Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Batteriförbrukning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Batteriförbrukning

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RedMorningStar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Batteriförbrukning
    Posted: 25-Juni-2019 at 18:55
Hej! fick min "nya" AOR8200 MK3, följde INTE med en laddare som det skulle, jag får ringa Limmared om det, drar batterier som sixten -- sen, någon som vet hur man nollställer den? "soft reset" är det enda jag hittar i manualen, och blir rätt sne när det står att man INTE kan ladda Nimh eller nyare, utan bara Nicads i den?, vad är det för dumheter!? - eller går det i alla fall? nån som vet? - händig liten sak i alla fall som jag får ta ett par decennier på mig att lära mig...

Edited by RedMorningStar - 25-Juni-2019 at 18:57
"never do something to someone else,you wouldnt like them to do to you"
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Juni-2019 at 19:19
Det går att ladda NiMH men det tar en evinnerlig tid att göra med så låg laddström. Det är mycket bättre med en riktig laddare som övervakar
temperatur och laddningstillstånd. Om du inte har någon så brukar man kunna köpa ladddare och batterier tillsammans till ett bra pris.

Håll nere SCAN knappen när du slår igång scannern så raderas alla minnesbanker.

/DD
Back to Top
RedMorningStar View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RedMorningStar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Juni-2019 at 22:36
tack! jo, det går att ladda Nimh, men som du säger tar det evigheter, jodå, jag har separat laddare, skall bara skaffa fyra till uppladdnindsbara R6 så man har två set att skifta emellan, och tack för tipset! - nu tillbaka in i programmeringsvärlden...
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Juni-2019 at 23:29
Originally posted by RedMorningStar RedMorningStar wrote:

skall bara skaffa fyra till uppladdnindsbara R6 så man har två set att skifta emellan,

IKEA har billiga R6-ackar.
Jag har inte tesatat deras "nya" (2450 mAh ?), men dom gamla (2000 mAh) var bra.
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RedMorningStar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juni-2019 at 03:35
Tack! ska kolla, Levi
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Juni-2019 at 07:58
En sån har jag haft men 8300 hette den, var nog rätt lika, bra kvalitet men imo ingen scanner.

Tröga på nåt sätt jämfört pven en billug Uniden, iofs har de fler funktioner, men de ledsnar man på då det blir pilligt med en gandapparat tycker jag, så jag sålde.

Vissa har minnena bevarade med knappcell eller en konding, dessa tar slut om burken används lite ich måste bytas, hejdlöst kul på vissa av dem att komma åt.

Annars tappar den alla programmerade minnen så fort den blir utan ström, men denna hade kanske kommit längre?
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RedMorningStar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 02:49
Hej igen! köpte 4st, VARTA 2500mah, och har inte behövt ladda dem än! (efter första "nyladdningen" - scanning minst ca,1 tim om dagen + skruvande och rattande, har gått sen mitt sista inlägg, inlärningen på 8200 är trög, är 60+ så då går det långsammare! ha,ha! men jag behöver nog inte lära mig alla finesser - en "finess" som jag dock gillar,som inte finns på min Uniden, att om man lockoutar en frekvens under sök, så minns den det efter strömpåslag igen, det gör inte min 125a, utan nollställer sig - bra känslighet för att vara en så "bred" mottagare - så antenn då? - kör på orig antennerna som följde med mina mottagare, AOR - TECSUN + 125xlt, har nu beställt en antenn från Limmared, och nu kommer många skälla på mig: en INOMHUSANTENN! - den som kostar en tusenlapp, kan inte sätta upp nåt utomhus, tyvärr... hoppas den fungerar bra, nu täcker den ju bara VHF/UHF, så får trixa till nåt på HF-banden, gardinstången? ha,ha! - kör med en trådantenn just nu (inomhus) - bor dock på en liten ort = mindre störningar än i större stad - annars tar jag gärna emot förslag på andra antenner som inte kräver utomhus, kan MÖJLIGEN få sätta en liten pinne på balkongen, hyresvärden är petnoga... :(
"over and out", Levi

Edited by RedMorningStar - 29-Juni-2019 at 03:01
Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RedMorningStar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 02:53
Svar till agentumsilver: denna AOR jag har behöver ej batteribackup, den har sk flashminne, Levi
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 04:25
Minsta lilla utomhus slår inomhusantenner, men får du inte ens ha en sån fjuttig magnetfotsantenn så är det ju hopplöst.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 13:13
Du trycker två gånger på lockout knappen så blir frekvensen permanent utelåst även efter omstart av Uniden 125.

En av de bästa sakerna med Unidens nyare scanners är temporary lockout som automatiskt tas bort nästa gång man använder scannern, utan att man
ska behöva traggla igenom någon lista eller hela scannerns minne för att hitta vilka som har lockout och behöver befrias från sina bojor.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 18:37
Absolut, det står ju helt enkelt HOLD på de som är utlåsta om man vrider på kanalvredet.

Så det hela är väldigt enkelt, ett tryck temporärt utesluten och kommer tillbaka vid omstart, permanent hold två tryck så förblir den utesluten även vid omstart men kan lätt letas upp och kopplas in igen om det önskas.

Back to Top
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RedMorningStar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 18:39
Kiitos! bra tips! Levi
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down