Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Installationer & hemmabyggen
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenner, radio och där mellan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenner, radio och där mellan

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antenner, radio och där mellan
    Posted: 13-December-2014 at 22:57
Jag håller på att rensa upp lite på skrivbordet, flickvännen är bortrest och jag passar på att försöka gömma undan lite av prylarna som till vardags ligger på skrivbordet. Allt kommer att vara kvar i systemet men jag skall försöka montera det som går lite mer permanent och gömt.

Detta är vad som till vardags sitter inkopplat:

Skissen nedan visar vad det är som syns på bilden:

På taket sitter tre antenner;
- Sirio CX4-78 : J-pole för 79 MHz
- Diamond X-50N : Duobandsantenn för 2m/70cm
- Vårgårda dipol för 145 MHz

Till antennerna på taket är det ca 25 meter lågförlustkabel, utomhus går det 15 meter CFD400 och sista biten in till huset är EKH155 (samt en 75 ohms kabel som skall bytas ut).

Diamond-antennen sitter direkt kopplad till specialbeställda notchfilter från Par Electronics;
- UHFSYM HTT (393,6 MHz) - 89 USD
- UHFSYM HT (427 MHz) - 109 USD
- UHFSYM HT (465 MHz) - 109 USD

Ni kan säkert lista ut vad det är jag stryper med dessa... jag har en Rakel-bas bara 350 meter bort så även om den inte ligger direkt i närheten av det jag vill lyssna på så gör ändå filtret rätt så stor nytta.

427 MHz-filtret behövs för att göra 420-430 MHz användbart. Detta band är så otroligt fullt med signaler här i stan så utan att ta ned Tetra-baserna i mitten av bandet blir de flesta radios överstyrda.

465 MHz-filtret är egentligen en liten klurig kompromiss. Denna tar effektivt ned NET1's system, men detta är egentligen inte så starkt där jag bor. Men jag fick filtret anpassat så att notchen avtog långsammare nedåt i frekvens, och på det sättet kunde jag dämpa den otäckt starka och överstyrda MPT-basen på 461,850 MHz lagom mycket för att den skulle sluta att skvätta över på andra frekvenser. Tack vare detta filter kommer också Arlandas trunkade system fram betydligt bättre än utan.

Filtren sitter kopplad till HF-ingången på en RFcore Diplexer som kombinerar signalen med 79 MHz-antennen som är kopplad till LF-ingången. Denna fick jag tag på ebay för 99 USD. Nypris för denna är betydligt högre, men Comets CF530 som finns på SRSAB är hyfsat likvärdig till en billigare peng. Comet ligger dock lite högre i brytfrekvensen så man får mer dämpning på flygbandet.

Efter Diplexern sitter (ibland) en Technetix Galvanisk isolator för 369 kr. Denna använder jag för att slippa krypströmmar, speciellt de gånger då jag kopplar in en förförstärkare (jag har redan bränt 1 och 1/5 förförstärkare). Tyvärr är detta en 75 ohm-pryl och även om den är specad till att dämpa som mest 0,4 dB så stämmer inte detta i mitt system. Jag tappar ca 3 dB med isolatorn inkopplad, och jag kan tänka mig att det kommer av impedansövergångarna.

Att inte impedansen spelar allt för stor roll när man man funderar på vilken kabel man har mellan antennen och en mottagare kan jag köpa. Men med så många prylar som jag har ihopkopplade så verkar det ha större betydelse.

Efter isolatorn sitter en splitter, ZFSC-3-1+ från Mini-Circuits, denna är inte allt för dyr (52 USD) men slår med hästlängder alla sorts delare gjorda för TV och liknande, när man skall dela på signalen verkar verkligen impedansen spela roll.

Från splittern till scannern (BCT15X) sitter ett till filter från Par för 74 USD - ett standardfiler för FM-rundradio vilket är helt livsviktigt för att störningsfritt kunna lyssna på det som finns kvar nere runt 79 MHz.

Från splittern går också kablar till amatörradion (FT857) och Airspyen. I detta fallet sitter amatörradion bara för mottagning, det som sätter begränsningen är splittern som bara är specad till 1W, resten klarar högre effekt. Men jag tänker inte prova...

Airspyen använder jag till vad sig bör... letandes efter nya intressanta frekvenser.

