Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Installationer & hemmabyggen
  New Posts New Posts RSS Feed - Bygga om en dipolantenn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bygga om en dipolantenn

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygga om en dipolantenn
    Posted: 03-Oktober-2017 at 12:13
Hej!

För någon vecka sedan hittade jag min gamla scanner (UBC 220-xlt) och blev lite sugen på att återuppta mitt radiointresse som har legat i dvala i drygt 10 år.

Förutsättningarna för att lyssna har ju ändrats med åren. Förr lyssnade jag mest på polis och brandkår men där hörs inte så mycket idag. Dessutom har jag flyttat ett par mil utanför stan.

Med hjälp av detta forum byggde jag då för ca 10 år sedan en typ 2m lång dipolantenn för att lyssna på polis. Nu tänkte jag modifiera den (kapa till kortare pinnar) för att lyssna på dagens aktiva frekvenser. Då jag sökte efter gamla trådar i forumet fungerade inte länkarna. Har googlat och hittat formeln för hur man räknar ut längden på pinnarna. I samband med detta uppkom en fråga. Ska pinnarna peka horisontellt eller vertikalt? Jag minns att när jag använde antennen senast så spände jag bara fast den vertikalt med en tving i balkongräcket. Nu har jag sett lite olika på nätet. Hur ska det vara? Spelar det någon roll?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 12:29
Här hittar du antennlängdskalkylator:

Antennlängd

Du ska sätta antennen vertikalt.

Edited by Spectro - 03-Oktober-2017 at 12:32
Back to Top
Bosse Bus View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 13:29
Tack för snabbt svar!

Visst kan jag väl använda mig av formeln: total antennlängd=0,95x(298/frekvens)/2 ?

På Wikipedia beskrivs en dipolantenn så här: "En antenn formad som ett T där foten typiskt är en koaxialkabel och spröten avpassade efter den våglängd man önskar sända eller ta emot på."
Därav min fundering om antennen ska placeras liggande eller stående. Men det korrekta är alltså att spröten ska peka uppåt och neråt precis som jag gjort tidigare?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 13:35
Ja den formeln funkar. Man brukar avrunda till 300 i stället för 298. Talet 0.95 är våghastigheten, och den är beroende av vilket material antennen är gjord av. Inte så kritiskt då man ofta lyssnar över ett större frekvensområde, och då är det bra om antennspröten är lite grövre, för då ökar bandbredden.
Ja, du ska montera antennen för vertikal polarisation.
Back to Top
Bosse Bus View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 14:15
Hur stor betydelse har placeringen av antennen?
Eftersom jag bor en bit utanför stan är ju önskemålet att jag med hjälp av antennen ska få in mer prat från stan.
Gör det någon skillnad om jag placerar antennen inom/utomhus. Har höjden betydelse, om jag placerar på altanräcket eller några meter högre upp på vinden?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 14:20
Antennplaceringen har stor betydelse. Inomhus brukar inte funka så bra, då väggmaterialet kan dämpa en hel del. Altanräcket kan vara bättre om takbeläggningen har hög dämpning. Högre placering av antenner är alltid bättre.
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 14:51
Jag hade nog placerat den ett par meter högre upp på vinden än på altanräcket längre ner. Sen kan du göra en lite RF choke där i mitten där ändana möts. Du snurrar coax kabeln 3-4 varv och drar ihop att med buntband.
Back to Top
Bosse Bus View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 15:16
Ja, det känns ju mest logiskt att det blir bättre mottagning ju högre antennen sitter.

