Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - 2m och 23cm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

2m och 23cm

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2m och 23cm
    Posted: 12-Juni-2019 at 17:17
nu blir vi väl av med dom banden också... vad kommer sen då? förbjuda fotboll och golf? kan man inte ta 3m istället, inga lyssnar väl på radio längre... nä det var bättre för, eller vad tycker du silwer?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 19:05
2m kunde bu hållas fritt från digitala sändare imo, tyvärr är det inte så DRM stör närliggande amatörrepeatrar med tråkiga brummande ljud.

23cm är inget jag vet nåt om, dp jag inte är amatör kör jag inget testande med det och försöka lyssna på det är inte npt jag lägger tid på.

Vad har hänt då du tar upp detta?
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 19:19
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 19:31
Kommer flyget och satellitnavigation att reducera våra band?

https://www.ssa.se/kommer-flyget-och-satellitnavigation-att-reducera-vara-band/
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 19:37
Ok att 23är hotat är begripligt höga frekvenser ör ju vad som används mer ich mer.

Men just 144-146 från frankrike för sattelitbruk vad det nu var om verkar helt ogenomtänkt.

Varför skulle lite sån trafik helt kassera 2m? Inte för jag vet hur mycket trafik frassarna har på olika platser.

Jag får känslan av gamka Mir(om du mins den ryska rymdsationen) hehe, den hade en frekvens däromkring man hörde när den passerade över horisonten.

Förstod inte exakt bruket för det hela, det måste gå att hitta 2mhz bredd högre upp i frekvens, mycket är ju nedlagt och inget har ersatt det, då väljer man ju inte 2m imo.

Det påverkar mig väl inte personligen, men 146.xxx finns mycket civil trafik på.

Om frassarna vill ha nåt eget skit där så ha det då så skiter vi andra i det bara, är andra typer av antenner bla med riktvekan, och ska de prata franska hänger de väl över frankrike.

Edited by Agentumsilwer - 12-Juni-2019 at 21:07
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 19:59
Agentumsilwer
Vad är "2m imo" ? Som du skrev.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 21:04
2m är 144-146 här amatörbandet, imo är en förkortning som betyder In My Opinion, dvs vad jag anser.

Edited by Agentumsilwer - 12-Juni-2019 at 21:04
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 21:56
Tänkte att det vore bäst att du håller dej till svenska i stället för utrikiska förkortningar. Så att alla förstår Vad.. du skriver.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 22:21
Nej, jag är så van att skriva det och mycket få begriper det inte.

Däremot försöker jag fixa tryckfelen, som jag antar de flesta förstår de är, dvs alla fel är bokstaven till vänster om den jag ville trycka på och är inte felstavningar i sig.

Men nu över till nåt helt annat.....

Du har få åsikter och mycket är riktat till mig, jag förstår att du inte tillhör fanklubben, men det var länge sen jag var aktiv så det stör nog inte många idag.

Om jag retat upp dig så är det tyvärr för sent, jag vet inte vem du är i vilket fall.

Även om jag visste skulle jag inte fläka ut det här.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 22:37
att knycka 2m är väl för att det är enkelt, kör man ngt över hela klotet så är det väl lättare att stänga ner amatörradio än att mucka med olika användare överallt på planeten, vi har många band kvar att köra på så det är nog lättare att ta bort amatörerna än att flytta på massor av användare i olika länder. så vi kan inget göra än att sitta och titta på! tråkigt men sant. men något gott kanske finns i skiten ändå, sänkning av effekter på 70cm till 100mW kanske? eller 1W på kortvågen, det vore ngt att genomföra när man ändå håller på, nä dessa snigelrapande vinpimplande fransoser vet hur man jävlas dom!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 23:10
Personligen tycker jag det helt gäller dem, chansen att vi här plötsligt kan köra deras satteliter med 2m käns som obefintliga.

Dessutom har vi sett hur Italien bla piratkör de här satteliterna som finns idag.

Om enstaka land ska starta nåt nytt och det inte är kortvåg så ser jag inte varför det ska påverka oss andra?

2m ser jag kanske helst fri från DMR, kör det på 70cm det måste ju absolut räcka, i stället stör DMR reoeatrarna som sitter i samma mast som de analoga 2m mycket, de brummar hela tiden.

Visst ni amatörer vill väl ha enorma ihoplänkade digitala områden där hotsports och internetanslutning för en repeater i nätet här och där.

Jag ser inte "radiokommunikation" i det alls, ok många har lokala analoga repeatrar nu för dem de pratar med envart.

Imo ska man ha grejor själv så man kan köra även om hela det där har kraschat helt.

Nåja vi får se.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down