Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Arlanda Flyg +5KHz på allt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Arlanda Flyg +5KHz på allt

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad
Avatar

Joined: 18-November-2004
Location: Nacka
Status: Offline
Points: 7465
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Arlanda Flyg +5KHz på allt
    Posted: 29-November-2018 at 17:37
Jag hörde att JRCC gav en rescue helikopter frekvensen 125.138 för kontakt med Arlanda men när helikopterradion inte kunde ställas in på det
så ändrade sig JRCC till att det skulle vara 125.130MHz vilket ändå verkade skumt.

Jag tittade i ett dokument daterat nov 2018 att Arlandas flygfrekvenser har ändrats med 5Khz extra på alla frekvenser.
Man kan eventuellt behöva justera i sin scanner för bästa mottagning.
Undras varför dom har gjort på detta viset.

https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/5219/ES_AD_2_ESSA_en

/DD
Back to Top
Vacco24 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem


Joined: 28-April-2005
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 30
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vacco24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-November-2018 at 17:47
Hej!

De anpassar alla frekvenser till 8,33 khz separation med några få undantag.

Mvh

Vacco
SM0ZEY, QTH Upplands Väsby
Back to Top
Rka3 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem


Joined: 18-Juli-2012
Location: Malmö
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rka3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-November-2018 at 17:56
Frekvenserna är inte ändrade, endast hur de benämns och är märkta på flygradion.

Se överst på sidan http://www.dkscan.dk/wrap.php?7 hur 8,33 KHz kanal benämns, samt dess verkliga frekvens.

/Rka3
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast
Avatar

Joined: 20-Maj-2007
Location: Ludvika
Status: Offline
Points: 539
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-November-2018 at 19:19
Har någon testat att ställa in 8,33kHz i SDR sharp?
Jag får den inte att stega rätt frekvenser, utan det kan bli ex.vis 126.99958, 126.00791 för att sedan gå till 120.01624 och så vidare. De riktiga borde vara 126.00000 och 126.00833 exempelvis
Det har ingen betydelse för mottagningen men det ändå lite irriterande kan jag tycka.

Edited by Afiag - 29-November-2018 at 19:20
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst
Avatar

Joined: 02-Februari-2016
Location: Ronneby
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2018 at 07:21
Samma sak med Sweden Control där dom tidigare hade 127.525 nu har jag hört att atc ber dom ropa på 127.530 ist.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad
Avatar

Joined: 18-November-2004
Location: Nacka
Status: Offline
Points: 7465
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2018 at 14:05
Det måste innebära att alla flygradio nu har blivit omprogrammerade till att visa den nya beteckningen?

Men vissa av Arlandas frekvenser är kvar i det gamla 121.500 och 123.100 medan däremot ATIS och Tower har fått 119.005 och 118.505 enligt det officiella styrdokumentet.
Hur hanteras det av styrman vid inställning av frekvens? Är det dubbla kanaler av allt med både nya och gamla beteckningarna?

En karta på LFVs websida är daterad augusti och där är frekvenserna fortfarande de gamla så det är väl precis nyligen
de har börjat med det nya och alla dokument för piloterna har inte uppdaterats än.

/DD
Back to Top
Rka3 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem


Joined: 18-Juli-2012
Location: Malmö
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rka3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2018 at 14:31
Det är inte alla frekvenser inom civilflyg bandet som är 8,33 kHz kanaler.
Några t.ex 121,5 (nödfrekvensen) är undantagna för 8,33 kHz kanaldelning och är fortfarande en 25 kHz kanal.

Som jag har förstått det så är flygradion märkt både med 25 kHz kanaler och 8,33 kHz kanaler.
T.ex. frekvensen 118,000 finns både som 25 kHz kanal då märkt 118.000
och som 8,33 kHz kanal då märkt 118.005, fast båda är samma verkliga frekvens dvs 118,000 MHz.

/Rka3
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst


Joined: 28-Februari-2016
Location: Kil
Status: Offline
Points: 145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2018 at 17:20
Skillnaden är även mottagaren och sändarens bandbredd.
Exvis 118,000 MHz som 25 kHz frekvens, har en bred mottagare, omkring 15 - 20 kHz samt en sändare med bandbredd så att diskanten i talet upp till c:a 3 kHz överförs, och därmed blir totala bandbredden minde..

118,000 med 8,33 kHz delning, som benämns 118.005 MHz har ett smalare filter i mottagaren och en sändare med "sämre" diskantöverföring,

Avsikten är att vid 8,33 kHz steg inte störa över på grannfrekvensen.

Att man benämner en frekvens så här är mycket konstigt. (tycker jag)

Men i tidernas begynnelse hade flygradion 50 kHz frekvensteg. Då hette frekvenserna 118,0 118,05 118,1 etc. Vid 25 kHz stegens tid försökte man med två decimaler, 118,02 118,05, 118,75 119,00 etc.

Men sen blev det tre decimaler, förmodligen för att förberedda för 8,33 kHz stegen.

Varför inte kalla frekvensen för vad den är? ex 118,0   118,0833   118,1666 MHz etc är underligt, det skulle i alla fall minska risken för fel.
Men flygradion indikerar ju det som nu gäller,,   dvs att 118,005 betyder 118,0833 MHz i verkligheten.
Förmodligen behöver inte piloten veta mer och att det anses enklare, men egentligen är väldigt komplicerat.

Så samma frekvens kan vara samma frekvens men med olika bandredd på RX och TX.

Ännu värre exempel finns när man försökte översätta frekvenser till bokstavskombinationer i system 70.
För amatörradio har frekvenserna vid FM trafik varit föremål för ett otal olika system att kalla dem någon kanalbeteckning.
Nån är så smart att han tror att det blir enklare då....
En amatörradiostation visar den riktiga frekvensen oavsett vad man hittar på för kanalbeteckning för frekvensen.
Men med minnen kan man i en del apparater få till det så att det står ex R12, R13 etc.

Återigen, vad är det för fel att kalla en frekvens för just den frekvens det är.

Nån form av kanalsystem förekom på FM rundaradio, dvs 88 - 108 MHz med 100 kHz steg. men blev nog aldrig populärt i Sverige.

PÅ analog TV tiden hette frekvenserna kanaler, idag heter programmen "kanaler" och ingen bryr sig om frekvenser oavsett om de heter frekvens eller kanalnummer. För att göra det ännu mer komplicerat hade vissa TV minnen som hade nummer som många kopplade till kanaler eller till program.
Så att lägga TV4 på minne 3 var en dödssynd.


Jo varför flygradio har så bred mottagare vid 25 kHz frekvenser? Kanske för att passa ihop med 50 kHz stegen, eller en tid fanns ett system där man sände med flera sändare samtidigt, för att få mer räckvidd, då skulle en två eller tre sänder höras samtidigt, interferensen filtrerades lätt bort i ljuddelen, om de låg 0, +, och -, 5 kHz.



Roy

Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst
Avatar

Joined: 02-Februari-2016
Location: Ronneby
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2018 at 17:22
Jo men 8,33kHz delningen som är standard lirar ju inte ihop med detta nya alls.. Det som gör det så märkligt
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast
Avatar

Joined: 20-Maj-2007
Location: Ludvika
Status: Offline
Points: 539
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2018 at 22:42
https://aro.lfv.se/Editorial/View/2915/AIC%20B%20103-17

Privatflyget har några 25kHz-kanaler kvar också.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down