Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Dipolbygge, blev bra
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Dipolbygge, blev bra

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dipolbygge, blev bra
    Posted: 06-Mars-2004 at 17:59

För den som kan vara intresserad..

Solen tittade ju fram en stund så jag passade på att sätta up den dipol jag har byggt på i veckan.

Den är byggd enligt ejorg's tidigare tips här i forumet.

Material :

1st Eldosa i plast
2st Skarmuttrar M6
1st F-kontakt skarv (hona-hona)
2st Gängad stång M6 eller aluminumstång med M6 i änden, ca 90 cm
Koaxialkabel

Hittade en eldosa i garaget av någon bakelit/hårdplast. I hålen på denna passade M6 skarvmuttrarna perfekt och när man drog åt muttrarna som vid normal användning klämmer om kabeln, så klämdes muttrarna fast och det blev dessutom tätt. Perfekta fästen för spröten.

I ett av de andra hålen i dosen klämdes en F-skarv på samma sätt.

Inuti dosan skruvade jag fast en kabelsko i varje M6 skarvmutter och med en kort koaxsnutt med F-kontakt i ena änden som sattes i f-skarven på insidan , lödde jag fast innerledaren i ena kabelskon och skärmen i den andra.

Alla hål tätades med silikon från både insida och utsida och jag fyllde sedan hela dosan med silikon och tryckte på locket.

Då blev hela T-korset klart med M6 honor för spröt och F-hona för anslutning

Tog ett par aluminiumspröt jag hade låg från en skrotad discone och använde som spröt, de var lagom längd och hade M6 gänga i ena änden.

Hittade en plåtbit/plattjärn i garaget som jag fäste eldosan på, och borrade 2 hål för slangklämma i andra änden.

Upp på taket, ner med tv-antenn, skruvade fast dipolen överst, skruvade fast kabel med f-kontakt och drog ned till biltema splitter för f-kontakter. Därifrån till 2 platser i huset.

Funkar väldigt bra hittills, jag bor 4 mil norr om Örebro, jag får in Köping, Eskilstuna, Borlänge, Hallsberg/kumla, och de närmare distrikten förstås, tyckte jag även hörde Motala nyss, och jag bor väldigt illa för att vara scannerlyssnare, på en av stans lägsta platser med en hel del berg omkring.

För bara några tior i kostnad så är jag helnöjd.

2xDLS160, Regency M400E, Yaesu VR-120D, DX-394, ATS-909, Ryggsäck, Garmin eTrex, Geologhammare, Gott humör
--http://pw.info.se--
Back to Top
200c View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 200c Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Mars-2004 at 18:13

Du har ingen bild?

//Danne

Uniden UBC-92XLT,BCT-15,
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Mars-2004 at 18:40

Tyvärr inte.  Brukar ju ha det och trodde jag hade en på eldosan i kameran men nu när jag kollar har jag tydligen raderat den av misstag..

Grundidé är eldosa som mittpunkt, skarmuttrarna som sprötfästen och f-kontaktskarven som anslutning, gjut ihop hela dosan när det är klart.

Fick inte upp hela ovanför TV-antennerna, bara sprötet uppåt är helt ovanför, nedåtsprötet är parallellt med maströret. Får väl köpa ett rör till o skarva på, men mitt skorstensfäste är så dåligt o rostigt så då lär jag väl fixa det med..

2xDLS160, Regency M400E, Yaesu VR-120D, DX-394, ATS-909, Ryggsäck, Garmin eTrex, Geologhammare, Gott humör
Back to Top
ejorg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2004 at 00:16

Kul att man kan bidraga med lite bygginspiration.

Till skillnad från ditt bygge, så har jag fyllt mina skapelser med polyeterplast,armerat med glasfiberväv, istället för silikon. (typ vanlig båtplast) Jag har hittills bara byggt antenner för s70 och dom blir ju ganska stora med stora påfrestningar som följd och silikon tror jag inte hade funkat i mitt fall. Sen har man ju den stora fördelen att bygget härdar ju på 30 min.

Vill höja ett varningens finger dock till dom som blir sugna på att gjuta i polyester: Blanda inte i för mycket härdare!! Vispa hellre i lite för lite (härdar gör det alltid) Det blir varmt som tusan när plasten brinner och blandar man i för mycket blir det så varmt att det kan skada koaxen som man gjutit in.

Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2004 at 07:31

Du hade kanske annan eldosa än mig, min var ju av bakelitliknande material, och med muttrar i hålen som klämde fast skarvmuttrarna så pass bra så dom satt som berg utan att man behövde gjuta fast dom

Jag hade ju dessutom aluminiumspröt som knappt väger något.

Märkte också att en dipol som har lika mycket tyngd ovan som under fästet, har väldigt bra "jämnvikt" och belastar upphängningen väldig lite.

Funkar bra som sjutton i alla fall.

Back to Top
Perra View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Perra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2004 at 08:37

den där eldosan förbryllar mig du har inget artikelnummer på en sådan t.ex. från biltema !

Annars tackar jag för tipset med hemmabyggen alltid intressant läsning.

73 de SM6WZH /Per
Back to Top
ejorg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2004 at 09:33

Biltema art.nr.35-110

11.90

Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Perra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2004 at 09:48
tackar, nu är jag med..
73 de SM6WZH /Per
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2004 at 20:48
Min eldosa var en jag hittade i garaget, vet ej varifrån den kommer. Den är av modellen man sätter utomhus på vägg när man drar utanpåliggande kabel, typ Kulo eller EKLK tror jag kabelsorten heter, och med bussningar i kabelhålen som man kan dra åt.  Finns även helt i metall men min var av hårdplast.
Back to Top
nordkap View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nordkap Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2004 at 21:52
Dra kabel utomhus får man inte använda kulo, iaf inte om man avser släppa spänning på den. Fast det är väl kansk inte jättelämplig med antenn heller eftersom den inte håller kapslingsklass nog. Kulo Kabel = EKRK. EKLK får du tom gräva ner om du så vill.
DLS 200c, 780 Xlt, Tentech 1245, Yeasu FRG-7000
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2004 at 11:17

Längesen man använde sina elkunskaper, naturligtvis har du rätt, trots att det är ointressant i frågan.  

Bussningarna klämmer i alla fall fast skarvmuttrarna helt och tätt, och om man sedan fyller hål och hela sk**en med silikon eller tätmassa lär det bli tätare än U137

Back to Top
steppa View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2004 at 12:54
Är det inte så att silicon har en dämpande effekt.
I så fall borde det ja vara aldeles ypperligt att ha i dosan ,eftersom man vill ju inte ha in signalen där.
Rätta mig gärna om jag har fel.
c-602
P-22
P-42
P-45
P-302
P-402
P-404
P-405
C-602 Weologic
C-604
C-702
Storno 6000
Back to Top
Tapsa View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tapsa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2004 at 14:37

Hej.

Silikon innehåller mycket ättika och äter upp metaller speciellt aluminium. Rekommenderas inte med antennbygge.

//TL

(Försökte ta bort de tomma raderna under //TL, men det gick visst inte..../Björn)

Edited by Yupiteru
ICOM 706MK2G YAESU VX-6 med div. antenner och utrustning.
Back to Top
steppa View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2004 at 16:33
Ok ,fel av mig
c-602
P-22
P-42
P-45
P-302
P-402
P-404
P-405
C-602 Weologic
C-604
C-702
Storno 6000
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2004 at 17:53

Dosan ser ut så här MEN AV HÅRDPLAST istället för metall, det är alltså skruvbussningar istället för som kanske nordkap tänker på, de fyrkantiga dosor man petar hål i en gummiplutt o trycker igenom kabeln. Kapslingsklass tillräcklig.

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2004 at 18:00
Håler ed om att silikon inte är någon höjdare i antenner. Misstänker att det funkar bra om det blir helt tätt så att inget syre kan komma intill och korrodera. Men det är ju lätt hänt att det inte blir riktigt tätt överallt.
Jag har drabbats av att andra klabbat silikon i kopplingsdosor till antenner. Ett rent h-e att få bort.
Polyester är nog smidigare då. Det rinner ju ut och fyller bra. Sedan blir hela dosan en homogen klump som aldrig kan läcka.
Vill man vara riktigt säker använder man en kontakt. Om man bara gjuter in kabeln så kan ju fukten komma in genom den.
Kabeländar kan man täta hyfsat genom att hälla lite superlim runt skärmstrumpan. Limmet är så tunnflytande att det rinner in i kabeln en bit och tätar effektivt mot funkt.
Det är både roligt och lönande att bygga egna antenner. Är man noggrann kan man dessutom få antenner som kan sitta uppe i många år utan att krångla.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down