Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - CCIR-skurar
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

CCIR-skurar

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CCIR-skurar
    Posted: 28-Juni-2018 at 22:07
Nån som vet vad det är för CCIR-skurar man jämt får in på 31,33 MHz när det är lite konditioner? Är fullt ös just nu.
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2018 at 23:42
Måste försöka lyssna där jag med. Jag höll på att skriva att det kunde vara brandförsvaret i Portugal, men de har tydligen ingen frekvens på 31MHz utan snarare 40-41MHz. Vill minnas att jag hört Frankrike (kommer inte ihåg om det var deras motsvarighet till civilförsvaret kanske) på låga VHF också.

På 31MHz har jag hört en hel del trafik från Ukraina, men inte just på 31,33MHz.

Edited by DX-Kungen - 29-Juni-2018 at 23:50
Back to Top
B-PD View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote B-PD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2018 at 11:54
På 33MHz har du brandkåren i USA, dom kan man lyssna på när det är rätt konditioner.
Här ett klipp jag spelade in för några år sedan
https://www.youtube.com/watch?v=drNqmmAc6tY

Edited by B-PD - 03-Juli-2018 at 11:54
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2018 at 13:28
Frågan är vilka länder som använder CCIR?
Knappast USA i alla fall.
Har för mig det var något som var vanligast i Norden för att inte säga bara i Sverige.
Om vi nu menar 5-7 ton CCIR sekvenston

Kan möjligen finnas liknande sekvenstonsystem i andra länder.

CTCSS är subton som USA var tidiga med, men det hörs ju inte.

Jo i flera av staterna använder 30 - 50 MHz till kommunikationsradio fortfarande i USA.
Fördelen är skaplig räckvidd, man slipper köpa nya radiogrejer om man inte vill ha digitalt, (läs konservativt, det var bra förr) Nackdelen är periodiska överräckvidder, (bra konditioner) som ger störningsproblem.
En nackdel är förstås att det är lätt att avlyssna sheriffen.
Så det går att höra spännande saker när det är en öppning om man lyssnar i bandet.

I Sverige hade Polis och brand 40 - 42 MHz för länge sen. Långa antenner så man såg vem som var polis i civilbilarna.

Roy

Roy

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Juli-2018 at 15:57
Det var bra gjort att höra 33MHz från USA 2011 då solfäckstalet ändå var relativt dåligt.
Det verkat vara en nedåtgående trend så när nästa tillfälle ges år 2022 så kanske det inte funkar alls.

/DD

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down