Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - 69 MHz
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

69 MHz

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 00:09
Hur är räckvidden jämfört 27mhz? Brusnivån bör ju vara lägre trots att antennerna är mindre.

Nu har vi väl solfläckminimum så 27 är väl ganska lungt, annars lör ju 69 vara lungnare för störningar från utlänska skipp.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2019 at 19:03
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Hur är räckvidden jämfört 27mhz? Brusnivån bör ju vara lägre trots att antennerna är mindre.

Nu har vi väl solfläckminimum så 27 är väl ganska lungt, annars lör ju 69 vara lungnare för störningar från utlänska skipp.

Även konditioner på 69MHz där Ryska rundradioutsändningar som ligger kvar på låga vhf går in ibland. Räckvidden kan jag inte svara på ännu då jag inte fått tummen ur ars... med att få upp antennen hemma. Funderar nästan på att kasta ner 27 pinnen och sätta 69MHz antennen i topp i stället men får se hur det blir med det.
Just fått in en c702á i arbetsbilen och bara kört 2 QSO´n ännu från den.
Tror det bär av uppåt Östervåla, Månkarbo hållet i morgon om inget ändrar sig så förhoppningsvis blir det nåt QSO på vägen om det finns aktiva igång under dagen.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2019 at 21:48
Jag pratar med frugan när hon är mobil ca 4,5 mil bor från min bas. När det varit konditioner har jag pratat med Borås från Ludvika.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Juni-2019 at 04:37
Ok, så pass, synd min antenn tydligen är helt döv där då, har inte hört nåt där.

Inte oväntat kanske med fel antenn, denna har 50mhz..........som jag heller aldrig hört nåt på nånsin haha, men där kör de horisontellt mest och riktantenner.

69Mhz borde den haft, men dels var de ju inte påtänkta ännu och så är den ju för amatörer inte proffs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down