Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Bra konditioner nu sen en stund på UHF bla
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bra konditioner nu sen en stund på UHF bla

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bra konditioner nu sen en stund på UHF bla
    Posted: 17-April-2019 at 07:10
Stockholms och Upplandsområdet iaf.

Dubblering av signalvärdena.
Hör SRBR 444 byggradio, det är omöjligt normalt då det ör miltals till byggen, troligen Uppsala.
Även VHF båtutsändningar troligen Stockholmstrakten K73 för Doktorn som gillar VHF.
Högdalen, Värtan och centrala repetrar går in fint

Dock sjunker det väl under dagen, men håller vädret i sig kommer det väl igen mot kvällen.

Edited by Agentumsilwer - 17-April-2019 at 07:35
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 10:05
Ja, det borde vara när kalla luftskikt värms upp, och tvärtom, som det blir konditioner. Mitt på dagen är nog sämst.
Radioamatörer sitter fram på småtimmarna och försöker få kontakt med andra som befinner sig i antingen soluppgång eller nedgång.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 18:38
Iaf oå höga frekvenser, kortvåg är nåt annat där solfläckar inverkar ich vissa band ör morgonband andra nattband.

Men ja frekvenser över 100mhz påverkas just av luftskikt, värme och kyla, sen visst iaf VHF kan ge långa räckvidder som är skip ibland.

Man har ju hört Sverige omgivande länder då.

Jag ska ta ner min v2000 i påsken, dp intresse finns för masten den sitter på, en 13m belysningmast som är hissbar och fällbar, sen rör på den.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 22:28
Fö gissade jag inte fel, vid 22 tiden i iväll började signalvärdena krypa upp om än svajjigt.

Ok, det krävdes väl inte mycket för att gissa det då vädret var känt att bli fint och relativt varmt och nu på senkvällen sjunker tempen mycket.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2019 at 15:17
https://www.dxmaps.com/spots/mapg.php
Här kan man kika och även få konditionsvarningar på epost.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2019 at 17:08
Jo, fast sällan svenskar rapporterar på de högre banden där.

Dock finns möjligheter att själv här och där se kartor med utbredningar har jag sett.

Men det mesta är för kortvåg.

Edited by Agentumsilwer - 19-April-2019 at 17:09
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2019 at 18:14
Denna karta är nog mer användbar:
http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-April-2019 at 09:28
Tackar precis en sån jag menar.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down