Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenner frakt.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenner frakt.

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antenner frakt.
    Posted: 02-Januari-2020 at 15:16
Jag är inne på ett byte ännu.

Funderar efter att tittat på det jag har om jag borde smälla upp en Daumond 510N på 5.2m

Egentligen blir det ju bara en dubbelt så lng vit köpp till, jag trir fästena håller, antennen lär bu vika sig vid hårdare blåst det gör ju inte den jag har tex.

Men så såg jag 500kr i frakt? Fan jag har skickat prylar på 25 kilo i skapliga lådor betydande billigare hos Schenker iaf.

Denna väger ju inget (under3kg) men ska tydligen vara nästan 2m lång levererad, förstår att längden kostar.

Men 500kr är inte det ett sätt att ta ut mer stålar ån frakten kostar?

Tänkte att det var bäst och ösa på lite ch se om det går igenom, ser redan för jäkligt ut längre spröt är ju fasen inget och gnälla om.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2020 at 15:56
Jag håller med dig. Ska köpa en sirio ml 145. Kunde inte beställa den pga av den dyra fraktkostanden :(
Så jag får åka till limmared och köpa den på tisdag.
Rsp1a, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr, Zodiac P 7000, Baofeng Uv 5r, President Grant 2

Antenner
Rtl Sdr Dipol (vhf, uhf), MLA 30 (HF), ML 145 för 27 mhz mobilt.
SM6-8481
O-53
Fox-705
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2020 at 16:12
Bah! Det kan inte jag, för långt.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2020 at 16:31
När jag köpte kostade frakten för X510 20 euro från italien.
Kolla både på amazon och ebay varifrån det blir billigast.
Svenska firmor tar betydligt mer i frakt så det är alltid billigast att beställa från utlandet, där det även är större konkurrens om köparna.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2020 at 16:51
Livrädd att inte få en EU version dock då är jag fast igen.

Men iofs köper jag inm EU länder borde det bli rätt.

200spänn är ju överkomligt.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Januari-2020 at 19:13
Tror du eländet gör nån skillnad?

Visst har man lekt med tanken att ha en av de där 4 element för 2m och 5 för 70cm fast mot Stockholm bara.

Men rundstrålande är trevligt, om man nu inte ska köra "skip" och det ska jag inte.

Stackningen i dessa tvekar jag över ner ön att en dubbelt så lång antenn borde få in signaler bättre.

Det ör ju inga klumpiga antenner det här, är det nåt man ska tänka på med 510n, spg stt en 520N fanns?

Det finns ju för lvrigt en x7000 eller npt över 7 meter, men det käns väl mycket, den skulle då vara närapå lika lng som huset är högt nästan hahaha.

V2000 sim jag har av äldsta modell är fin på VHF, men ibland medioker till dålig på UHF då den tar slut runt 420mhz.
Detta troligen pga att de var för USA som har 70cm 10Mhz högre upp.

Det är ju främst UHF jag behöver få lite fart i, inte så att jag vill förlora VHF men där är det ok.

Jag kör upp den på samma 3m stålmaströr såklart, stå lutad mot franska stridsvagnshindret och tvinga upp röret med antennen över takkanten.

Vpgar inte höja mer, kan bli ohanteriligt md man får ju ströcja sig ut flr själva jobbet då fästena är halvmetern ut från där de är monterade.

Jag räknar me att 510n kan böja sig i vinden?, Det ör helt öppet här och blåser gör det och v2000 ör vara ett fast rör på 2.5m, dvs helt styvt.

Det blir ju rätt mycket fristående rör och antenn, och tja jag har läst att 510 är flexibel vilket nig ör ett måste.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Januari-2020 at 00:12
Man vill inte att antennen böjer sig, jag har min stagad mitt på.
Dom flesta problem beror på sprucket hölje eller att lödningar släpper när antennen böjer sig.