Det andra systemet sitter kopplad till 145 MHz-dipolen riktad söderut. Denna borde jag ha bytt till något liknande för 430 MHz, men det är otäckt högt att ta sig upp på taket och 10mm-kabeln är tyvärr lödd i dipolen, så det är lite för jobbigt att göra något åt. För användningsområdet att koda av diverse digitala moder främst på UHF duger detta dock bra eftersom signalerna är tillräckligt starka. En annan fördel är att antennen sitter på södra sidan väggen och blockeras helt i riktning mot Kista, där det sitter flera otäckt starka sändare som annars stör. Alternativet med en splitter för fler vägar på det stora systemet är heller inte optimalt eftersom jag då får för stor dämpning där.

Så från denna antenn sitter bara en Signal Technology HF62002 splitter och genom denna kan man faktiskt sända med upp till 3W så där kan jag använda Vertex EVX539 för exempelvis DMR-MARC på 70 cm.

EVX539 använder jag annars mest som kombinerad scanner för DMR och det system som finns på 422 MHz där man behöver CCIR-avkodning för att inte bli knäpp :) Snacka om analog kryptering, en ständig ström med CCIR-toner och "Du är saknad", utan att CCIR-scanna på anropen blir det olidligt. EVX-en är helt otroligt rörig att programmera, men när man väl har lärt sig hur så går det faktiskt blanda DMR, CCIR-triggade kanaler och vanliga bärvågsöppnade frekvenser, med eller utan subton, upp till 16 kanaler går lägga in i varje lista, även om jag är lite skeptisk mot att den skall hinna med alla i blandat läge utan att man riskerar att missa något.

Till den andra utgången i splittern sitter en RTL-SDR som uteslutande används till olika digitala moder.

Edited by kdst - 13-December-2014 at 23:01
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2014 at 23:10
Lite datablad på det jag använder:

Signal Technology HJ-62002 splitter (2 vägs):
HJ-62002

Mini Circuits ZFSC-3-1+ splitter (3 vägs):
ZFSC-3-1+

RFcore RDX100F Diplexer (likvärdig modell):
RDX100F

PAR Electronics FM broadcast notch-filter:
FM notch

Technetix galvanisk isolator:
TRIS-1002AEN
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2014 at 23:27
Och så här ser kurvorna ut för de specialbeställda filterna:

När de gör filtren har de också möjlighet att trimma om filtret skall vara centrerat som i fallet ovan, eller om det skall återhämta sig snabbare åt ett håll, vilket då får effekten att dämpningen sträcker sig längre åt andra hållet. Just det ville jag ha i båda fallen nedan:

Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-December-2014 at 00:52
Intressant inlägg ! Rejäl och brant dämpning måste jag säga.
Icom R20, Realistic pro-2025, AOR AR-2002, Tecsun S2000.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-December-2014 at 02:45
Originally posted by wadel wadel wrote:

Intressant inlägg ! Rejäl och brant dämpning måste jag säga.

Jo, man ser ju ibland på forum hur vissa försöker dämpa störningar med koax-stumpar eller liknande, men då är det ju omöjligt att få en lika brant dämpning som med dessa filter.

Jag är verkligen nöjd med filtren från PAR, även om de kostar en slant så gör de verkligen vad man vill, och jämför man med riktiga kaviteter så är ju dessa filter lite mindre och behändigare.

Jag har också tittat på och testat andra lösningar, tex bandpass, hög- och låg-passfilter, men med hög och låg-passfiltren få man en betydligt flackare kurva så det är ofta svårt att få tillräcklig dämpning på det man vill ha bort samtidigt som man behåller det man vill höra. Jag

Jag skulle också vilja mäta upp hela systemet i ett svep, det vore intressant att ha en sådan totalbild, och då skulle man också enklare kunna se om ordningen spelar någon roll. Jag försöker övertala utvecklingschefen för hårdvaruutveckling på jobbet att han behöver skaffa en nätverksanalysator :)
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-December-2014 at 22:24
Sådär, nu sitter allt 'snyggt' ihopmonterat på en liten planka som kan häktas upp dold bakom bokhyllan, inklusive en preamp som kan kopplas in vid behov.

Tyvärr blir preampen väldigt varm... den förstärker som den skall och fungerar rätt så bra, men jag tror att jag lyckats blåsa något i den eftersom den inte blev så varm tidigare. Preampen sitter på VHF/UHF-sidan efter notcharna men före combibiner och splitter.