RF Choke var ett nytt begrepp för mig. Vad har den för funktion? Är det noga hur man snurrar eller är det bara att dra 4 varv och sedan buntband? Ska väl helst få plats inne i kopplingsdosan där ändarna möts.
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 15:48
Typ en 33cl cola burk som du snurrar runt ungefär den storleken sånära kopplingsdosan som möjligt. Det är för att förhindra att kablen får för sig att leka antenn ist för att vara ledare. Dipol antenn är balanserad och din radio vill ha obalanserad så man bör även ha en balun där i kopplingsdosan. Från någon gammal tv antenn te x.
Back to Top
Roy View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Oktober-2017 at 19:59
Vertikalt eller horisontellt är en fråga om radiovågornas polaritet.
När man lyssnar på kommunikationsradio är det allts vertikalt, ja bilantennerna står ju vertikalt.
Förr sändes TV med horisontell polarisation.

Se antennen som en lampa, sätter du den inne syns den inte hundra meter från huset, sätter du den ute med måttlig höjd kan du se den från flera km, och sätter du den på ett 10 m rör på taket syns den kanske på 10 km. Abret är dock att en hög placering betyder lång kabel, och de tär uteslutande RG-213 som gäller vid över 5 meter koaxialkabel.

Jag byggde för en tid sedan en vertikal dipol av två bilantenner, av den gamla typen som var teleskopiska, jag kan då gå upp på taket och dra ut spröten till lämplig längd, frekvens. den täcker då 50 - 200 MHz.
Man kan förstås bygga sin vertikala dipol så att det går att byta spröt mellan de band man vill lyssna på.

De teleskopiska bilantennerna köpte jag på BILTEMA för 5 - 10 år sen, men de har slutat med dessa. Verkar inte tillverkas numera. synd....

Genom att se "upp" dvs titta på tak och vattentorn ser man många antenner, man kan exvis se 4 små dipoler vid sidan av ett maströr. En yrkessjukdom att kolla taken och inte gardinerna i husen.

Roy

Back to Top
Bosse Bus View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2017 at 09:22
Originally posted by Roy Roy wrote:

Vertikalt eller horisontellt är en fråga om radiovågornas polaritet.
När man lyssnar på kommunikationsradio är det allts vertikalt, ja bilantennerna står ju vertikalt.
Förr sändes TV med horisontell polarisation.

Se antennen som en lampa, sätter du den inne syns den inte hundra meter från huset, sätter du den ute med måttlig höjd kan du se den från flera km, och sätter du den på ett 10 m rör på taket syns den kanske på 10 km. Abret är dock att en hög placering betyder lång kabel, och de tär uteslutande RG-213 som gäller vid över 5 meter koaxialkabel.

Jag byggde för en tid sedan en vertikal dipol av två bilantenner, av den gamla typen som var teleskopiska, jag kan då gå upp på taket och dra ut spröten till lämplig längd, frekvens. den täcker då 50 - 200 MHz.
Man kan förstås bygga sin vertikala dipol så att det går att byta spröt mellan de band man vill lyssna på.

De teleskopiska bilantennerna köpte jag på BILTEMA för 5 - 10 år sen, men de har slutat med dessa. Verkar inte tillverkas numera. synd....

Genom att se "upp" dvs titta på tak och vattentorn ser man många antenner, man kan exvis se 4 små dipoler vid sidan av ett maströr. En yrkessjukdom att kolla taken och inte gardinerna i husen.

Roy

Vilken otroligt bra beskrivning av antennplaceringen. Till och med jag fattar.

Var själv inne på det där med teleskopantenn så att man enkelt kan justera. Ska fundera vidare på det...

Inser att det är dags att höja blicken och titta på hustak. Jag har ju arbetat med markbetong så jag är ju van att gå och titta i backen.
Back to Top
Bosse Bus View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2017 at 09:25
Originally posted by Odin Odin wrote:

