Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Antennsplitter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antennsplitter

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote salle74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antennsplitter
    Posted: 14-Juni-2008 at 20:59

Hej på er alla, var f..n hittar man en antenndelare för bilen så att man får två utgångar från en antenn, har letat men ej funnit.

Tack på förhand.

UBC92XLT
D-130 DISCONE ANTENN
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juni-2008 at 21:09

Back to Top
ph_dk View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ph_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juni-2008 at 00:06

Husk at du taber 3db af signalet, nu når det ikke er en aktiv splitter.

Mvh Per

Back to Top
salle74 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote salle74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juni-2008 at 13:05
jag var mer inne på en färdig kabel, sladden som kommer från bilantennen in i bilen skall splittas upp till 2 anslutningar, en till stereo & en till scanner.
UBC92XLT
D-130 DISCONE ANTENN
Back to Top
hubbe View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hubbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juni-2008 at 14:44
OKQ8 borde ha (där har jag köpt min).
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juni-2008 at 17:41

Det är klart att det blir förluster. Man får inget gratis! 3dB är ju ingenting. Funkar jättefint!
De tre motstånden kan man bygga in i en kabel med krympslang om man vill...

Edited by ingvar
Back to Top
pr ammatören View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juni-2008 at 18:00

Tja. Jag har samma tanke som trådstartaren

Hur stora motstånd skall man ha?

Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juni-2008 at 18:48

Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juni-2008 at 18:50
Originally posted by pr ammatören pr ammatören wrote:

Du kan ju ta så stora som får plats  bara dom är på 18ohm  nä skämt och sido 1/4wattare duger fint

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juni-2008 at 19:38

Motstånden är väl beräknade för att få 50 ohm mot alla anslutningar men bilstereo har väl inte 50 ohm?

Skippa motstånden och skruva ihop allt med en vanlig sockerbit, alla innerledare ihop och alla skärmar ihop, det blir ung samma förluster hur du än gör. Den lilla oskärmade biten spelar ingen större roll.

Det bästa är naturligtvis diplexern, om frekvenserna stämmer och man orkar bygga en sån. I annat fall är en vanlig CATV splitter utmärkt så blir allt snyggt kopplat.

http://www-micro.deis.unibo.it/~giara/projects/capchip.html

/DD

Back to Top
pr ammatören View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juni-2008 at 21:03
Originally posted by PeterK PeterK wrote:

Originally posted by pr ammatören pr ammatören wrote:

Du kan ju ta så stora som får plats  bara dom är på 18ohm  nä skämt och sido 1/4wattare duger fint

hahaha ja du min vän.   Jag har några motstånd ligganses i junkboxen + pl kontakter så jag skall bygga en splitter. tack för snabbt svar

Back to Top
Elvis View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Elvis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juni-2008 at 00:40
Originally posted by _QRP _QRP wrote:

Jag har byggt en sån, i en liten skärmlåda från Kjelle och med BNC-kontakter. Fungerar alldeles utmärkt mellan min discone och mina scanners.
SA0AZS | SE2517 | SCAxxxx
radio.horisont.net
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juni-2008 at 12:53

I bilen har jag en antenn till Thore Skogman och en antenn till scannern.

Hemma däremot där det står lite fler radio använder jag Biltemas kabeltvsplitters med F-kontakter, funkar alldeles utmärkt.

Finns det plats i bilen kan man ju alltid prova att lägga in något liknande.

//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
Nisse Nudel View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nisse Nudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juni-2008 at 17:02

I sammanhanget:

Någon som provat att dela den aktiva glasruteantennen som sitter som standard i Volvo V70? FM-bandet fungerar ju alldeles utmärkt med denna antenn och kanske 78-79 Mhz kommer med, i filter och förstärkning och i så fall fungerar i en splitter till en mottagare.  

73 de Nisse, Helsingborg
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juni-2008 at 17:37

Jag har för mig att V70 använder en diversityradio. Det är alltså glasruteantennen plus en annan, i främre stötfångare tror jag, som väljs ut med diversityteknik för att få en så pass bra mottagning.

/DD

Back to Top
Incognito_Sthlm View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Incognito_Sthlm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Juni-2008 at 18:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down