Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Off Topic
  New Posts New Posts RSS Feed - Civilbils-spotting
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Civilbils-spotting

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Civilbils-spotting
    Posted: 16-Oktober-2007 at 21:31

Den här tråden är väl på gränsen mellan allmänt scannerforum och off-topic så lägger den här....

Tycker att det är rätt skoj att identifiera civila polisbilar när man är ute och åker. Smidigt med fordonsregistret via SMS i telefonen

Bara idag stötte jag på 2-3 civilbilar inne i stan. Men efter nåt års "spanande" börjar jag bli rejält nyfiken på vad alla finare bilar används till. Rätt mycket BMW 5-serien, och Merca E-klass som står reggade som RPS utryckning. Nån som har koll?

Blev också förvånad när jag såg en bil som ENDAST hade S70 korta sprötet på sig och som var reggad på RPS Stockholm (hade blivit mindre förvånad om den var reggad i nån S70 förort....)

Back to Top
Gummipinnen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gummipinnen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2007 at 21:57
Finns det ingen lista över civila polisbilar?
Annars kanske det kunde ordnas...! =o)
Icom IC-R20
Bor: EDSBYN
Back to Top
CHLU91 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CHLU91 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2007 at 22:07
Google är din vän.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15121&action=new
Back to Top
Rescue man View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rescue man Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2007 at 22:22
Originally posted by Gummipinnen Gummipinnen wrote:

Finns det ingen lista över civila polisbilar?
Annars kanske det kunde ordnas...! =o)

Har för mig att de var flashback eller så som hade en monstersida med nåt som nån kallade (ALLA SVERIGES CIVILBILAR)

Vet inte om den stämmer eller. Hitta inte länken nu men jag har allfall listan om du vill ha de kan du ju kolla om nån stämmer.
Instruktion Whants To Be Free

Back to Top
Gummipinnen View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gummipinnen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2007 at 22:27
Kollade upp sidan CHLU91 hänvisade till, och mycket riktigt,
där fanns dom, uppradade snyggt och prydligt...! =o)
Ska kolla med bilregistret.se vilka som är "aktiva"
Icom IC-R20
Bor: EDSBYN
Back to Top
sm6joc View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sm6joc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2007 at 02:23

Originally posted by DX-Kungen DX-Kungen wrote:

Bara idag stötte jag på 2-3 civilbilar inne i stan. Men efter nåt års "spanande" börjar jag bli rejält nyfiken på vad alla finare bilar används till. Rätt mycket BMW 5-serien, och Merca E-klass som står reggade som RPS utryckning. Nån som har koll?

SÄPO, bilar för t.ex. statministern, kungen, ambassadörer på besök m.m.

D.v.s. bilar som används för personskydd.

IC PCR-100, IC PCR-1000, Handic 1600 MkIII och MKII, UBC760xlt (3st), AOR AR-8200, Yupiteru MVT-6000 (2st), Ericsson C702 och kommersiella radios.
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2007 at 09:18
OK, tänkte att det måste vara nåt sånt. Svårt att tänka mig att typ trafikare och span osv får så fina bilar
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2007 at 11:47

Originally posted by DX-Kungen DX-Kungen wrote:

Tycker att det är rätt skoj att identifiera civila polisbilar när man är ute och åker. Smidigt med fordonsregistret via SMS i telefonenBara idag stötte jag på 2-3 civilbilar inne i stan.

Man får hoppas att du sitter som passagerare då du SMS:ar

Back to Top
Cybermolle View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cybermolle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2007 at 16:57

Tjabba!

Span och Krim avdelningarna spanar inte så mycket nuförtiden. (M.a.o man sitter inte i bilar hela nätter med en coca cola från Sibylla köket och kaffe/donut,s från Statoil!)
Vid större aktiviteter hyr man in bilar i stället!

I t.ex Helsingborgs nya polishus finns plats för 96 fordon i garaget. Men man har inte mer änn 54 bilar/bussar/mc. Övriga 42 platser är till för hyrbilar/bussar och besökande enheter.

Bl.a därför man ofta ser samma bilar cirkulera på stan. Håller man koll på personerna i bilen, ser man att det allt som oftast är olika personer som annvänder dom få civ bilar/bussar som man har tillgång till.

Utrycknings/ordnings/övervaknings avdelningarna har givetvis egna bilar/bussar.

Edited by Cybermolle
Det inte djävulen förmår, klarar kvinnan!
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2007 at 17:34
Originally posted by ingvar ingvar wrote:

Man får hoppas att du sitter som passagerare då du SMS:ar

Självklart. Jag åker bara med dit bilen tar mig när jag sitter där bakom ratten

Brukar memorera reg numren

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down