Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CB/PR I en lägenhet vid mitt fönster. Går det ens?
    Posted: 12-Juli-2019 at 23:05
Som det står, jag funderar på att skaffa en 27 MHz radio. Och jag har just nu lite problem med en antenn. För jag kan bara lägga ut en antenn genom ett fönster eller inomhus ( bor i en lägenhet på fjärde våning ). Jag har redan lagt ut en så lång kabel som möjligt utanför mitt fönster för kortvågs mottagning ( ca 1,5 meter lång ). Och då är det ca 2 dm innan kabeln når min grannes fönster. Och det är såklart gränsen. Så jag undrar om det ens går att skicka signaler från min lägenhet?

Edited by Bagon19 - 12-Juli-2019 at 23:06
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2019 at 23:58
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

Som det står, jag funderar på att skaffa en 27 MHz radio. Och jag har just nu lite problem med en antenn. För jag kan bara lägga ut en antenn genom ett fönster eller inomhus ( bor i en lägenhet på fjärde våning ). Jag har redan lagt ut en så lång kabel som möjligt utanför mitt fönster för kortvågs mottagning ( ca 1,5 meter lång ). Och då är det ca 2 dm innan kabeln når min grannes fönster. Och det är såklart gränsen. Så jag undrar om det ens går att skicka signaler från min lägenhet?

För många år sedan hade jag liknande situation. Endast 2st fönster, ingen balkong och förbjudet att sätta upp antenn. Jag chansade och gjorde en fuling. Mellan fönster och vädringslucka så lyckades jag sätta fast ett fäste med fransk träskruv i fönsterkarmen (kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, men vill minnas att jag försiktigt fick bocka ut täckplåten för att komma åt träet).

Sedan satte jag dit en sådan här: https://fbradio.se/antenner/sirio-boomerang-27w-balkongantenn/

Detta var på 11:e våningen, och det gick bra som tusan västerut, men förstås stendött österut där huset var i vägen. Höjdpunkten var när jag på denna antenn hörde Nya Zealand longpath   

Nu kanske inte ovan metod är att rekommendera, man kan få skadeståndskrav, bli vräkt och allt möjligt. Men för min del var det aldrig någon som klagade.

Du skulle kunna kika på att bygga en enkel magnetisk loop-antenn. En sådan kan fungera hjälpligt även på insidan av fönstret (om den typ ligger an mot fönstret). Någon jätteräckvidd kommer du förstås inte få, men det är bättre än inget. https://www.youtube.com/watch?v=iNgxukwpbYg

Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 08:34
Hmm, det verkar faktiskt rimligt. Men hur får man tag på en variabel kondensator?
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 10:25
Och en annan sak. Fungerar det inte bara med den kabeln som jag har utanför mitt fönster? Jag vet att längden måste passa våglängden osv. Men skulle det fungera?

Edited by Bagon19 - 13-Juli-2019 at 10:25
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 10:42
Risk att störa grannarna finns med nåt sånt halvdant.

Det skulle gå hejdlöst dåligt med då det blir extremt förkortat om du bara har det där.

Jag hade på alla sätt jag kunnat försökt med en handapparat eller nåt i stället.

27mhz är ovänligt pga storleken på antennerna, tyvärr, en kvartsvågare år 2.75m, visst mbilantenner finns ch kan du klampa fast en sån i fönsterblecket slår den iaf din tråd vad det nu är.

Kastantenner är längre.

Varning som sagt du stör lätt grannarna med antennen monterad så vid sändning, främst TV, radio, stereo idag då telefonerna ju inte längre är fasta med kabel.

Lyssna går ju men jag hade alrig livet sänt med montaget, sf byt frekvens helt till en som premierar korta antenner, 27mhz är inget för din situation.

Antar att du känner till aktiviteten i ditt område?

Mest körs ssb idag

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 10:49
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 10:54
Så en sådan här antenn är ingen idé? https://www.conrad.se/p/midland-65260-ministar-27-cb-mobilantenn-930271
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 11:39
SAGA hade en kort antenn på 80-90talet som fungerade hjälpligt men långt ifrån en fullstor basantenn minns inte vad den kallades för nu men gamla PR rävar kanske kommer på vilken det var jag tänker på.
Liknade denna: https://www.conrad.se/p/albrecht-63570-hurricane-27-cb-stationsantenn-260193?gclid=CjwKCAjwgqbpBRAREiwAF046JUqhtox-aaDlDIEHvtF-mQNSQiw7hMOkm3-Ln9i0WSZuWs0N57PdjRoCO7kQAvD_BwE&vat=true men inte 100% likadan vad jag minns.

Kolla upp om det finns aktivitet på 69MHz i ditt område så är kanske det ett bättre alternativ eller 444MHz så har du riktigt smidig antenn.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 12:57
Tack så mycket PeterK! Men jag är bara 13 år och jag har inte så stor budget. Så en 69 MHz handapparat kostar ca 1500 kr eller en mobilstation för 3 tusen kr. Men skulle en sådan antenn kunna fungera som jag skickade? Jag vet att PR är mest dött nu för tiden men ibland så finns det några gamla gubbar som använder det :).

Edited by Bagon19 - 13-Juli-2019 at 13:32
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 13:12
Det klart den ska fungera m den är för 27mhz, men hur bra är ju svårt att säga, dels skärmar huset av givetvis, du lär nog höra mer än att du blir hörd.
Det är rätt dåliga konditioner nu men säkert flrekommer en och annan italienare, det är skip som det kallas, signalen från dem studsar mot jonosfären och kommer till dig, brukar gå att höra på en gammal kratta en sommardag.