Det är väl 8st stackade 5/8 antenner på 400MHz så det blir en väldigt platt
pannkaka i riktning mot horisonten och minsta lutning gör att man tappar rejält med signal.
Vid installation bör man ha vattenpass för att få den absolut lodrätt. Den är känslig för påverkan.
Bara man lägger antennen på marken så mäter den helt annorlunda när man sveper den.
Bör alltså ha fritt runtomkring åtminstonde 1/2 meter.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 05:15
Jo självklart förstår jag att antennen helst ska vara horisontelltrak, men då tål denna inte hård vind särskilt bra mao, och 5.20m lång måste den ju det på nåt sätt, genom att kunna vika sig.

Och ja min tanke var ju att dessa antenner ju inte är som en glasfiberantenn säg till 27mhz, utan innehåller ju stackningar i rör.

Stagnng är omöjligt för mig, men det verkar inte alls alla göra heller, tänkte om vissa förstärknngar var på sin plats ev, även en 27mhz pinne typ A99 lossar längst ner där glasfibern går ner i antennfoten, så man måste limma och täta där extra, och inte sällan efter X år är den lös igen.

Så signalen struntar jag i det är begripligt helt, det blåser ju inte så ofta så hårt att det får enorm betydelse, nu har jag bara sett antennen på bild ska erkännas så har lite svårt att veta hur klen den är, den är dock i fler delar förstps till skillnad mot den jag har, hör och häpna, senare blev v2000 tvådelad, mest för frakten tror jag.

Fritt runt sig får den eftersom jag ör över takanten numera.

Jag läste dock att folk i tex Nederländerna hade problem, där blåser det alltid till del och de menade just signalmässigt att den funkade dåligt i områden där vinden alltid låg på lite hårdare.

Tillverkaren är slarvig imo och uppger sammma max vindtålighet som för de flesta blindkäpparna vilket givetvis inte stämmer 40mph brukar anges och då blåser det förbannat kan jag säga.

Så främst frågade jag för att jag inte vill att den ska gå sönder, det är öppet helt från söderhållet mot öst och väst, iaf om man menar kilometervis, norr är lähållet.

En del skriver att innehållet lätt rasslar vid vind inuti och de har då stoppat i mer skum i dem.

Men den ska ju fungera menar jag och jag förstår att om man har den uppe där man sällan kmmer åt den så iednar man allt den gången man sätter upp den.

Men för mig är det ju omöjligt mer än just förstärkningar på själva antennen, få upp och ner den är inte så svårt men trasig antenn är ju inte jättekul.

Så att den viker sig i vind skiter jag i så länge den håller, blir det helstorm går mycket sönder, så är det men händer ju mycket sällan, då vill man ju att nåt ger sig så inte fästena gör det först.

Kostsamt men bättre än att allt faller ner och ställer till nåt.

Just nu den här underliga vintern är det väldigt blåsigt mot vad jag varit med om förr, väderförändringar tycks ständiga.

Edited by Agentumsilwer - 04-Januari-2020 at 05:18
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 10:18
Alla glasfiberantenner har begränsad livslängd. Jag har sett åtskilliga som pajat
men byter man till Aerial Oy som är aluminium dipoler som är svetsade så håller dom i evigheters evighet.

Det finns en del beskrivningar och foton-videos där man ser att främst lödningarna på spolen längst ned i glasfiberantenner har släppt
pga att komponentbenen är för sträckta och när antennen rör sig så drar den i lödningarna.
Även att det blir glapp i glasfibret och det läcker in vatten som förstör allt. Ju mindre antennen rör sig desto längre tid lär den hålla.

Rakel valde att använda billiga glasfiberpinnar och det gick inte många år innan de fick bytas till en annan typ,
som kanske är annat fabrikat, men fortfarande glasfiber. SL tetra kör med Aerial Oy som är dyrare men det är ju istället
underhållsfria evighetsmaskiner. Englands tetra Airwave kör med omvikta dipoler som åtm inte är glasfiber.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 11:14
Jag har sett hur de är uppbygda, så det vet jag.

