Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Antenn 313MT
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Antenn 313MT

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote augile Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antenn 313MT
    Posted: 25-Januari-2005 at 15:40
Ser ut som ett avloppsrör ställt på en bakplåt.

Om man får gissa:
Kan det va nån helix konstruktion?

Edited by augile
Back to Top
Sebbe_30 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sebbe_30 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2005 at 19:45

Hahhahaha tycker det ser mest ut som en trädgårds lampa.......!!!!

Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2005 at 23:22

Det är en aktiv mottagarantenn, tror att den täckte typ 9 kHz till 30 MHz, men om jag får någon dag på mig så kan jag konsultera pärmen på annan plats i verkligheten. Då kan du få tillverkare etc oxå.

//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Januari-2005 at 14:53

Bredbandsantenn 313MT (M1921-313011)

Bredbandsantenn 313 är en aktiv antenn, vilket innebär att den har en förstärkare hopbyggd med antennelementet. Därigenom har antennen god känslighet trots små dimensioner. Antennen kan endast användas för mottagning. Den förekommer vid både fasta och rörliga anläggningar.

Antennen är rundstrålande och användbar både för rymdvågsförbindelser (jonosfärutbredning), främst på långa avstånd, och för markvågsförbindelser.

Frekvensområde: 10 kHz - 30 MHz, Anslutningsimpedans: 50 ohm, Känslighet: för fältstyrkan 10 µV/m erhålls utsignalen min 3 µV emk inom frekvensområdet 1-30 MHz med S/N >20 dB (bandbredd 3,1 kHz). Antennen skadas inte av fältstyrkor under 200 mV/m (5 kV/m i högst 0,5 s)

Mått: Antennenhet 34 cm hög, 13,5 cm diameter, Nätdel 19x8x8,5 cm, fästplatta för antenn är 40x40 cm.

Nätdelen ger de 24 V som behövs för att driva förstärkaren i antennen.

Strömförsörjning 220 V, 50 Hz, enfas, Effektförbrukning 3 VA, Temperaturområde -40ºC -- +70ºC, Vikt antennenhet ca 1,7 kg och nätdel ca 1 kg.

Den är tillverkad av SRT, Standard Radio och Telefon i slutet av 70-talet eller i början av 80-talet.

Hoppas den här informationen gav något. Den är hämtad ur en pärm som heter Antenner i anläggningar, reparationsbok.

//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Januari-2005 at 16:32

Det var så lite så...

Informationen finns inte på nätet, men om du pm'ar ditt namn och adress till mig så kan jag skicka en kopia av det som fanns i pärmen på den här med snailmail.

//tobbe

Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2017 at 10:04
http://privat.bahnhof.se/wb904570//miltel/Ant_313MT/M1921-313011_Bredbandsantenn_313_MT.pdf
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down