Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Bytt x30 till v2000
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bytt x30 till v2000

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 23:31
Jag hör flygbolagens marksändningar då och då, brusigt men jag hör vad de säger.

Jag har drygt 5 mil fågelvägen till Arlanda, och det är ju tack vare dig jag har kontroll över vad jag hör där.
Jag kan även höra Brommas marktjänst.

Flygplanen kan ju givet ligga högt i höjd och nå långt, men jag hade en misstanke att markpersonalens antennener också var bygda för en hög vinkel främst.

Men jag får väl ge mig, men jag hör ju utsändningar i stockholmsområdet flertalet mil längre bort bättre då FM såklart.

Då det går att bygga antenner som har hög strålnngsvinkel över att de har maximal marknivå räckvidd.
Antenner är ju speciella och kan byggas för ändamålet och på så sätt verka just främst för det.

Jag vet inte var och hur du bor heller.

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juni-2019 at 08:11
Appropå v2000 så har den ju tre jordplan ch ett av dem är långt och justerbart något i längd för att 50mhz ska kunna finjusteras då längden på själva antennen inte går att ändra.

Frågan är vad ändrngar gör av sprötet i praktiken, flyttar den SWR frekvensområdet eller en enkel anpassning enbart?

Annars kunde man ju dra ihop det max och korta det för att försöka justera antennen uppåt i anpassning.

Troligen går det väl inte pga 50mhz delen i antennröret, annars man kanske iaf hamnade närmare nåt man kan höra.

En tanke bara, troligen hjälper det inget just mer än inom ett smalt område 50-52mhz eller hur nu 6m är utanför det kan man säkert inte få en mittpunkt med lägst SwR.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juni-2019 at 10:58
Allt hänger ihop, SWR, impedans och strålningsvinkel. Vid perfekt SWR och impedans är strålningsvinkeln som lägst och går närmast marken, där man vill ha den.
När det blir SWR pga impedansfel utanför antennens avstämda område så pekar riktningen mer uppåt i himlen, bara bra för skip på kortvåg egentligen,
och det tappas många dB i markplanet men antennsäljarna redovisar gain där signalen är starkast, som kan vara i riktning mot månen.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juni-2019 at 11:40
Jo, men jag menade mest hur mycket man kunde tänkas förskjuta mittfrekvensen, men antagligen inte mycket så det betyder nåt.

6m kanske max har lyssningsbart frekvensområde på säg 7-8mhz på sin höjd, så även om jag lyckas få upp mittfrekvensen till 55mhz så börjar den höra klart sämre under 60mhz.

Förstår du hur jag menar?

Denna har närmare 40grader lutning på jordplanen så det blir ju inte som att de står rakt ut vilket ger en strålningslob som vinklas uppåt, en halvvågare eller dipol ger ju att loberna går rakt åt sdan.

Saken är dock att om den sitter lågt går en del av strålningen ned i säg huset under den det ändrar jordplan på förutom att de väl är just en avstämning för en 5/8ing tex.

Jag har alltid föredragit en halvvågare högt upp över andra konfigurationer på säg 27mhz.

Låg vikt, oproblematisk, tar inte mycket vind och så har vi just att strålningen går ut åt sidorna, det betyder inte att en 5/8ing inte funkar, trots allt sitter ju den andres antenn med så att strålningen går över horisonten tex.

En vanlig antenn kan du ju korta av eller skjuta ihop för att ändra SWR nedåt i frekvens.

Denna har de gjort detta på ett jordplan.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2019 at 12:55
Är ju fortfarande inne på ett byte till Daimond x300, jag vet såklart man skulle vilja ha nåt mer seriöst för proffsbruk men det har jag inte råd med.

Jag är rätt less på UHF på den jag har nu, VHF går mycket bra dock, tänk om man blir av med det vilket öde.

Daimond x300 för Europa har UHF förskjutet nedåt, jag har ju klara problem med 420mhz och under det är den död.
Som jag nämnt troligen för att den är bygd för USA.

Det är just bara det jag vill ändra och förväntar mig just ingen vinst i övrigt även om lite mer gain på UHF öht vore nice.

Jag har ingen nytta alls av 50mhz odugligt.

Har skickat förfågan till Limmared vad det är för X300 han har då längdmåttet ej stämmer.

Nåja, annars som sagt VHF är bra, hörde nån skyttetävling i torsdags, och jag hörde även vissa med handapparater inte bara basen, har ej lyckats hitta vilka som tävlade då dock.

De körde på jakt k6 på dem har jag hört jägare då och då med, som jagade rådjur.

Saken är att det troligen var miltals härifrån inga närliggande skyttebanor finns utom bakom huset 1.5 mil bort och som sagt där står huset helt i vägen, och jag har inga hus som kan studsa signaler till mig utan jag är högre än dem.
Finns sen skyttebanor 2.5-3 mil bort där jag har öppet, men handapparater ska inte gå fram.

Några finska pinnar blir det ju inte, sånna antenner är nog väldigt bra och alla välbygda.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2019 at 14:01
Det var klubbmästerskap i lerduveskytte en halv mil nordväst om Uppsala.
http://www.uppsalajsk.se/Hem/Nyheter/Andreasitoppform/

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2019 at 14:14
Jo jag såg den men det är på andra sidan Uppsala tom, jag ansåg den totalt omöjlig.

Hittade en i upplands väsby med, ej trolug heller.

Edited by Agentumsilwer - 08-Juni-2019 at 14:15
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2019 at 14:39
Enligt Line of Sight kartan jag tipsade om tidigare så ligger skjutbanan på en höjd(!?) och beroende på din exakta position så verkar det vara möjligt
till fri sikt från dig, med ung 3 mils avstånd. Du verkar ha högt och fint radioläge i övrigt, när du hör stockholm så pass bra, så det är nog ingen omöjlighet.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Juni-2019 at 15:09
Tja, ok men ändå, jaja, det stämmer med hur de pratade, vi närmare Uppsala pratar på E

Eta inte Äta ok så lät de.

Ett arv frpn Stockholm förr, ni gör det inte längre.

Såklart glode jag på sig. mätaren ich de var inte starka men över min squelsch beroende på vem det var.

Säg att basen guck en S4 så gick hon med handapparaten som nästan alltid hördes en S2 som bäst, jag saknar hejdlöst en äkta S mätare

Edited by Agentumsilwer - 08-Juni-2019 at 15:27
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down