Dyra yrkesantenner kan man ju drömma om, men då ska man i princip hitta nåt där de skrotar en anläggning.

Mao får man nöja sig med det här iaf om man försöker bättre mottagningen lite ner utan att ha andra möjligheter kvar.

Den jag har är sim sagt ett 2.5m långt glasfiberör, stumt mao, satt uppe 15 pr kanske ner på förra stället tigs aldrg ner, inget hände, ja utom att man får svarta prucjar där färgen lossat, det är luftföroreningar som till slut täcker allt min gamla A99 var begagnad när jag fick den, säg 25 år i luften, tappat all färg så man kan inte ta i den utan handskar.

Funkar ännu men åter hade antennfoten släppt och måste limmas om isf, måste isf måla hela antennen med, den är mer mörkgrå än vit idag.

Men de har ju en antennledning dragen genom sig bara, dvs det blur inte rör som på det här sättet.
Tänker mest om jag gör bort mig, antennen är lätt bra då jag måste stå lutad ut och sätta upp allt utan möjlighet till hjälp, så man drar ner röret i klämmorna och ut med antennen hopsatt för montage sen får man hissa för hand och tejpa koakkabeln med jämna mellanrum.

Alyminiumantenner av det vanluga formatet rör som sätts i carandra i en 5-7 m, de börjar ärga, de tapoar jordplan och det är plötslugt problem med att det glappar, jag saknar dem inte.
Ok tex gar jag en Penetrator midell frpn Hygain usa den ör väldigt rejäl men också otymplig med 4 st 2.75cm långa jordplan hehe, den väger en hel del och hindrade därflr mnga idéer, Antron A99 väger säkert inte hälften och jag gillar halvåpgare, Penetratorn var en 5/8 ing

Jag fantiserade om en fast sån där kombinerad 2m och 70cm riktantenn mot stockolm riktad enbart, de är inte så tunga, men deks får man ju inget annat än rktningen på dem, lite bakåt med iofs.

Men de är ofta smala i frekvensbredd, de ör för det de är bygda för, en spn här vertikal plockar en hel del runtomkring, feket på min är ju 70cm för Amerika 440 mhz, vilket tyvärr stoppar mottagningen mycket runt just 420mhz, under det finns inget den hör men som finns egentlugen.
Tänkte ju på en X300n först, säkert ok men lär inte just nåt mer än att då 70cm blir 430mhz, prisskillnaden till 510n är inte stor direkt och den borde ge lite mer gain, den ör över dubbelt så lång.

Så jag har god lust att prova när jag hittar en med vettigt pris ihop med rrajten, men ville höra från dig som har en lite först då jag läste om att den lätt böjde sig.

Stnd att jasta pengarna i sjön m det inte är nåt att ha, de Daimond jag sett har annat varit hyfsade får jag säga, inget verkar skitdålugt.

Men 510 har jag aldrig sett på riktigt ich aldrg hört abåv npn som har en heller, vet en som har den än längre x700 över 7m är den, den hade han dock stagat, dock har jag aldrig sett den och den kan jag inte ha av praktisja skäl.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 17:27
X510 är skittung att hålla på med och man installerar den inte ensam om man inte kan luta den mot något
eller kan staga provisoriskt högre upp medan man fäster den i botten för att sen försöka få den rak.
Börjar den luta lite så blir hävstångsverkan enorm och man orkar inte hålla emot.

Den vanligaste Aerial Oy är 4-stackat UHF och har bara 6dB gain men den har det över nästan hela 400-500MHz bandet.

X510 har 9dB gain (2-stack ger 3dB och 4-stack 6dB och 8-stack 9dB) men smalare frekvensområde
men på 420MHz tycker jag att den fortfarande är okey, kanske 3dB lägre.
Jag tog ned min antenn och lödde om den lite för att få den att fungera bättre som scannerantenn men går lätt att återställa.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 21:13
X300n tpnkte jag ju på först.

