Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Aor 8200 på kortvåg och mellanvåg..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Aor 8200 på kortvåg och mellanvåg..

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bodd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Aor 8200 på kortvåg och mellanvåg..
    Posted: 17-Maj-2004 at 23:42

Är aor-8200 bra på frekvenser under 30 mhz dvs kortvåg mm..

Jag får inte in så mycket på de lägre frekvenserna , vet faktiskt inte hur man får in frekvenserna på den och om jag har rätt antenn ..

Hur knappar jag in rätt .. Den omvandlar lite konstigt på lägre frekvenser Khz  .. ??

Någon som har lyssning och antenntips? Man ska kunna lyssna på tefosamtal från båtar mm .. Skulle ju vara kul .. mm

Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2004 at 23:56
Den är helt urkass om man jämför med en riktig trafikmottagare , men bra om man ser till att den dels inte är gjord för kortvåg utan att det är en nödfunktion för att kunna få in starka lokala sändare typ "deutsche welle" , men att lyssna på avlägsna söderhavstationer med en 8200 är bara att glömma.

Den medföljande antennen är ingen antenn för -30 mhz , bättre blir det med en vanlig sladd/kabel upp till 80 meter som du ansluter till mittstiftet på scannern , 5 meter fungerar mycket bättre än medföljande antenn och 15 meter gör att man kan lyssna på en hel del.
Icom R20, Realistic pro-2025, AOR AR-2002, Tecsun S2000.
Back to Top
Blarren View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blarren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Maj-2004 at 08:24

Det följer med en speciell kortvågsantenn som man monterar på scannern vid kortvågslyssning.

Men, som alla små scanners är det mest en ploj att den klarar kortvåg och den har t.o.m. SSB, men mottagningen är urkass.

Ska du lyssna på något annat än just P1 från Hörby så köp t.ex. en Realistic DX394 för en tusenlapp och som fungerar 100 ggr bättre.

/Blarren

Back to Top
JonnyS View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JonnyS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Maj-2004 at 09:07
Originally posted by bodd bodd wrote:

Hur knappar jag in rätt .. Den omvandlar lite konstigt på lägre frekvenser Khz  .. ??

Du måste antagligen justera steglängden (step size).

Back to Top
qwerty View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote qwerty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2004 at 18:34

Kan man köpa en Realistic DC394 ny eller har den slutat produceras?? Isf, vad kan man då köpa i samma prisklass? Har en ar-8200mk3 men alla röster låter konstiga på USB även om själva mottagningen är bra, vad beror det på?

Edited by qwerty
Back to Top
Farbror Frej View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Farbror Frej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2004 at 18:38

Den finns som begagnat för ung 1000:- på sälj/köp forumen. Det finns nog inget lika bra i den prisklassen. Det är en av de bästa kortvågsmottagarna som tillverkats som du kan få för 1000:- begagnat.

/FF

Back to Top
qwerty View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote qwerty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2004 at 20:01

Det låter ju bra, synd bara att den slutats tillverkas. Blir till att sätta in en annons då!

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Farbror Frej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2004 at 22:59
Tänk på, när du diskuterar priset, att dom för 4 år sedan såldes nya i England för £50 och $99 i USA.

Jag har sett en del skräckexempel där personer annonserar ut dom för 3.500:- bara för att dom själva köpt dom för 5.000:- i sverige för 6-7 år sedan.
Men det är köparens marknad och ge absolut inte mer än 1.500:- för en pedantskött mottagare som stått hemma hos en icke rökande präst, som bara lyssnande på helgmålsringningen i P1 med den på lördagsmorgnarna.

Om det är en syltmunkätandes radioamatör som kört den på fullvolym för att brusa ur dammet ur sina högtalare, så är det max 1000:- som gäller. Annars köper du från ebay i england eller tyskland.

/FF
Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2004 at 23:08
Så billigt tror jag inte någon säljer för , tycker hela resonemanget är flummigt och missvisande.

Tex. såldes det ut uniden760 för 1000:- kr här i landet , alla vet om det men de säljs endå beggade för mer än det.

och realistic394 kostar IDAG 200:- engelska pund , dvs. 3000:- kr + frakt och växlingsavgift.

Så lycka till , och när ni endå är ute och handlar dx394 för under tusenlappen så köp en till mig med för det priset kan jag leva med.

Sedan undrar jag över detta med köparens marknad , som det är nu blir trafikmottagare sålda direkt och när man sätter ut köpesannonser får man vara glad om man får ETT svar.

Tror att åvanstående inlägg baserar sig på önsketänkande och en vilja att på eget bevåg påverka hela marknaden och ändra prisbilden (patetiskt) , men tillgång/efterfrågan styr och det är upp till bevis om den där tusenlappen.
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Maj-2004 at 23:22
Hmmm..... kollade på ebay. Där fanns bara en. Utropspris 170$. Verkar vara en riktigt snygg apparat annars

Blir billigare att bygga själv..... och roligare.... och bättre...
Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2004 at 03:20
Dom är ganska bra , men jag tycker kenwood r-2000 är bättre och mera stabil samt de finns för runt 2500:- kr i bra skick.
394:an är endå lite plastig och en väldigt liten apparat.

mycket bra radio för liten peng med massor med moddar och dokumentation på nätet.
Back to Top
Per62 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per62 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2004 at 08:04

"Flummigt och missvisande" .......?

Nja, jag håller nog med Farbror Frej. Känner ingen personligen som gladeligen skulle vilja lägga ut en tusing extra på en begagnad apparat bara för att man typ tycker synd om säljaren

Se hur det på datamarknaden, folk som sitter på sin 486:a inköpt för x antal år sedan för 25 tusen och vill nu ha 7 tusen, men då ingår givetvis Windows 3.11.

Se det snarare som en anpassning till en rimlig prisnivå, nu när vi är med i EU så har priserna allmänt gått ner på teknik, det är iaf vad jag känner.

Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2004 at 09:26
Ja eller se på de som har mage att begära mellan 5 och 6000 kronor för en 20 år gammal Ericsson C600
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2004 at 09:30
Det är ganska stor skillnad på elektronik och elektronik. Just radio av den här typen verkar inte följa samma prisutveckling som annan elektronik. Jag var till exempel väldigt sugen på att köpa en IC-735. När den kom i början på 80-talet kostade den runt 8.000:-, vilket var alldeles för dyrt för mig. Ända till nyligen har begagnatpriserna legat på runt 5.000:-, men har nu sjunkt lite. Nu kan man nog få en hyfsad station för ca. 3.500:-
Jämfört med annan elektronik verkar det ju helt sjukt.

Möjligen kan det förklaras med att dessa "gamla" apparater är precis lika bra som de nya. Utvecklingen har ju inte gått speciellt fort hos de kommersiella tillverkarna.
Back to Top
Per62 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per62 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2004 at 11:15

Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

Det är ganska stor skillnad på elektronik och elektronik. 

Jo till viss del håller jag med. Eller snarare att vissa saker är "hetare" på begagnatmarknaden. Volvo har väl tex alltid haft bättre 2:a handsvärde än många andra bilmärken.

Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Farbror Frej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2004 at 11:46
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down