Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antennplacering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antennplacering

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antennplacering
    Posted: 05-Februari-2004 at 12:10

Hej.

Upptäckte av en slump denna fantastiska sida och blev lockad till att skrämma liv i min gamla DLS 160.

Fann en tråd om ang J-pols antenn och då jag hade gott om material hemma satte jag sent på natten igång med att bygga denna avtämmd för 79 mHz.

Då den ju blir ganska lång, så efter jag lött fast kablarna och isolerat en smula, ställde jag helt enkelt ut den utanför ytterdörren och drog in kabeln och proppade i.

Det fungerade kanon! Så idag tänkte jag att om jag hissar upp den en bit på ytterväggen så blir det ännu bättre. Kom sen på att om jag baxar upp den på vinden och kopplar in den där så kommer jag ännu högre. Jag bor ganska högt och min vind är gigantisk.

Nu är frågan, Gjorde jag bort mig där? Skulle jag ha satsat på att ha den ute, lite lägre monterad eller finns det en vinst i att placera den inomhus, dock högre upp?

Mvh,

ejorg

Back to Top
Karlsson View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Karlsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 12:36
Ja det är ju klart att taket isolerar ju och det bästa är ju självklart att få ut den. Men som sagt ute och lägre ner eller uppe men inne ja det är ju frågan. Du har ingen möjlighet att sätta den på taket?
Dls 200c
Ericsson C602
Ericsson P500
Ericsson Aurora C52
Motorola MT2100
**FALSK POLISLEGITIMATION**

/Karlsson!
Back to Top
ejorg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 12:45

Jo möjligheten finns ju naturligtvis, himla bökigt dock. Och jättehögt! *huga* Estetiskt blir det väl sådär, det är ju ingen vacker pjäs.

Leker med tanken på att sätta den på masten ihop med TV antennen, den blir ju liksom lite kamoflerad då,,Kommer de andra spröten att störa ut j-p´n då kanske?

Hmm besvärlig nöt, jag vill ju att den ska fungera så bra som möjligt.

Back to Top
Karlsson View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Karlsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 13:05
Det är ju bara att testa sig fram.....men hugaligen håll dig i för 17 gubbar!
Dls 200c
Ericsson C602
Ericsson P500
Ericsson Aurora C52
Motorola MT2100

/Karlsson!
Back to Top
ejorg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 14:50

Nu är det bekräftat!

Jag monterade antennen lite provisoriskt mot en vägg utomhus ca 2 meter lägre än den högsta placeringen inomhus och vips kan jag lyssna på polisen i Säffle 10 mil bort, helt kristallklart.

Nästa projekt blir att få upp den på skorstenen, men det är drygt 15 meter upp dit så jag tror jag inväntar lite säkrare väder.

Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 18:20

Spännande, blir nyfiken på vad du har för material i taket?
Rent teoretiskt borde det egentligen funka bästa när den sitter som högst, men om du har plåt-tak dämpas det förstås....

Kan vara intressant att veta inför framtida projekt!

Back to Top
ejorg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 20:09

Jo, blir förvirrad oxo.

Det är en gammal kåk och materialet i taket är bara ett tunt lager trä, ett varv tjärpapp och sen cementtegel. Hör till saken att jag hade antennen intill murstocken, som är täckt med isolering, fasthålld med hönsnät. Kan det vara det som avgjorde skillnaden? Antennen hade dock ingen kontakt med hönsnätet.

Har irriterat mig på det här hela dagen, mitt lövtunna tak borde rimligtvis inte utgöra den dämpningen.

Ska baxa opp den i morgon igen och prova att ställa den i annan position.

/ejorg

Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 21:29

Jo hönsnätet kan mycket väl spela in...
Antennen behöver ju inte ha elektrisk kontakt för att det ska inverka. Ta till exempel vissa TV-antenner som också har ett slags "hönsnät" bakom elementen... (är ej säker på varför, men skulle gissa att det är för att höja fram/back förhållandet på antennen)...

Men det kan vara så mycket som kan spela in i ett hus...

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Februari-2004 at 22:26
Hönsnätet har visserligen stora hål, men för radiovågorna funkar det precis som en massiv plåt. Maskorna är ju bara en bråkdel av en våglängd och stoppar signalerna effektivt.
De nät eller galler som sitter på TV-antennerna är helt enkelt reflektorer som skall hjälpa till att rikta loben framåt. Ett glest galler har ju betydligt mindre vindfång än en hel plåt.
En del paraboler är också uppbyggda av ett nät. Samma anledning där, mindre vindfång. Men den högre frekvensen (10-12GHz) gör att maskorna behöver vara mindre för att inte "läcka".
Back to Top
ejorg View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ejorg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Februari-2004 at 18:17

Jahapp!

