ändå mycket bättre än den förra basen som var hopplös. Fick ta till dubbla filter och ändå skvätte det in. Fick ha teleskopantenn på den. (Yupiteru 8000)

Använder: UBC 780xlt, UBC 3500xlt , SRS Discone. Icom R75 + 70 m antenn. Bor i Dals Långed.
Back to Top
200c View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 200c Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Januari-2004 at 03:11

Kom på en sak till!

Hur har du/ni programerat in era 780? jag har progat min som nästan alla Uniden maskiner gör automatiskt utom denna:dvs typ

78,9125 ska va 78,9150 och 79,3875 = 79,3900 osv osv

Och tar kopplar jag bort mitt Commander filter så hör jag nästa ingenting och kopplar jag tillbaka det så hör jag hur mycket och bra som hälst! Det måste väl tyda på att maskinen blir döv av alla störningar?

Uniden UBC-92XLT,BCT-15,
Back to Top
JNES View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JNES Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Januari-2004 at 11:07

Jag kan bara hålla med om föregående intryck att 780:n är bra på i stort sett alla frekvensband uton just 78-79mhz området där den är klart undermålig mottagning i jämförelse med andra scanners.

/JNES

Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Januari-2004 at 11:13

Det låter precis som de problem jag har haft på alla mina små handscanners, radion blir döv av rundradion och med commanders filter kombinerat med stubfilter så blir den användbar igen.

Men då pratar vi om billiga handapparater som inte är gjorda för basantenn, det förvånar mig mycket att Unidens dyra bas/mobil scanners uppför sig så pass svagt, trots bredbandigheten så kostar den ju en del och "ska vara bra".

För att lyssna på S70 med basantenn eller i svår miljö så verkar det vara yrkesradio, DLS, eller gammal 70-tals scanner som gäller.

Jag har en gammal 500-kronors Regency just nu som inte har dessa problem alls.

2xDLS160, Regency M400E, Yaesu VR-120D, DX-394, ATS-909, Ryggsäck, Garmin eTrex, Geologhammare, Gott humör
--http://pw.info.se--
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down