Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?

Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 07:56
Varför jag undrar detta är för att jag redan har en Sådan sticka hemma. Jag brukar mest nu förtiden lyssna på den lokala radioklubben eller avkoda Pocsag från räddningstjänsten med Pdw och sdr#. Jag använder en 80 cm teleskopisk antenn med den. Men i vissa fall så använder jag en kabel som hänger utanför fönstret som är ca 1,5 m. Jag brukar också ibland avkoda DMR och Tetra. Ibland kan jag sitta lite med kortvågen med stickan, men den suger på det bandet. Så då använder jag oftast min PL 660.

Edited by Bagon19 - 16-Juli-2019 at 08:03
Radio enheter: Rtl Sdr, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 09:57
Jaha, men lägg in scanpluginen då?

Jag menar jag får inget ur tetra öht så scan är ju lätt att fixa.

Men inneantenn ger inte mycket tyvärr.

Kortvåg är svårt, så lnga antenvirar, det kan jag inte heller ordna, det blir enorma längder av antennvire.
Sen är en sticka med bara Sharp och mus värdelöst jämfört en riktig kortvågsradio med VFO ratt på, jag skulle aldrig vänja mg med stickan, dessutom är ju frekvensområdena så korta att man tar det utan scope tycker jag, ok jag förstår grejen, men man vrider ju genom 80m på kort tid.

Edited by Agentumsilwer - 16-Juli-2019 at 11:47
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 22:24
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Du får sätta radion i scanning och ställa i fönstret. Hör du inget så är det nog ingen som är inom räckhåll.
Det brukar väl annars vara K7 som är anropskanal. Jag hoppas du har laddningsbara batterier så att du kan ha radion påslagen hela tiden.

I mitt område har jag aldrig hört någon annan än de yngre barn i 8-10 års åldern som använder PMR446, SRBR444 och
Baofengs förinställda kanaler på 460Mhz samt USA frekvenser på FRS/GRMS i 467MHz området. Det är 69MHz som annars används, mest av radioamatörer,
och jag har aldrig hört en svensktalande på PR27MHz kanalerna, bara utlänningar. Men jag har heller ingen antenn för 27Mhz.

Önska dig pengar till jul eller födelsedag och köp en billig scanner på Tradera eller liknande som kan ta alla VHF/UHF frekvensband
med minst 100 programmerbara kanaler så blir det lättare att lyssna av alla aktiva frekvenser, förutom dom som PMR radion kan scanna.

Rubicson och Plextor är de namn som Kjelle sätter på sina kinesprylar så dom går inte att hitta med det namnet någon annanstans, men Kjelle
säger att den klarar 400-470MHz så den kanske går att knappa på så att den klarar att använda andra frekvenser.

/DD

Yep. Satte den på Scan hemma idag och skaffade laddbara batterier. Fick in ganska mycket! Några som var långt bort som inte var så tydligt. Några på Kristineberg som kallade några. Efter ca 30 sekunder både hade pratat klart så sände jag CQ,CQ,CQ finns det någon här? Flera gånger men inget svar. Och det är inte så konstigt heller.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juli-2019 at 00:33
Så gott som allt "vanligt" folk använder subton så de hör inget när du inte använder deras CTCSS subton. Även dom som vill göra allmäna anrop
på 69MHz använder subton men jag minns inte om det är en specifik som gäller för allmäna PMR446 prat, eller om man då kör utan subton.

Det finns väl inget sätt för din radio att koda av vilken subton som används?
Men det borde finnas en plugin till SDR# för subton visning om du snabbt kan lyssna av frekvensen med stickan.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juli-2019 at 07:25
Jag ser sällan att subton är påslaget på PMR burkar, men tyvärr delas de ut till barn som är för små för att förstå det spännande med varsin handapparat, det ger en massa skränande och signalen går från i get till stark när de kastar runt burken.

Tänk om man själv haft nåt sånt där i säg 10 års åldern kanske, dessa ungar ör 5-6 år på sin höjd och fattar inte grejen öht så som deras päron trodde.

Underliga rogerbeeptoner verkar vanligt med.

Men jag bor inte i stad där de används mer allmänt, visst npt bygg kan man väl höra, ryska och svenska men inget bygs här i det formatet så de är långt birt med svag effekt.

Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juli-2019 at 07:48
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Så gott som allt "vanligt" folk använder subton så de hör inget när du inte använder deras CTCSS subton. Även dom som vill göra allmäna anrop
på 69MHz använder subton men jag minns inte om det är en specifik som gäller för allmäna PMR446 prat, eller om man då kör utan subton.

Det finns väl inget sätt för din radio att koda av vilken subton som används?
Men det borde finnas en plugin till SDR# för subton visning om du snabbt kan lyssna av frekvensen med stickan.

