Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenn till Scanner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenn till Scanner.

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 22:34
@Dr Doktor: Hur har jag då enligt dig Dr Doktor lurat TS?
Hur din eminenta slutsats att jag pga detta är "mindre vetande" har kommit till, där måste jag erkänna att jag är mindre vetande.
73 de SM6XQY JO57TR
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 23:05
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Men varför vända bakplåten upp och ned så att kanterna hamnar nedåt och den blir ostadigare om det inte är för att kanterna tros störa antennens funktion?

Tomas kanske tänker som jag gör: placerar man bakplåten utomhus så samlas det ju vatten om det regnar.
Det är följaktligen smartare att vända plåten upp och ner....
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 23:29
Originally posted by Tomas Tomas wrote:

@Dr Doktor: Hur har jag då enligt dig Dr Doktor lurat TS?
Hur din eminenta slutsats att jag pga detta är "mindre vetande" har kommit till, där måste jag erkänna att jag är mindre vetande.

Du är inte mindre vetande. Det var Janne2017 som råkade använda fel preposition, alla kan vi göra fel.
Jag läste aldrig någon annan tråd där metallisk tejp förslogs vara användbart som jordplan,
vilket är helt korrekt. Jag drog helt enkelt en korrekt slutsats på ett felaktigt påstående i den här tråden.

Jag får helt enkelt vara mer försiktig i mina slutsatser eftersom det inte går att lita till 100% på sanningshalten i det som skrivs i forumet,
antingen pga slarv, avsaknad av korrekturläsande innan sändknappen trycks eller kanske av
bristande grammatikkunskaper som gör att information blir tvetydig eller kanske helt missvisande.

Man behöver inte brusa upp för minsta lilla och känna sig kränkt och oförättad pga ett skrivfel. Låt tråden återgå till att handla om fakta och inte om personligt käbbel.

/DD
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 23:32
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Tomas kanske tänker som jag gör: placerar man bakplåten utomhus så samlas det ju vatten om det regnar.
Det är följaktligen smartare att vända plåten upp och ner....

Sant.

/DD

Quote Min antenn är idag ute på en balkong som är inglasad
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Augusti-2017 at 07:34
Om jag vore som dig Janne hade jag nog gjort en GP antenn och skippat den där magnetpinnen helt. Sen kan du sätta den lite snyggt på väggen bara. Nu vet jag inte riktigt vad du lyssnar efter men en GP på ca 150 MHz är inte stor och täcker faktist in det mesta.

Eller köp en http://butik.limmared.nu/sv/basantenner/1532-sirio-gpa-135-175mhz.html
Kanonbra antenn

Edited by Odin - 09-Augusti-2017 at 07:39
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Augusti-2017 at 13:02
Jag har en bättre antenn på gång nu,så slipper jag den dåliga magnettassen. .
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down