Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Bytt x30 till v2000
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bytt x30 till v2000

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytt x30 till v2000
    Posted: 19-April-2019 at 16:41
Den är 2.50m x30 var 1.30m.

Dock har den ett jättelångt spröt (och två korta jag fick dit utan problem nu med utliggaren) som är för avstämningen när man sänder på 6m, jag satte dit den iaf pekandes utåt.

Svårt att uttala sig om skillnader ännu, det borde ge 3db iaf dvs en teoretisk S enhet.

Dock vet jag inte hur den presterar på de olika banden jämfört x30.

Hittils ser jag just ingen stor förändring på UHF, dock på VHF där marinsändningar går in nu och företag som jobbar idag på Arlanda gick in fint, tidigare mycket brusigt.

Men varma och kalla skuckt leker nog en del med signalvärdena, ökar inte UHF är bytet i princip värdelöst.

Jag ordnade en utliggare från vägg och takant på en 50cm mot tidigare det bör iaf förbättre nåt.
Men som sagt får ge det några dagar så återkommer jag.

Siren remoteprogrammet jag kör i Android visar nämligen signalvärden i form av siffror från 0.0 till 2.0 därför ser man direkt ändringar i konditioner eller sånt här.

Edited by Agentumsilwer - 19-April-2019 at 16:44
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2019 at 19:21
S enheter går i 6dB steg. I princip är det väl 3dB förbättring vid varje fördubbling av antennlängden.

Jag använder Siren i mobilen när jag modifierar och riktar antenner på taket. Resultatet visar sig direkt
så att man slipper klättra ned och in och titta på scannern mellan varje ändring. Mycket hjälpsam funktion vid antennarbeten.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2019 at 09:20
Jo så är det väl, sant 6db(blandade ihop det med utsändning 3db), teoretiska iaf, 3db är väl det minsta som är värt att satsa på, däremot vet jag inte regeln som säger att det är 3db för dubbel antennlängd? Det blir en stackning av en dipol då eller?

Då måste den vara av samma typ och trimmad rätt med antar jag.

Nån skillnad ska det väl ge, och jag gjorde några som jag anser förbättringar med men antennhöjden är den samma men då den är längre är ytan större för mottagning, vid sändning är det ju inte samma sak, en sån här har ju loberna går ut från botten av antennen som exempel, men jag ska inte sända.

Nåväl det bör bli skillnad:-) annars får jag skaffa den du har som är dubbla längden en gång till haha.

Varför jag inte säkert märkt det beror på storhelg och att väderleken ger tropo ändringar mot vad jag kallat normalt.

VHF tycks starkare dvs flyg och dyligt, det är ju alltid rent teoretiskt beräkningar, tex är de väl i vacuum.

Vi får hoppas att det var värt ändringen iaf, fortfarande ligger jag kvar på squelsh värde 2 tex, har inte fått fart på förstärkaren ännu, saknar dämppluggarna, troligen har postnord haffat dem.

Edited by Agentumsilwer - 20-April-2019 at 10:21
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2019 at 17:41
Edit: iofs de dör rören är ju stackade antenner inuti så de måste ju ge lober på i detta fall iaf tre olika höjder i röret som stör varandra.

Synd att det är 50mhz, 80 mhz hade iaf haft nån funktion i mottagning.

Antenner är en gåta för sig fö.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2019 at 17:53
Vad är det för siren app?? Hur hittar man den på Google play?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-April-2019 at 00:19
Appen hittas som Uniden Siren.

Agenten, det brukar ta 4 dagar att få hem grejorna så gå till det ställe där du hämtar ut postnord paket och fråga om det finns nått till dig.
Det brukar skickas som rekommenderat så det behöver hämtas ut och det har hänt mig flera ggr att ingen avi eller sms dyker upp.
Vet inte om det är postnord eller livsmedelbutikens hämtställe som missar.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-April-2019 at 19:44
Tack, då ska jag göra det, för jag har ju allt annat sen ett bra tag nu.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-April-2019 at 22:25
Nu har jag ju haft den uppe ett tag.

Det är ingen ny antenn utan inköpt för säkert över 10år sen.

Jag använde den inte för annat än just VHF säg flygband upp till 170mhz, jag hade inte nån sändare för UHF och kollade aldrig SWR i bredd eller dyligt.

Nu som ren mottagarantenn har den visat sig förstörka väldigt mycket på det VHF band jag nämnde, jag hör markstationerna av och till marin VHF går bra in.

MEN UHF är ok för 460 mhz det är starkare, men 420mhz är klenare än med den hälften så långa pinnen.

Och jag tror jag förstår varflr, på den tiden jag köpte denna fanns troligen bara en v2000 jag menar den klarar ju 432mhz.
Den var dock tillverkad för amerikanskt bruk vars amatörband 70cm ligger högre upp i frekvens kring 440mhz.

Jag är helnöjd med VHF, men UHF är skit och mycket finns ju där idag.

Jag har en fundering att köpa en X300 Daimond i stället, inget jag kan just nu.

V2000 har ju 50mhz och det är lika dugligt som allltid inget hörs där och antennen är nig väldigt smalbandig där nere 5mhz kanske.

6m används med horisontella riktantenner för att testa saker 2m inte lika ofta kan erbjuda.

Den får sitta kvar då jag inte har råd att byta den.

Sen en fråga Limmared säljer x300 men den anges vara 2.90m och är misstänkt billig, på andra håll är den 3.10m och dyrare.

Är det nån gammal skit han säljer ut?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-April-2019 at 01:29
Det är nog bara att X300n har blivit hyllvärmare eftersom de flesta vill ha en X510n.