Att ha ssb åtminstonde kanal 24 ör ett måste, kanske finns nån i närheten du hör iaf, räckvidden på ssb är betydande längre än på FM.

Synd du inte kan skaffa nåt för PMR 444 eller 446, jag vet inte var du bor men i stad bör det höras en del på dessa, de används till allt möjligt.

69mhz är ju intressant med, men nytt så man hittar väl inte en massa begagnade stationer.

27mhz är svårt då antennerna blir stora och helst ska man ju ha upp dem över tak mm om man ska vara säker.

Själv började jag iofs med en rött kort mobilantenn som var till för att sätta i rutan på bilar, en klämma man kör fast, den fäste jag i hängrännan på en villa, och jag hörde en del men kunde enbart prata väldigt lokalt.

Så har du redan en radio k prova, men som sagt se upp med grannarna om du sänder, aldrig kul att göra sig osams med dem.

Tyvärr har 27mhz sällan hög aktivitet och ofta är det långt mellan stationerna så slutsteg anvånds i princip av alla om de nu inte kör på en öppnad kortvågsradio, och de ger ju 100w.

Synd att du inte ens hade en balkong, en kvartsvpgare för båtbruk hade ju funkat annars, lätt att ta boort med.

Men men

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 13:14
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 13:39
Eller jag har en balkong men den är siktad mot öst. Jag bor i Borås. Och skaffade en pmr radio för några dagar sedan! En på Kjell från Rubicson. Jag har kallat på folk i flera dagar hör nu jag har mest sagt så här ( CQ CQ CQ, Jag repeterar CQ CQ CQ). Men det verkar inte vara så mycket aktivitet, har igång mina radioapparater varje dag. Mina radioapparater är RTL SDR V3, Rubicson Walk n’ talk, Tecsun pl 310ET, Tecsun pl 660. Använder nog mest 660:n och min sdr. För att avkoda räddningstjänsten :). Men jag har kommit ganska långt på ett halvår! ( Det var då jag blev riktigt intresserad av radiovågor från hela världen och jag lär mig mer och mer varje dag!)
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 13:51
Originally posted by Bagon19 Bagon19 wrote:

Tack så mycket PeterK! Men jag är bara 13 år och jag har inte så stor budget. Så en 69 MHz handapparat kostar ca 1500 kr eller en mobilstation för 3 tusen kr. Men skulle en sådan antenn kunna fungera som jag skickade? Jag vet att PR är mest dött nu för tiden men ibland så finns det några gamla gubbar som använder det :).

Tror bara att du blir besviken och tappar lusten för radiohobbyn med en så pass förkortad antenn som den du länkar till (31cm).
Den fungerar säkert för att snabbt fästa upp den på bil/lastbil för kommunikation mellan två fordon som ligger och samkör men att få någon räckvidd med den blir nog oerhört svårt. Även den SAGA antenn jag tänkte på är en kompromiss men den fungerade ändå över förväntan och bra mycket bättre än diverse mobilantenner fästa mot fönsterblecket. Lite sur på mig själv för att jag inte kommer ihåg vad den hette.

Du har inget träd utanför som du skulle kunna använda för att få upp något i ?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 14:39
Du får sätta radion i scanning och ställa i fönstret. Hör du inget så är det nog ingen som är inom räckhåll.
Det brukar väl annars vara K7 som är anropskanal. Jag hoppas du har laddningsbara batterier så att du kan ha radion påslagen hela tiden.

I mitt område har jag aldrig hört någon annan än de yngre barn i 8-10 års åldern som använder PMR446, SRBR444 och
Baofengs förinställda kanaler på 460Mhz samt USA frekvenser på FRS/GRMS i 467MHz området. Det är 69MHz som annars används, mest av radioamatörer,
och jag har aldrig hört en svensktalande på PR27MHz kanalerna, bara utlänningar. Men jag har heller ingen antenn för 27Mhz.

Önska dig pengar till jul eller födelsedag och köp en billig scanner på Tradera eller liknande som kan ta alla VHF/UHF frekvensband
med minst 100 programmerbara kanaler så blir det lättare att lyssna av alla aktiva frekvenser, förutom dom som PMR radion kan scanna.

Rubicson och Plextor är de namn som Kjelle sätter på sina kinesprylar så dom går inte att hitta med det namnet någon annanstans, men Kjelle
säger att den klarar 400-470MHz så den kanske går att knappa på så att den klarar att använda andra frekvenser.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 15:08
Vad tycks om en baofeng uv5r/ uv5ra med en 75 cm antenn? Eller vilken scanner skulle du rekommendera?
En sådan här antenn tänkte jag https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/antenner/antennsprot-glasfiber-2000016617

Edited by Bagon19 - 13-Juli-2019 at 15:53
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 15:24
Jag kan dock fråga CA AB om det ör okej om jag hänger ut en kabel. Men jag har ett träd nära mig. https://imgur.com/a/Ae18Gor
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 17:00
Bor du högst upp så prova en balkongantenn. Trädet ser ut att ligga lägre än din balkong.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 17:22
Lyssna kan du alltid göra, ta in kabeln dp om du inget hör, som sagt 27mhz behöver lite antenn, högt bor du ju, men yttre antenn är svaret, även för andra apparater som det går på.

Vissa har inomhusantenn men det är svårt att få bra, men då rör det sig om högre frekvenser typ 70cm amatör.

Men prova, vad har du att förlora?, Bli inte för besviken bara om du inget hör.

Ge inte upp. Men det är väl hårt att vara 13 med oengar just ch få bestämma själv, jag hade belamrat balkongen med rätt avstämda antenner haha, men det kanske inte du får.

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 17:57
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down