Typ en 33cl cola burk som du snurrar runt ungefär den storleken sånära kopplingsdosan som möjligt. Det är för att förhindra att kablen får för sig att leka antenn ist för att vara ledare. Dipol antenn är balanserad och din radio vill ha obalanserad så man bör även ha en balun där i kopplingsdosan. Från någon gammal tv antenn te x.
Googlade lite på balun men fick inte ihop det riktigt...
Det är alltså inte kabelsnurret som är själva balunen utan det är ytterligare en komponent?
Back to Top
Bosse Bus View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bosse Bus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2017 at 09:28
Tycker att det är spännande och lärorikt med såna här projekt.
Vad kan hända om jag konstruerar antennen fel? Kan jag förstöra scannern på nåt vis eller är det bara kvaliteten på mottagningen som påverkas. Det är ju kul att testa sig fram, men jag vill ju inte bränna scannern...
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2017 at 10:24
Du kan nog skippa balunen du ska inte sända med antennen så det är inte så kritiskt. Men en liten RF choke är ett slags motstånd för att elektiskt indikera här börjar antennen.Har du t ex ferrita block liggandes kan du använda dom.
Radion kan inte gå sönder.

Såhär kan det se ut
http://aerial-parts.co.uk/WebRoot/Store25/Shops/626ba059-121d-45c5-8692-ea58514eb29c/543B/F9AE/A31C/1080/96BC/0A48/3560/101E/847863493019.png
Back to Top
Roy View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Oktober-2017 at 10:06
Radiomottagaren, (skannern) går inte sönder av en felaktig antenn.
En radiosändare däremot kan bli felbelastad om antennen är felaktig.
En antenn som är byggd med god teknik och är avstämd till den frekvens vid vilken man avser lyssna, kommer att fungera bäst.
Eller utryckt, alla vill vi ju höra så mycket som möjligt, så fjärran radiosändare som möjligt, dvs ha så lång räckvidd som möjligt. Det är ju själv drivkraften bland radiointresserade och radioamatörer. I detta ingår förstås dämpning i kabeln, en jakt på oönskade decibel.

Observera att en antenn på vilken man sänder, om den är dålig, kommer att reflektera en stor del av tillförd effekt, Dvs vi får bara ut en del av sändareffekten i luften, och därmed mindre räckvidd.
En mottagaranantenn får exakt samma egenskap.

Det sägs ibland att det inte är så noga med en mottagarantenn, men för räckvidden är det dock så, dvvs en dålig antenn gr dålig räckvidd för vår mottagare..

Balunen kan vara av olika slag. På kortvågsantennern brukar man ha en lindad på ferritkärnor, och som ger likströmsmässig kortlutning. Dvs den balunen ger två fördelar, både åskskydd och balansering av antennsystemet.

Ser vi återigen upp, till vattentorn, och där det sitter kommuniktiosradioantenner, så är de flesta försedda med en spole som likströmsmässigt kortsluter dem, med avsikt att skydda mot åska.

Så,,, JA! en antenn som inte är likströmsmässigt kortsluten kan skada mottagaren. Men vanligt är inte hemmalyssnares antenner sådana, man litar på att åskan inte är i närheten......

Balunens huvuduppgift är att balansera antennsystemet. Dvs göra så att endast antennen i sig strålar, eller "lyssnar" och INTE kabeln. En "lyssnande" kabel, kan ses som en läckande kabel, och dras den förbi saker som alstrar störningar, datorer etc så kommer vi ju att höra dessa störningar.

En enkel balun bestående av en spole, exvis för VHF med diametern 50 - 70 mm och med 10 - 20 varv av koaxialkabeln så nära antennen som möjligt, kan bara ge fördelar.
På låga frekvenser (under 50 MHz) krävs ferritmaterial i balunen.

På 118 - 174 MHz brukar 6 varv diameter 50 mm vara rätt optimalt. Lindad med RG-58 sen får man fortsätta med RG-213. 68 - 88 MHz det dubbla antal varv.

Det finns mängder av information att läsa om Baluner på nätet. Googla Balun.

Numera används även baluner i datornätverk, Signalerna är att likna vid radiofrekvenser vid höga datarhastigheter och därför finns baluner även där.

Inne i mer avancerade radiostationer finns ofta mängder av små baluner, på koaxialkabler melon olika kretskort.
Allt för att små steg för steg förbättra prestanda.

Roy
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Oktober-2017 at 14:28
En förträffligt bra beskrivning Roy!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down