Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?

Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 18:28
Det är en enda kanal med kristall. Ska du ha dom som snabbtelefon mellan hus och garage, det var 1km räckvidd på dom?
Kanske bättre med PMR446, eller 2watt SRBR444, när du nu redan har en radio som tar dom frekvenserna.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 18:36
Hmm, sant dock men jag ska tänka på det under kvällen.! Det är bara ca 140 kr totalt med frakt. Så jag får se vad som händer.
Radio enheter: Rtl Sdr, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 19:09
Jag har hittat en till, vad tycks om den här? https://www.tradera.com/item/302069/357778402/kraco-312-a
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 20:34
Om det inte finns några bud så ska man kanske fundera på varför.
Det behövs kristall till varje kanal och det kanske inte finns någon alls
i nu, eftersom han inte garanterar att dom fungerar och tycks inte ha testkört dom ens. Kan ha trasiga sändarsteg.

Kolla på dx-radio om de har något. Men radioamatörer brukar vara snikna och har de köpt något nytt för 2000kr så vill de ha 1800kr efter 10 års användande.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 21:32
Kristalstyrda pr burkar, då är det AM med då?

Vilket ingen använder i Sverige som lever hehe.

Nog måste en vanlig syntetburk finnas billigt i nån gömma, de har ju funnits sen evigheter.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 22:41
Ok
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 22:42
Jag vill bara säga tack så mycket för hjälpen till alla som har hjälpt mig!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 23:35
Synd att jag gav bort mina 24 kanaliga AM/FM, annars kunde du fått en mot frakten.

Jag sålde alla med SSB då de ännu var gångbara, men ingen ville betala för de utan.

Jag tror de här försöken att sälja urgamla AM maskiner riktar sig till samlare som kanske hade en sån en gång i tiden främst.

Edited by Agentumsilwer - 20-Juli-2019 at 23:35
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 08:33
Det var snällt av dig! Synd att du inte hade den kvar. För min kompis på youtube ( The shortwave frequency channel, aka SM78451) skaffade precis ungefär en sådan här men från RadioShack ( trc 217).

Edited by Bagon19 - 21-Juli-2019 at 08:37
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 10:46
Spara ett tag och köp en bättre radio än en gammal fåkanalig kristallstyrd AM burk. Att den duger som prydnad eller dörrstopp lär du upptäcka rätt så fort men användbarheten som komradio är begränsad. Tycker själv att AM är trevlig med sin låga brusmatta jämfört med hur det låter på FM.
Ska du absolut köpa en bärbar 27MHz så titta på tex denna: https://fbradio.se/komradio-27mhz/alan-42-ds-multi-barbar-komradio-for-27mhz/
http://butik.limmared.nu/sv/handapparater/997-alan-42-multi.html
Kan ju vara smidigt att kunna ansluta den till yttre antenn och spänningsmatning i tex bilen eller hemma så den känns som en OK radio att börja med.
Sommarstuga nämnde du :) Passa på att börja där med en rejäl basantenn som du skickar upp högt.
Håll ögonen på Tradera där kan du hitta AM/FM/SSB stationer till en hyffsad peng om du har tur och SSB bör du ha om du ska köpa en mobil eller bas station då avstånden mellan PR användarna här i Sverige är enormt stort i förhållande till räckvidden och SSB är det som du nåt längst med.
Tjatar lite till om 69MHz som är på tillväxt i motsvarighet till 27MHz som verkar dö ut helt. Du kan få en gammal yrkesradio tex Ericsson eller Motorola till en ganska billig peng om du håller ögon och öron öppna.
Tycker dessa är rätt så prisvärda https://www.tradera.com/item/302070/357726240/ericsson-c702 trots att dom saknar möjlighet till subton så fungerar dom riktigt bra.

Glöm bort dom där tegelstenarna till kristallstyrda AM handapparater då du inte kommer att ha någon att prata med på dom om ni nu inte är ett kompisgäng i närheten av varandra som köper varsin.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 11:17
Ok
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 12:59
AM är helt k, problemet var störningarna, då allt mer elektronik dök upp i människors hus och de slutade avstöra dem.