Amplifiern är av Push-Pull-typ vilket ger färre övertoner och falska signaler. Förstärkningen är bara 12dB men jag vill inte ha något mera eftersom syftet bara är att kompensera för de förluster som sker i splittern. Helst skulle jag hitta en som är ännu lite klenare, men vanliga LNA:er är ofta lite starkare och ger även mer falska signaler.

Ta gärna en titt på Mini-Circuits där jag har handlat både splitters och preamps vid olika tillfällen. De säljer även till privatpersoner, även om man brukar får förklara vad man tänker ha prylarna till. Jag brukar bara förklara att det är för utvärdering i min egen anläggning. Under december har de 10% rabatt på hela sortimentet... och tro det eller ej, men det är faktiskt inte så mycket dyrare att köpa riktiga prylar än att tex köpa kabel-TV-förstärkare eller splitters på Kjelle...

www.minicircuits.com
Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-December-2014 at 23:19
Såna där saker som blir varmare än förut utan att ha fått förändrad funktion kan vara luriga. FLIR-kamera kan vara riktigt effektivt vid felsökning, annars brukar jag köra med en sån där vanlig IR-termometer för 200:- kr från dealextreme/ebay , oftast finns det en anledning till att något blir varmare
Icom R20, Realistic pro-2025, AOR AR-2002, Tecsun S2000.
Back to Top
Perra View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Perra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-December-2014 at 09:17
Härlig anläggning!!
Skapar många nya idéer!!!
Tack för att du delar med dig!!
73 de SM6WZH /Per
Back to Top
TRX3001 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TRX3001 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-December-2014 at 00:00
Mycket fin setup!

Bevisar att det sällan är radion det handlar om,
utan vad som är anslutet till den.
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-December-2014 at 23:50
Jag bara måste fråga... vad är det för bärbar radio?
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2014 at 00:39

Originally posted by Yupiteru Yupiteru wrote:

Jag bara måste fråga... vad är det för bärbar radio?

Den bärbara är en Vertex EVX539, dvs en kombinerad DMR/Analog radio. Samma modell finns i olika frekvensvarianter, men denna går på 403-470 MHz.

http://www.vertexstandard.com/lmr/Digital/EVX-530

Jag har funderat på att skriva en recension på denna men det har inte blivit ännu. Det är dock en rätt så trevlig pryl eftersom man kan blanda DMR och Analogt i samma scan-lista, och dessutom använda CCIR-avkodning i scanningen på valda kanaler vilket behövs för att inte bli knäpp om man lyssnar på ett visst väktarbolags nät på 422 MHz här i Stockholm.

Själva radion är rätt så bra, men firmware känns inte som helt färdig ännu. I första versionen jag testade visades inte talgruppens namn över DMR, bara anropen på de enheter som talade. Eftersom jag hellre ser vilken talgrupp som radion stannat på blev jag glad när detta fixades i en senare version. Nu visar displayen växlande talgrupp och radio-ID. Dock kom en ny bugg som gör att det numera bara är första radio-ID som radion uppfattade som visas i displayen. En workaround för detta är att trycka på PTT (även om radion är blockerad för sändning), efter man gjort detta visas vem som för tillfället pratar.

CCIR-avkodningen fungerar utan problem. Dock hade jag önskat mig att funktionen var lite annorlunda, även om jag förstår att det inte finns någon anledning att en kommersiell radio skall fungera på det sättet.

Man kan antingen välja:
- att radion skall visa alla avkodade CCIR-anrop i displayen
- att radion skall öppna på valda CCIR-anrop

Det fungerar dock inte att kombinera dessa, har man ställt att radion skall öppna på anrop så visas inte några andra CCIR-anrop i displayen trots att radion redan är öppen. Men som sagt, detta är knappast ett problem för dem som radion är tänkt för.
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2014 at 00:50

Originally posted by TRX3001 TRX3001 wrote:

Mycket fin setup!

Bevisar att det sällan är radion det handlar om,
utan vad som är anslutet till den.

Helt klart, det är där jag tycker det är värt att lägga lite pengar på rejäla prylar.

Dock kom jag på att tänka på ett undantag är det faktiskt är radion det handlar om, nämligen den bärbara EVX539 som jag skrev om i förra posten.

