Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antennfantasier
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antennfantasier

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antennfantasier
    Posted: 11-Februari-2018 at 11:04
Hittade den här på Tradera. Den antennen upphäver tydligen naturlagarna betr. bredbandighet. Jag har en liknande, fast med nästan dubbelt så långa spröt. Den funkar hyfsat på UHF.

Min Antenn:

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 12:00
Det är ju heller inte någon glasantenn utan en fönsterantenn.
Glasantenn är som sitter på utsidan av glaset och sen induktivt är kopplad till en enhet på insidan där koaxkabeln sitter ansluten.

Jag har en likadan antenn till ett billarm med GSM anslutning och är en 900MHz antenn.

/DD
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 12:06
Nu är ju Tradera inte direkt Kunskapens Högborg, och säljarna tror på vad som står på förpackningen.
3 dB Gain, det måste vara dBi i så fall.

Jag tror också att den funkar på 900 MHz.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 12:38
Jag har en annan antenn, som är specad till 25-2500 MHz, och den har en synnerligen sågtandad resonanskurva, som varierar mellan användbar och helt värdelös. Testad med en bakplåt som jordplan.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 13:28
Det verkar egentligen vara en amatör dualband antenn med låg swr på 144 och 440MHz, usa amatörbandet?

/DD
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 13:38
Den är köpt på Kjell&C för ca 20 år sen, och vad jag kommer i håg, så var det en "Scanner-antenn" för 25-2500 MHz, med sändning på amatörfrekvenserna. Ja, den skulle nog funka som en duoantenn för amatör VHF/UHF, men då på USA-frekvenserna. Ser väldigt bra ut på 50 MHz.

Edited by Spectro - 11-Februari-2018 at 13:40
Back to Top
Team S-70M View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Team S-70M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Februari-2018 at 12:43
Jag har en sån till min pocsag scanner funkar hyfsat bra..bättre än inget...bor i lägenhet så det duger:)

Sen så är det hur kräsen man är..;) men funkar bättre en minimag antennen..har en sån med inköpt på svebry för många årsen helt värdelös enligt mig

Köpte min för ca 100:- på ebay för ett par årsen
Uniden 780XLT för enbart PDW/POGSAG Samt 1st Swissphone DE925 P-sökare för RTJ-Larm ... Kan även utföra programmering/omkodning av swissphone sökare

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down