Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenn till Scanner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenn till Scanner.

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antenn till Scanner.
    Posted: 06-Augusti-2017 at 18:49
Är det så att man kan göra ett bättre jordplan av tejp i botten på en magnetfot?.Vill minnas att någon sa något om detta för rätt länge sedan.Problemet är att jag måste hitta ett bättre sätt att få jordplan på.Min antenn är idag ute på en balkong som är inglasad och det saknas bra mottagning.Tejpen är silverfärgad och skulle väl klistras in under på det magnetfoten skall vara på.

Edited by Janne-2017 - 06-Augusti-2017 at 18:52
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
Tomas View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 21:40
Tejpen behöver vara elektriskt ledande.

Sätt den istället på en upp-och-ner vänd ugnsplåt.
73 de SM6XQY JO57TR
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 23:41
Magnetfoten består av 1cm magnetiskt matrial och att lägga på en tiondels millimeter elektriskt ledande tejp gör ingen skillnad.
Där har du blivit lurad av en mindre vetande som försöker tipsa en ännu mindre vetande.

Jordplanets radie görs lämpligen lika eller större än antennens höjd.
Det som strålar ut är från antennpinnen och inte magnetfoten så 3cm höjd på en kant runt en bakplåt spelar ingen roll.

Finns det något metalliskt i taket på balkongen så fäst där, eller sätt fast alufolie i taket och sen skruva fast magnetfoten med monteringsband.

/DD
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2017 at 05:37
Bra det kunde jag mycket väl tänka mig var fel.Jag hittade faktiskt igår en finer plåtbit så det fixade till sig.
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2017 at 21:00
Alufolie vad är det som gör att detta funkar som jordplan egentligen?
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2017 at 21:32
Det är "metall"...
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 07:27
Okey är det då någon som kan förklara vad som är bra med en antenn som har tex -3db eller +3db,vilket är den bästa av dessa 2?.För övrigt kan nämnas att jag fick ett bättre läge med den plåten som jag hittade,så det blev riktigt kanon bra.
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 09:08
Förklaring på antennvinst.

Antennvinst

Edited by Spectro - 08-Augusti-2017 at 09:08
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 10:51
Jag hittade nämligen i menyn på "Whistler" stationen något som hette Gain och då kunde man ändra till + eller - i db form,så jag undrade vad det hade för inverkan på själva scanner mottagningen.
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 11:01
.

Edited by Spectro - 08-Augusti-2017 at 15:57
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 11:07
Okey då är det så att + ökar upp känsligheten och - är att dämpa om det är tex väldigt störande mottagning och så vidare.Tack för info denna radion är lite svår i meny systemen och förstå vad allt betyder.

Edited by Janne-2017 - 08-Augusti-2017 at 11:09
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 15:45
Nej. Det finns ingen scanner som har inställbar känslighet.
Det brukar finns en attenuator på 20dB som inte går att ändra värdet på.

Det du har hittat är inställningen av ljudnivån till och från DSP chippet som sköter digital till analog konverteringen.

/DD
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 16:16
Det jag menade är detta i menyn:

• ADC Gain – Controls input signal to CODEC
(default: +0dB).

• DAC Gain – Sets output signal from CODEC,
varying the audio level of decoded digital signals
(default: +0dB).

Kan någon vara snäll och förklara någorlunda vad detta kan betyda i så fall?.
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 19:54
Om du t.ex. använder PDW för att avkoda pocsag så behöver du ställa in ljudnivån
ganska exakt som PDW ska ha för att avkodningen ska fungera perfekt.
Detta beror på att det finns olika PC och olika ljudkällor som används med PDW.

I en scanner är det alltid kända nivåer och dom här inställningarna som du hittat är helt onödiga.
De små ändringar du kan göra på den inmatade signalen till chippet, -2dB och +2dB är alltför små för att göra någon skillnad.

Utsignalen från chippet är däremot -10dB till +2dB och kan användas för att balansera ljudstyrkan
mellan analoga och digitla sändningar, om du tycker att det ena eller andra är för svagt eller för starkt.

/DD
Back to Top
Tomas View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 21:37
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Magnetfoten består av 1cm magnetiskt matrial och att lägga på en tiondels millimeter elektriskt ledande tejp gör ingen skillnad.
Där har du blivit lurad av en mindre vetande som försöker tipsa en ännu mindre vetande.

Jordplanets radie görs lämpligen lika eller större än antennens höjd.
Det som strålar ut är från antennpinnen och inte magnetfoten så 3cm höjd på en kant runt en bakplåt spelar ingen roll.

Finns det något metalliskt i taket på balkongen så fäst där, eller sätt fast alufolie i taket och sen skruva fast magnetfoten med monteringsband.

/DD

Jag har aldrig påstått att tejpen skulle läggas på magnetfoten. Däremot var jag kanske lite otydlig med att avsikten var att med hjälp av tejpen kunna göra ett större jordplan under magnetfoten. Var du har fått den befängda iden ifrån att jag har påstått att det är magnetfoten som strålar begriper inte jag. Likaså så är jag frågande till din "geniala" ide att använda alufolie, vad blir skillnaden mellan detta och elektrisk ledande tejp eller en ugnsplåt?
73 de SM6XQY JO57TR
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Augusti-2017 at 22:08
Originally posted by Tomas Tomas wrote:

Jag har aldrig påstått att tejpen skulle läggas på magnetfoten.

Det stämmer.

Quote Däremot var jag kanske lite otydlig med att avsikten var att med hjälp av tejpen kunna göra ett större jordplan under magnetfoten.

Stämmer också.

Quote Var du har fått den befängda iden ifrån att jag har påstått att det är magnetfoten som strålar begriper inte jag.

Det har du aldrig påstått. Men varför vända bakplåten upp och ned så att kanterna hamnar nedåt och den blir ostadigare om det inte är för att kanterna tros störa antennens funktion?

Quote Likaså så är jag frågande till din "geniala" ide att använda alufolie, vad blir skillnaden mellan detta och elektrisk ledande tejp eller en ugnsplåt?

Ingen skillnad.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down