/DD

Yep, sitter och kollar på PMR frekvenserna på datorn medans jag anropar vid mitt fönster. Rtl Sdr är absolut inte könslig kan jag säga. T.ex om det är någon som pratar och man kan höra det ganska tydligt på min PMR så syns det bara som en pytteliten spik på vattenfallet. Så med den antennen som jag har lagt till så hörs det mycket klarare med min PMR istället för stickan som är insatt vid datorn ( ja, jag hat anslutit en usb förlängningskabel, så att den sitter vid fönstret där jag anropar .) Kollade också precis upp med CTCSS avkodarn på Rtl Sdr hemsidan. Så jag ska faktiskt gå upp och fixa det nu!

Edited by Bagon19 - 17-Juli-2019 at 07:52
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juli-2019 at 13:32
Men du har ju inte båda till samma antenn, så du kan inte jämföra så.

Vill du ropa på PMR folk så kör det på den antennen du verkar ha då.

Din mottagning på stickan påverkas j bara av vad den har för antenn, ut med en antenn.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juli-2019 at 19:59
Ok. Hittade precis en väldigt bra deal tror jag! Bara några mil ifrån mig! Med allt som jag har( lägenheten, kan inte hänga ut en kabel osv), verkar det här rimligt? https://karlshamntorget.se/elektronik_ovrigt/3153085-lite_retro_ratiokumminikation.
Jag har råd med detta

Edited by Bagon19 - 18-Juli-2019 at 20:29
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juli-2019 at 20:11
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Men du har ju inte båda till samma antenn, så du kan inte jämföra så.

Vill du ropa på PMR folk så kör det på den antennen du verkar ha då.

Din mottagning på stickan påverkas j bara av vad den har för antenn, ut med en antenn.

Ok, jag är ingen expert med sånt om antenner men, min pmr har ca 50 Cm med utvecklad antenn, och min sdr har ca 80CM antenn utvecklad.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juli-2019 at 21:06
För om den artikeln skulle fungera så kanske jag skaffar den.

Edited by Bagon19 - 18-Juli-2019 at 23:40
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 00:33
Undrar vad killen menar med ställning? Är det någon typ av maströr?
Antennens jordplan ser ut att vara till en antenn för ung 150MHz
men det måste väl ändå vara en 27MHz antenn han har använt.
PR basradio med dålig mottagare, mobil PR utan mick, trasiga handapparater,
Handic 0016 som inte har mottagning mellan 175MHz-430Mhz och bara 12,5KHz i UHF
och urdålig känslighet med 1uV och max 16 kanalminnen.

Det är väl bara antennen, som man inte ser hela av, som kan vara något att ha men 800kr är alldeles för dyrt och även för 300kr
tycker jag att det inte är någon bra kap, om antennen går att använda till något.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 08:16
Ok! Då skiter jag i den! Var mest ute efter Trinidad 23
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 10:27
Tradera sålde en fullt fungerande SBE Trinidad, från en butik i göteborg, för 474kr.
Men en modern radio som även har FM och kan konverteras till 400 kanaler och 8Watt kostar 700kr från FBRadio eller Limmared.
Men jag hör ibland sändningar som varken är AM eller FM och måste vara SSB, så det kanske är en sån man behöver för att ha full täckning.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juli-2019 at 11:26
Ok, pratar du om den här? http://butik.limmared.nu/sv/mobilapparater/2581-albrecht-ae6110-40kanal-27mhz.html
Pratade med farsan, och han sade så här att man ska helst alltid ha en kabel 6 meter ovanför marken ( han lärde sig det i lumpen när han drog en kabel mellan träd och det kom en lastbil).
Så jag ska kolla hur högt trädet är och sedan så ska jag nog fråga CA.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 12:40
Men det är horisonella trådantenner för kortvpg inte markvpg du pratar om nu.

Vertikaler gäller på 27mhz för lokal trafik, inget annat och inga kablar används nånsin som antenner.

Man kommer inte undan det här, vad än man fantiserar om så måste en stor antenn upp på höjd för 27mhz.

Då du inte får sätta upp nåt på taket eller liknande glöm saken.

För kortvpgslyssning spndning med trådantenner mste du ha certifikat som smatlr om du ska säga nåt, jag tvekar att kommunen uppskattar att du drar en 40m kabel tvärs över en väg eller nåt avsett höjd.

Det bästa ör att hålla sig till det man kan utföra tills man senare janske kan göra mer.

Jag har enbart lyssning på VHF och UHF, jag vill ha mer, men det går inte, dvs jag får ge mig.

Edited by Agentumsilwer - 20-Juli-2019 at 12:43
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juli-2019 at 12:49
Hmm. Mhm, det kanske är sant, men jag har iallafall köpt en 30 meters kabel som jag tänkte hänga upp för kortvågslyssning vid min sommar stuga för där kan jag hänga upp en kabel utan problem. Och sedan för det andra så kommer jag nog lägga ett bud på den här om ingen annan gör det. https://www.tradera.com/item/343154/357609055/robyn-range-walkie-talkie-3st-handapparater
För 3 st gamla, så är det billigt tycker jag.
Jag hittar ingen information på internet så om ni vet något om dem så berätta gärna!

Edited by Bagon19 - 20-Juli-2019 at 16:49
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down