Det är i och för sig ett rätt så ointressant system att lyssna på, men taxivärdarna på Arlanda använder ett DMR-system på 422 MHz för att kontakta taxikön och ropa fram bilar. Denna signal (ens i dess analoga version) är helt omöjlig att höra på scannern eller med någon av SDR:erna. Airspy som bevisligen är bra ser inte skymten av denna signal.

På amatörradion Yaesu FT857 kan jag dock med nöd och näppe höra att signalen finns, men på den bärbara EVX539 som just är en DMR radio kan jag faktiskt plocka in denna trafik. Trafiken störs dock ut med jämna mellanrum från en annan otroligt stark DMR signal från en bas ned 100W ut, bara 3 km bort och 62,5 kHz ovanför.
Back to Top
pejlaren View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pejlaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2014 at 13:05
Den där EVX539, kan du ha den som "DMR-Scanner"? Eller måste du känna till TalgruppsID, colourcode och timeslot?
Rakel Mirakel
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2014 at 13:22

Originally posted by pejlaren pejlaren wrote:

Den där EVX539, kan du ha den som "DMR-Scanner"? Eller måste du känna till TalgruppsID, colourcode och timeslot?

Det stämmer, man måste känna till dessa parametrar. Med scanner menar jag då att man kan scanna mellan sådana kända nät.

Att hitta colourcode är ju enkelt med diverse program till datorn, men man kan ju sedan skapa flera talgruppslistor som man scannar på respektive kanal och tidslucka. I varje lista kan man lägga in 16 talgrupper, så har man sett att tex talgrupp 1001, 1003 och 1005 används kan man ju lika gärna ligga in alla nummer till 1016 på chans i en lista så missar man inget om det är en grupp som råkar användas mer sällan. Än har jag inte sett något system där det inte har funnits en uppenbar logik i vilka talgrupper som använts.

En nackdel är dock att radion kommer från ett företag som numera är ägt av Motorola, så de har implementerat RAS (Remote Access to System), vilket gör att även om man har rätt talgrupp, colour code och tidlucka så kan man inte lyssna på system med RAS aktiverat, även om trafiken i sig är okodad och går att lyssna på via datorn. I Stockholmsområdet är det bara ett system där man verkar köra RAS.

Om man skaffar en äldre DMR-radio från ett företags om inte ägs av Motorola finns det kanske en chans att man kan höra även trafik från RAS-system eftersom det är en medveten funktion i radion att inte släppa igenom ljudet.

Edited by kdst - 27-December-2014 at 13:22
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2014 at 13:33
Läs om denna radio här:
http://www.va3xpr.net/vertex-standard-everge-evx-539-portable-radio-review/
Back to Top
kdst View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kdst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2014 at 13:49

Originally posted by TI106 TI106 wrote:

Läs om denna radio här:
http://www.va3xpr.net/vertex-standard-everge-evx-539-portable-radio-review/

Detta är en bra sammanfattning av vad jag också tycker. Att kabelanslutningarna sitter under en lucka som kan skruvas fast är dock inget som jag har retat mig på, jag behöver inte ha radio vattentätad och har därför inte heller skruvat fast denna lucka.

Att ljudet i FM skulle vara dåligt håller jag dock inte med om. Dock är det viktigt att ställa in om det är bred eller smalbandig FM som skall användas, med smalbandig FM på exempelvis de väldigt breda MTP-kanalerna på 460 MHz klipper ljudet väldigt mycket. Tänk på att det numera är förbjudet i USA att sälja apparater med bred FM, så köper man en sådan radio därifrån kan man bara välja smal FM. (Det finns dock patcher på nätet att få tag på som öppnar upp även USA-radios)

En annan sak som är värd att nämna är att no-name-kablar för programmering fungerar väldigt dåligt. Man kan lyckas med programmeringen, men det verkar som att radion är väldigt känslig för störningar på kabeln under programmeringen, så man måste hålla allt väldigt stilla för att lyckas. Med original-kabeln (med en underlig USB till DIN-låda mellan datorn och radion) så fungerar dock programmeringen alltid helt smärtfritt.

Tänk också på att Vertex inte låter icke-amerikanska kunder registrera sig på partner-sajten som står omnämnd i länken, utan programvara och mjukvaruuppdateringar måste man skaffa på annat håll.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down