Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Bygga Antenn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bygga Antenn

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygga Antenn
    Posted: 29-Oktober-2018 at 00:56
Tänkte ha mig ett litet projekt genom att bygga en antenn för min handhållna scanner med sma kontakt eller vad den heter. Har lite kabel över och funderar på att ta en aluminium kruka av mellan storlek genom att borra i den i botten och sticka genom ordinarie antenn där genom. Har provat och det förlänger både mottagningen och sändningen. Men tänkte kolla tror någon här inne om man kan använda sig av vägg kontakten för tv och radio för den sitter väl ändå högst uppe på hyreshuset? Det borde göra stor skillnad eller vad tror ni? Finns det någon som kan skicka lite länkar på hemmabyggen eller så?
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Oktober-2018 at 04:54
Nja flyget kan du säkert få in väldigt bra på en sådan antenn.För övrigt så är det nästan bättre att fixa en mindre bredbandig antenn till din scanner,det blir annars en massa störningar i mottagningen i värsta fall.
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
WOUXUN KG-818 66-88MHZ.
WOUXUN KG-UV6D 70/144MHZ.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Oktober-2018 at 08:53
Som sagt innan en handhållen radio blir rejält överstyrd av för kraftig antenn..
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Oktober-2018 at 19:41
Att använda radiouttaget är ingen bra idé alls.
Dels är avstämt för FM-bandet och det är dom frekvenserna som man absolut inte vill ha in i scannern. I värsta fall sitter det även en förstärkare som förstärker de oönskade signalerna ännu mer.

Jag kör en extern antenn på min handscanner och det fungerar riktigt bra, ingen större skillnad från min bas-scanner. På båda har jag monterat ett FM-blockfilter:
https://www.ebay.com/itm/Broadcast-FM-Block-Filter-88-108-MHz-by-RTL-SDR-Blog-Ham-Radio-Receivers-Amateur/223094760030

På handscannern brukar jag ha en R70-antenn inkopplad och på bas-scannern en skivkonantenn från försvaret för 100-160 MHz. Utan filtret har jag mycket dålig mottagning på handscannern, troligen blir den blockerad av stereofonisk öronplåga (skvalradio).

Edited by Afiag - 30-Oktober-2018 at 19:42
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-November-2018 at 23:55
Hittade en lång bilantenn av den typen som man brukade skruva dit på bakluckan på äldre bilar från 90 talet. Den är relativt lång ca 60-80 cm. Kan man inte använda sig av den hängandes på balkongräcket för att få in lite bättre signal? Har beställt RTL-SDR två stickor och skulle uppskatta mycket om man kunde få hjälp med att använda HDSDR programmet eller någon annan mjukvara där jag kan ställa in det på scanning utan att pilla för mycket för jag måste säga att jag är helt nybörjare. Så all hjälp är till stor hjälp
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 10:39
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Att använda radiouttaget är ingen bra idé alls.
Dels är avstämt för FM-bandet och det är dom frekvenserna som man absolut inte vill ha in i scannern. I värsta fall sitter det även en förstärkare som förstärker de oönskade signalerna ännu mer.

Jag kör en extern antenn på min handscanner och det fungerar riktigt bra, ingen större skillnad från min bas-scanner. På båda har jag monterat ett FM-blockfilter:
https://www.ebay.com/itm/Broadcast-FM-Block-Filter-88-108-MHz-by-RTL-SDR-Blog-Ham-Radio-Receivers-Amateur/223094760030

På handscannern brukar jag ha en R70-antenn inkopplad och på bas-scannern en skivkonantenn från försvaret för 100-160 MHz. Utan filtret har jag mycket dålig mottagning på handscannern, troligen blir den blockerad av stereofonisk öronplåga (skvalradio).

Hittade en lång bilantenn av den typen som man brukade skruva dit på bakluckan på äldre bilar från 90 talet. Den är relativt lång ca 60-80 cm. Kan man inte använda sig av den hängandes på balkongräcket för att få in lite bättre signal? Har beställt RTL-SDR två stickor och skulle uppskatta mycket om man kunde få hjälp med att använda HDSDR programmet eller någon annan mjukvara där jag kan ställa in det på scanning utan att pilla för mycket för jag måste säga att jag är helt nybörjare. Så all hjälp är till stor hjälp
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-November-2018 at 23:18
Nu är jag inne på att bygga denna men gör jag rätt om jag placerat krokarna på detta vis? http://forumbilder.se/H8N13/img-1043 Jag hade tänkt mig klippa dem så dem är lika långa på varje sida för att försöka göra något åt 400 mhz bandet. Aluminiumröret är 150cm långt och krokarna kommer från pulverlacken men är helt nya med kopparbeläggning på 3mm. Har lite satellit kabel som jag tänkte ta och skala av och löda ihop varje bit för bit men är det lönt eller vad tycker ni proffs? Hur tycker ni jag ska göra för att förstärka signalen för den är riktigt kass här i Värnamo på DMR frekvenser. Snälla hjälp mig med en förklaring.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 15:33
Försökte bygga en och här är resultatet vad tycker ni som kan dettabättre än mig....
http://forumbilder.se/H8N73/07a77bd2-9900-43c7-98b6-d495c9253d8e
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 hours 23 minutes ago at 19:46
Är detta kanske bättre http://www.bilddump.se/bilder/20181120193637-92.244.216.24.jpeg
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 hours 22 minutes ago at 20:47
Här har du en beskrivning på en jordplans antenn:

http://www.arcticpeak.com/antennapages/groundplane.htm

Edited by TI106 - 19 hours 21 minutes ago at 20:48
Back to Top
4CX250B View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4CX250B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 hours 26 minutes ago at 21:43
Här kan du hämta antenner gratis
http://www.dx-radio.se/enskild.php?annonsid=74980
Bara 10 mil dit
Den så kallade "antennen" på bilden fungerar säkert, men inte som en effektiv sådan. Du får säkert in den närmsta P3 eller lokalradiosändare.
Eller kanske den funkar so mattpiska?

Edited by 4CX250B - 18 hours 20 minutes ago at 21:49
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down