X300 har 2x5/8 på VHF och 5x5/8 på UHF och X500 har 3x5/8 resp 7x5/8 så det är ingen större skillnad och x300 är nog ett bra köp.

Limmared säger att X510 har 2.8dB mer gain på VHF och 2.7dB mer på UHF.
Men för att få 3dB mer gain så behöver X510 ha 4x5/8 resp 10x5/8 i en helt perfekt anpassning så det är bara nonsens siffror i antennspecifikationer.
Det borde i praktiken vara mindre än 1.5dB skillnad och när en halv S-enhet är 3dB så inser man hur lite det är.

V2000 har 4x5/8 på UHF och skillnaden mellan 440Mhz USA amatör mot 420Mhz är bara 5% så det borde väl inte spela någon större roll.
Jag mäter på en enkel 5/8 antenn och 5% ifrån frekvensen är det 2:1 i SWR vilket bara är 10% i förlust.

Impedansen ändras från 50 ohm till 30 ohm och det innebär att riktverkan i höjdled förmodligen ändras.
Ju mer gain desto plattare och smal vinkel i riktverkan i höjdled så om rikverkan pekar mer upp i himlen pga impedansfel
så kan man kompensera genom att luta antennen åt det håll man vill förbättra mottagningen, men kan vara svårt att göra pga installationen.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-April-2019 at 01:50
Jo men verklugheten säger annorlunda här, 420mhz gick från klart läsbart även om det väl inte var hejdlöst starkt till oläsligt brus analogt och hopplöshet att få in bitarna digitalt.

Dock inser jag att ett oroblem med v2000 kan vara att du ju stackar de ilika banden på varandra i allt högre vinkel med uhf då oekandes mest uppåt där det för mig inte gör nån nytta.

Sånna här antenner blir ju en kompromiss då de ska klara fler saker än en, jag tror att köra vyf och uhf utan 6m kan betyda mer.

Som sagt i vilken vinkel ligger mottagningen, hag är tex helt säker på att en flygplats har antenner som har verkan snett uppåt rätt smalt och det är därför markstationen kan tyckas vara så svag trots att man hör annat för andra ändamål bra.

Iofs hör jag ofta Arlandas markstationer med denna men det är knappast att jämföra med mycket annat.

Teori kan; bland vara en sak mot vad man upplever, såklart har omgivning, höjd och närluggande föreml betydelse.
Hör ör bytet rakt av på samma höjd, mot en vägg.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-April-2019 at 12:00
Flygplatser har enkel dipol eller GP (mer sällan discone) utan gain på någon av dom så dom täcker från horisont och uppåt.
Jag har tittat på radioutrustningen i UpplandsVäsby som flygledarna använder sig av och det är en vanlig dipol antenn
i masten ansluten till combiner till flera sändare och multicoupler till flera mottagare.

https://ea4eoz.blogspot.com/2015/09/v2000-teardown.html

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 14:37
Dipoler strålar ju doch hekt rakt efter maken till skillnad mot säg en antenn med jordplan bottenmatad.

GO dock bör väl ge en högre strplningslob vilket ju ör intressant för dem ån lång markräckvidd.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 15:10
När det gäller flyg så är vinkeln till flyplanen ganska mycket upp i himlen när de är nära och då kan man få kontakt med ett gem som antenn.
Det är när flygplanen är långt borta som dom hamnar vid horisonten eller privatflyg relativt nära som måste hålla sig under 1500 fot.
Som scannerlyssnare vill man då ha en antenn med gain vid horisonten och så lite som möjligt upp i himlen.

En vanlig dipol har täckning som en boll ungefär, så ganska bra oberoende av vinkeln över horisont.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 15:18
Ja såklart, jag menar säg Arlandas grejor, de har ju nytta av en strålningslob som lutar uppåt mycket mer än en rak markföljande utsändning.

Arlandas flygservice är ganska svagt åt mig jag hör dem till och från, planen hör jag givetvis.
De har noll intresse att ha kontakt långt utanför antuellt område för Arlanda.

Min tanke är att de har antenner för just höjd som en dipol som följer markvåg och når längre så, men inte är till fördel när man har kontakt med plan högt ovanför horisonten, förstår du?

Anrennkonstruktioner är ju olika byygda.

Edited by Agentumsilwer - 27-April-2019 at 15:20
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 16:29
Jag har bara kvar en gammal Yupiteru MVT-8000.

Inte helt vördelös scanner, men saknar givet tex 8.33 steg.

Saken är att programmeeing via datorn, jag stötte först på det med min Baofeng 5R sim jag den vögen la in allt jag visste dp, men den hade bara 128 minnesplatser vilket hör och höpna inte räckte.

Att jag från USA importerade en Uniden536hp med just de upppgraderingar jag ville ha var kanske udda.

Saken var att jag inte kan göra mycket mer än lyssna, det digitala var nytt för mig.

Därför bestömde jag mig,andra modeller allmän analog funktion levee allt ännnu.
Men programmeering via dator är så mycjet bättre än det.var.

Och nust att ga någins annans information som en fil så kan man se mycket man missat.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-April-2019 at 18:30
Jag har aldrig lyckats höra något från Arlandas sändning på flygservice kanalerna men däremot från Tornets pushback kanaler osv,
så flygservice antennerna sitter nog lågt på terminalbyggnaderna. Jag hör att flyplanen tar kontakt ung från Norrköping, Örebro m.m.
utan problem men också från Jönköping och andra långa avstånd men verkar vara lite hackigt med kontakten då.

Jag vet inte vilken antenntyp dom har på Arlanda men på Bromma ser man att de har vanliga dipoler.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down