För att slippa sitta och fundera på om det gör någon skillnad på vind och tak så for jag till Biltema och köpte ett skorstensfäste.

I hällande regn manövrerade jag mig, krampaktigt hållandes i min alltför gamla takstege (huset är 100 år), upp till taknocken på mitt sadlade tak, som lutar som djävulen. Väl där, på nå´t konstigt jävla sätt, lyckades jag få runt metallbanden till fästet, runt denna enorma skorsten och fipplade upp antennen.

Drog ny kabel (biltema 75 ohm), fäste antennen direkt vid skorstenen, utan mast(kommer senare) borrade ett par nya hål, med regnvattnet rinnandes som ett vattenfall utför min keps, funderandes om jag nog inte var lite galen i alla fall.

Väl inne lödde jag på en gammal radioantennskontakt (har ju en gammal dls160) proppade i den, och hör!! Antennfan fungerar sådär bra som man bara hör om på TV. Jag hör en massa som jag inte har en aning om var det kommer ifrån. Snacka om räckvidd!!

Nu hör det  till saken att mitt hus geografiskt sett är placerat väldigt högt. Jag bor 200 m från vattentornet som jag ser toppytan på om jag står på taket.

Skit oxo, Jag har ju ingen SWR mätare!! Nu blir man ju att fundera på om det inte skulle kunna bli ändå bättre om man bara justerar koaxinfästningen lite uppåt. Jag änvänder ju Biltema 75 ohm. J-polen är ju beräknad på 50 ohns kabel.

Om det har undgått någon så hatar jag att stå med darrande ben på tak.

/ejorg

Back to Top
Karlsson View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Karlsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Februari-2004 at 19:04

Hä hä  nu är du fasst i lysstnar träsket.....det där låter som när brorsan och jag klättra runnt på förrådstaket som lutar förbannat i full storm och till råga på allt fulla! Men satsa på en RG58 kabel istället (50ohm). Det var ju tur att du höll i dig...hade varit lagom snyggt att kasa på tandköttet ner från dom där höjderna....hugaligen.

Dls 200c
Ericsson C602
Ericsson P500
Ericsson Aurora C52
Motorola MT2100

/Karlsson!
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Februari-2004 at 19:16
Det låter härligt.... Av någon anledning så tycks det alltid vara snöstorm, ösregn, hagelskurar och liknande precis dom dagar då man håller på med antennarbeten
Det går tydligen inte att undvika.

Beträffande 50 eller 75 ohm så spelar det ingen roll. Det är så liten skillnad att det inte påverkar mottagningen överhuvudtaget. Däremot kan det vara bra med hyfsad kvalitet på kabeln. Förlusterna är nog inte det största problemet utan den usla skärmning som många kablar har.
En dålig kabel plockar gärna upp störningar på vägen ner. Datorer och annat elände som vi har inomhus kan ställa till det. Folieskärm är alldeles utmärkt.
Back to Top
walle View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote walle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Februari-2004 at 00:50
Angående Biltemas antennkabel, kan man löda BNC kontakter för RG58 på den?

Edited by walle
Scanner: Uniden Bearcat 220XLT
PR: Midland Alan 42
Pmr446: Ja, flera
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Februari-2004 at 11:44

Bra jobbat!
Som TJC säger är det alltid dåligt väder när man håller på med antenner...
På något skumt sätt funkar det alltid bra när man fått plåga sig i dåligt väder. I alla fall för mig brukar aldrig en antenn som är uppsatt en solig sommardag aldrig funka som en som är uppsatt i snöstorm  

Back to Top
Karlsson View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Karlsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Februari-2004 at 16:02
Ja det stämmer faktiskt ju mer man fryser och desto blötare man är desto bättre funkar antenn! Hmmm......finns det nån logisk förklaring på det ha ha!
Dls 200c
Ericsson C602
Ericsson P500
Ericsson Aurora C52
Motorola MT2100

/Karlsson!
Back to Top
nordkap View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nordkap Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Februari-2004 at 16:31

Ser att ni har diskuterat kabel lite så jag hänger på det.

Jag har nå´n kabel swom jag absolut inte har en susning om vad det är för typ av kabel, mer än att det är nå´n slags coax.

Den heter: Ericsson S HF 93 0,6/3,7 C 6.2
Vet nå´n vad detta är för slgas kabel. Jag använder den mellan antenn o scanner. Bör jag kanske byta ut den? Jag har fått kabeln av en kompis en gång när jag hjälpte han att flytta

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down