Därför flyttade alla till FM sent 80 till tidigt 90 tal, ok en del gubbar i skogen hade bara AM länge.

SSB var givet så fort man ville köra lite längre, trots allt blir de 4w man har för AM bärvg och två sidband 12w utan bärvåg och ett sidband.

Men ok rätt snart började folk köpa de där 10m pytsarna man typ nyser på så täcker de 27mhz med i 10w FM, 20w SSB.

Slutsteg blev lite hemligt först, kakburken, fotvärmarn och mormor mfl namn.

Sen släppte allt och man sa rakt ut vad man hade och körde ut.

Det fanns folk som sålde Limared började som spdan, dvs importera och kränga olagliga pr grejor, och även beg amatörburkar.
Man fick inte inneha sådant då, och amatörer skulle EJ överlåta sån apparatur till folk utan cert.

Inte sällsynt blev ju att PR folk hade utrustning mnga sk amatörer inte var i närheten av.

Kanske gick det väl lngt, men det var kul, och intresset återkom i omgångar på olika ställen, det kunde vara tyst i år och lötslugt blommade ett område upp med 27 folk.

Mycket var pga störningarna från utlänska stationer som man fort ledsnade på när man kört de länderna 100ggr förr.

Och många ville inte hålla på med qsl kort utan prata lokalt, nu är det ju ett bra läge solfläcksminimum lägsta någonsin mätt tom nga solfläckar alls.

Men då har tiden i stället gått från 27mhz, men fasen va kul jag haft med det, känner amatörer som säger det samma, tester och skit på amatörbanden tröttnar de flesta på, det är inget kul.

69mhz vore kul att prova, tjenligare antenn bla, 25w kanske når jag Stockholm.

Tiden på 27mhz är troligen över för mig då jag sålt allt och egentligen inte kånner just npgra aktiva idag.
Jag var aktiv från när de släppte bandet fritt utan att behöva registrera sig till för runt 10år sen med några uppehåll, så jag har väl gjort mitt, allt från fyrelements riktantenner till en Antron A99 på 19m där det tog slut.

Ge mig tillbaka 90talet PLEASE!!!!

Edited by Agentumsilwer - 21-Juli-2019 at 13:13
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 13:26
Ha, önskade också att jag var född på den tiden då det var aktivitet på banden!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 13:33
Tja, kul med nån som är 13 idag är intresserad av radioteknik öht, mobiltelefoner kan ju allt idag med nån app.

För mig var det just att det var jag som satt ihop ch ev.bygt grejorna, fribandet var avslappnat, ingen måste ropa signal och ge ut hela sin adress på löpande band direkt.

De flesta var likasinnade, finns många jag aldrig träffade personligen men pratade i år med.
Alla hade vi våra nicknames, ibland blev det affärer ibland letade man upp folk hehe och våldgästade.

Vi var utanför systemet, vi skötte vårt band och klart bättre än vissa amatörband var samtidigt.

Staten kunde inte komma in och stänga av nånting som de ju kan i det mesta, vi hade ju våra grejor själva inte en repeater.

Än idag är det bara det som lockar mig, att bli radioamatör var en tanke på 90talet idag är det förbi jag känner mig inte hemma där.

Jävla radiopoliser överallt de har aldrig nåt att säga mer ån QRZ? om de mot förmodan skulle höra nån öppna repeatern utan att häva ur sig all fakta var 5 minut.

Alla är inte sånna men lustigt nog många.

Trots det hade de problem md sina egna mer än folk som förstörde för dem då.

80m som jag ofta lyssnade på var en sak för sig det med.

Edited by Agentumsilwer - 21-Juli-2019 at 13:48
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juli-2019 at 18:54
Ok Agentumsilwer. Jag testade buda på den där komradion men en vann över mig. Så jag har lagt ut ett förslag på köptorget
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down