Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Bordsmic till GM950
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bordsmic till GM950

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fidde309 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bordsmic till GM950
    Posted: 27-December-2018 at 22:33
Hej.
Jag sitter i en taxiväxel på ett mindre bolag i Skåne. Vi använder komradio väldigt mycket. Idag har vi GM 950 från Motorola med vanlig mikrofon, men jag har provat att använda en bordsmick från Motorola. Problemet är att ljudet verkar låta "burkigt och det verkar eka även om jag är väldigt nära micken.

Finns det några andra bordsmickar än Motorolas egna som är kompatibla med en GM950, eller snarlika modeller.

Tacksam för svar.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2018 at 11:08
Det är troligen för mycket förstärkning påskruvat som gör att den plockar upp ekot från väggar och tak och när det blir överstyrt så försvinner
diskanten och blir ett burkigt ljud. Kompressorer/limits som är bra har alltid en diskanthöjande funktion när kompressionen arbetar.

De gamla mickarna hade ett ett litet hål på baksidan där man kunde stoppa in en pytteliten flatskruvmejsel och justera förstärkningen.
Det ska finnas en justering på alla Motorolas bordsmickar. Man kanske behöver skruva isär micken för att komma åt justeringen.

Det bästa är att någon med lite hum om akustik och radio lyssnar och har kontakt via telefon medan någon skruvar på justeringen tills rumsekot försvinner.
Ibland innebär det att en bordsmick inte kan vara på en armlängds avstånd utan måste vara precis vid bordskanten.

/DD

Edited by Dr Doktor - 28-December-2018 at 11:08
Back to Top
Fidde309 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fidde309 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2018 at 16:05
Okej, stort tack. Jag ska skruva isär den ikväll och se om jag hittar någon skruv. Ska se om jag hittar någon modellbeteckning också, den har liksom flera knappar förutom PTT som jag undrar lite över, men jag hittar ingen manual eller beskrivning nånstans.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2018 at 16:59
Det är förmodligen en knapp för att öppna/stänga högtalaren om radion har selektivanrop och en annan tonknapp för att sända selektiv.
Taxi brukar bara ha en sändarknapp och inga selektivmöjligheter programmerade.

Även radion har programmerbar förstärkning av mikrofonnivån så den kan ju ha blivit felaktigt programmerad från början
eller att den har plockats från en taxi som hade en sämre mikrofon.

/DD
Back to Top
Fidde309 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fidde309 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2018 at 17:38
Tack igen!

Micken är en Motorola RMN5068A. Jag har skruvat sönder "fotdelen" och hittat åtta små brytare som sitter i en rad, en sorts kod, antar att det är en sorts kod till selektiv eller så.

På baksidan sitter det två skruvar, en som verkar hålla ihop micken, och en lite mindre som man nog kan justera på. Vågar man anta att den senare är till förstärkningen?

Idag kör vi som sagt med vanlig mobilmick, och jag vill slippa att just lyfta micken hela tiden.

Radio...förstärkningen, antar att man måste justera den med dator? Ja, denna radion har suttit i en bil, då med nån mindre myggliknande mikrofon i typ solskyddstrakten.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2018 at 22:48
Det borde räcka att stoppa en skruvmejsel i det lilla hålet på baksidan och justera motsols men inte vara för hårdhänt
för det är en potentiometer som har ett stopp när den kommer till min eller max läget.

Det är switchar för konfigurering hur knapparna skall fungera och om man ska ha den parallellt med andra mikrofoner. Du kan använda bägge mickarna.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fast-telefoni/installation/skarvdon-forgreningar/splitter-for-tele-rj45-1-till-2-p40353

/DD
Back to Top
Fidde309 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fidde309 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-December-2018 at 16:59
Jag provade att justera på den lilla skruven och fick det att låta acceptabelt, men det är ändå svårt när den som lyssnar inte är riktigt van. Samtidigt är det ju de som ska höra mig. Det låter tydligare än med handmicken, men fortfarande burkigt.
KAn man använda andra märken på bordmickar, och var krävs isåfall för att de ska funka med radion?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-December-2018 at 18:33
Det är nog inte mickarna som är burkiga, det är akustiken som gör det.
Man behöver dämpa reflexerna från väggar, tak och golv så mycket som möjligt.

Det går att testa genom att ta med dig en filt eller tjock handduk och lägga över huvudet och micken som ett tält och testa.
Låter det burkigt då så är det nog förstärkningen i radion som behöver justeras.

Det är en förstärkare i micken som drivs med 9v och tar så pass mycket ström att spänningen sjunker till 5volt ungefär. Det behövs en liknande förstärkarmick för att fungera.
En mick till datorn med rund 3.5mm plugg fungerar om du kan programmera förstärkningen till max i radion men du behöver fortfarande en
sändarknapp och konvertera till modular RJ45 for radion.

/DD
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-December-2018 at 15:14
Ääääää jäkla stickpropsamatörer, ni vet vilka ni är......
Back to Top
Fidde309 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fidde309 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2019 at 17:24
Stort tack för all hjälp. Ska prova "tältet" och även en annan radio och se hur det blir.

SA7BSK: Den ser intressant ut, bara att hitta en fot att sätta den på. PTTn ser dock lite klen ut, kan man använda något annat som PTT?
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2019 at 10:52
Du ska kunna byta det till typ en gammal fotpedal från tex en symaskin. Annars finns det pedaler att köpa.
Ääääää jäkla stickpropsamatörer, ni vet vilka ni är......
Back to Top
Fidde309 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fidde309 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2019 at 17:35
Okej, stort tack! Man kan alltså använda vilken brytare som helst, i princip?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down