Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Bandpass Spärrfilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Bandpass Spärrfilter

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nissenudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bandpass Spärrfilter
    Posted: 13-December-2018 at 09:59
Behöver tips på ett spärr- bandpassfilter för 161.4375 MHz. Bor för nära högmasten och får stör-skvättar över stora delar av frekvensområdena, var gång en pocsacksändning kickar igång. Naturligtvis mest i mina breda stickor, men det är så starkt att även icom stationerna får dessa pulser på vissa frekvenser.

Skulle vilja hitta lämpligt filter (bygga?), helst billigt, då jag behöver ett på minst 3-4 antenner.

//NN
Bästa 73
Nissenudel, Helsingborg
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2018 at 10:42
Vad är kravspecen? Lyssnar du på marin VHF på 160-162MHz så är det omöjligt att behålla full mottagning. Hur mycket får det dämpa på t.ex. 155Mhz och 166Mhz?
Ibland kan det räcka att dämpa 6-10dB på pocsag och acceptera sämre mottagning på marin AIS och vad du nu har.

Ibland är det droppen som får bägaren att rinna över och det kan hjälpa att bara ta bort 88-108MHz med ett enklare och billigare rundradiofilter.
Testa att köpa ett rundradiofilter för att se om det hjälper på någon av mottagarna.

Att kunna variera signalnivån för att hitta exakt maxsignal utan att man blir störd är en nödvändighet. Länk till Kjelles dämpare

/DD
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2018 at 11:09
Här är en onlinecalculator för att beräkna och sedan bygga de filter man kan behöva: https://www.changpuak.ch/electronics/Direct-Coupled-Resonator-Bandpass.php#
Här finns bandpass, notch etc av olika typer. Och flera olika nivåer för olika branthet.
När du har bestämt dig för ett filter kan man dels köpa färdiga induktanser, dels linda egna spolar.
För att beräkna spolarna finns liknande beräkningsprogram för just spolar.

Tänk på att man ibland, (i icke SI länder) använder punkt som decimal. I vissa filter kan man bestämma vilka spolar man har och sedan får variabla kondingar.
Många liknande beräkningsprogram finns att hitta på nätet.

Själv använder jag ett bandstop, eller notchfilter för 88- 108 MHz, som Dr Doctor skriver om, går sådana att köpa färdiga oxo. E-bay etc.

Ett bandpassfilter, eller en notch blir ju inte oändligt smal utan påverkar andra frekvenser som man kanske vill lyssna på.

Att börja med att dämpa 88 - 108 MHz är nog en bra ide. Intermodulationer, dvs oönskade singlar skapas ofta av många starka sändare inom ett större område.

Själv har jag högpass 30 MHz för att bromsa kortvågen vidas in i mottagarna för VHF och UHF, efter det ett notch 88 - 108 MHz, sen är det mycket rent.

Roy

Back to Top
nissenudel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nissenudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2018 at 13:57
Tack för snabba och konstruktiva tips. Dök i mina gamla junkboxar och hittade i princip allt jag behöver. Börjar med ett notchfilter för 88-108.

Eftersom jag har störskvättar på nästan alla VHF-UHF band, så bör det ju vara blandningsprodukter från även de andra starka sändarna som sitter i den nya 120 m masten, ca 1,5 km fågelvägen på mina antenner. Har ju en ganska hög grundsignalnivå också, så ett högpass vid 30 Mhz blir steg två. Hittade ett fint förslag från http://www.antus.org/hp30.html

Återkommer med resultatrapport!
//NN

Bästa 73
Nissenudel, Helsingborg
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2018 at 14:09
Det kan räcka med en konding och spole mot jord med 15dB dämpning men oftast behöver man mätinstrument för att få till det
men det går kanske att titta på spektrat med en SDR dongle just när pocsagen sänder.

1:st order Butterworth kan testas och lindar man spolen själv kan man dra och trycka ihop den för att justera frekvensen.
Smalare bandbredd bör fås med högre Q i spolen.

https://rf-tools.com/lc-filter/
https://hamwaves.com/inductance/en/index.html

/DD
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2018 at 14:14
Originally posted by nissenudel nissenudel wrote:

Eftersom jag har störskvättar på nästan alla VHF-UHF band, så bör det ju vara blandningsprodukter.....

En variabel dämpsats är perfekt att kolla med genom att dämpa tills störningarna är borta och sen testa olika filter
för att se om det går att minska på dämpningen, då är man på rätt frekvens med filtret.

/DD
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-December-2018 at 10:19
Finns många DIY projekt på nätet för 88 - 108 MHz spärrfilter.
Det jag har bygger på tre spärrkretsar, med trimkondingar som trimmas för max dämpning på tre ställen inom FM bandet. Blir givetvis inte helt perfekt, för det krävs en sveputrustning.
Men jag bor 5 km norr Sörmonmasten Karlstad, ser den i syd, och där kommer stora signalstyrkor.
Både P1 P2 P3 och skräpkanalerna är numera signalstyrka 1 - 3 bara.
Nyttosignaler under 88 MHz dämpas mycket lite. liksom nästan ingen dämpning på fyrbandet flygradio.

För att Googla filter, prova med DIY FM BC notch filter, etc.

Själv har jag byggt de olika filtren som små lådor med BNC jackar. har en med tre stegs dämpning, en med HP 30 MHz en med Notch 88 - 108 MHz, en med ingång från antennen och 5 utgångar till mottagare.
Med korta BNC sladdar funkar det som byggklotsar för radioamatörer.

Kul att bygga, men numera inte så mycket att lyssna på, komradio är tydligen en föråldrad sak.....

Roy
Back to Top
nissenudel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nissenudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-December-2018 at 21:46
Följande blev gjort under dagen, som första steg:
ett litet spärr/notch filter för 88-108, med tre spolar och fyra kondingar, BNC och HF-tät burk. Sen en liten signalsplitter med 18 ohms motstånd, en BNC in och tre ut, detta också i en liten HF-tät burk.

Dessutom omstuvning i chacket och skyddsjordat AC till alla pytsar och datorer. Dessutom en separat jordpunkt monterad, där alla antennskärmar, chassipunkter mm anslöts.

Resultat så här långt, DRAMATISK FÖRBÄTTRING! Blev nästan rent i vattenfallet och störskvättarna reducerade till några MHz på båda sidor om 161 frekvensen. Har en liknande "starkis" på 421 MHz, som är en DMR som står och idlar och som också sitter i högmasten eller i ett vattentorn som ligger ännu närmre mig.

Så nu blir steg två, justerbara nochfilter på 160 resp 421. Tack så långt, för tipsen som "kickade" igång labblusten igen.

//NN
Bästa 73
Nissenudel, Helsingborg
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down