510n ska väga 2.7 kilo och jag sätter inte dit jordplanen föränn man monterat den på fästet., så när jag drar ned röret till min höjd lyfter jag ut 510 antennen med nedsidan först sen lijsom med när jag satte dit maströret drar jag upp den till monteringen i fästet på röret och fäster kontakten och skruvarna sen jordplanen sen drar jag röret upp igen genom sina fästen om du förstår.

Den kommer enbart användas som mottagningsantenn inget annat.

Jag är rätt säker på att jag kommer klara det då jag monterat många 27mhz pinnar förr, det är bara teknik, och i detta fall utnytja att man kan sticka ner antennen nedåt och sen lyfta den rakt upp så inte vinkeln blir som du säger för stor.

Man väljer väl inte en blåsig dag direkt, det man kan låta den luta sig mot är hängrännan; om det behövs så man inte tappar taget utåt.

Så fort man fått den i sitt fäste så är det lugnt, sen ska röret som sagt hissas rakt upp men vikt på 2.7 kilo mer än rörets 4kilo gör inte mycket skillnad.

Den sitter en halvmeter ut ungefär och upphissad hamnar den metern över takkanten.

Jag har gjort klart vansinngare resningar av antenner och master, även nedmonteringar jag inte vill tänka på.

Iofs inte alltid ensam, men i detta fall kan bara en göra det.

Och som sagt inga sändningar kommer ske, och jag ser fram mot att 420mhz området kom tillbaka, tråkigt att denna antennen har en väldig cut out där nedåt men också begripligt pga den 10mhz högre mittfrekvensen.

Jag är mer rädd för att antennen inte skulle klara sig i lite allmän vind, och om jag borde göra nåt med den innan jag sätter upp den rent allmänt.

Det blir inget byte innan våren tittar fram pga väder och vind, allt hade varit lättare på taket, men den historien har du hört nog av.

Edited by Agentumsilwer - 04-Januari-2020 at 21:15
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 23:14
Du kanske kan prova att modifiera din V2000A lite innan du lägger pengar
på något annat.
Det här är måtten på EU versionen och din USA pinne är väl då lite annorlunda.

V2000 schema
V2000 foto

Bottenspolen ser mest ut att vara en kompromiss för att få 50MHz att fungera.
Jag skulle löda en tråd mellan ytterändarna på kondensator 1 och 2 så att signalen går direkt från övre spolen till koaxens innerledare.
Du kan även löda loss andra benet på kondensator 1 så att den undre spolen inte är inkopplad direkt, men det gör inte så stor skillnad.
Det blir kass SWR men hela signalen från antennen blir istället kopplad till koaxen.
Jag gjorde i princip samma sak med min X510 och det gjorde en betydlig skillnad i mottagningen.

Man ser på fotot hur slarvigt det är byggt. Kondensatorerna ligger ju emot spolen på flera ställen och förstör alltihop.
Se till att flytta på kondenstorer och benen så att det inte vidrör något annat.
Det var lika på mina Diamondantenner att kondensatorerna vilade mot jord och mot spolen på ställen där de inte skall göra det.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Januari-2020 at 23:38
Kan vara värt att se över iaf.

Iofs ör den så gammal att jag kollat SWR på båda banden förr, antar att en hel del är just för sändningsmöjligheter.

50mhz med fö. Menlöst nen fungerade.

Sen hehe, är du inte ansvarig för vad jag tar för mig för att jag frågar, jag vill ha mer mottagning, ich kunde jag kastade jag på ett tremetersrör till typ, men här är det stopp.
Går en 510 sönder kommer jag inte skylla på dig.

Men jag vet ju att den bör ge uaf en S enhet mer rent allmänt, särskilt i mottagning, märkbara ändringar är värt det annat inte.

Edited by Agentumsilwer - 05-Januari-2020 at 00:03
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down