Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - 146.6625
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

146.6625

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 146.6625
    Posted: 13-Juli-2019 at 10:18
Denna frekvens hör jag en del, vet inte var källan är, den är inte så stark men fullgod jämt.

Den finns inte upptagen på frekvenslistan, på Stockholm län står sm0 nåt och det stämmer inte.

Det är främst unga personer som tycks jobba ch sommarjobba med nån form av aktivering av tex pensionärer i en lantlig miljö med åtminstonde mindre djur som får, getter och dylikt.

Hör nån den i Stockholmsområdet?

Ingen pratar nån stockholmsdialekt så det kan röra sig om en plats mer norr om stan.
Matsal finns och dylika bygnader då de nämns.

Möjlighet är att det ör en stor ö säg Gräsön för de har en buss, det skulle knna stämma md vad som utförs.

Enbart yngre folk förekmmer, men jag antar att vissa är ledare ändå, bitska tjejer och småtöntiga unga killar utnytjade av de förra är vanligt.

Frågan är vad man ska kalla det om den ska med på listan?

Risken är isf stor att enbart jag hör den som bor relativt nära, 5 mil ungefär.
Den ska isf upp på Uppsala län.

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 10:36
Jo nu vet jag, ett grund nämnes och då fick jag klart för mig, sändningen via repeater kommer från Gräsö, exakt namn vet jag inte på verksamheten, ön är stor med bilfärja men men.

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 10:37
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 15:45
eller raggarön? dom kör ju en repeater på vhf därute
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 16:39
Fast en mindre ö lär inte behöva repeater.

Och buss omnämns, alltså det finns ju en del att besöka iofs tanken kan ju vara täckning över fler öar och Grösön då det förmodligen görs utflykter.

Vet du frekvensen på Raggaröns repeater?

För om du tänker dig Scouternas Vässarön eller den mindre men motsvarande vad Vässaarön var förr Rävsten så räcker ju handapparater, längre är det inte.
Back to Top
Vacco24 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vacco24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 16:45
Jag har identifierat denna frekvens som just Vässarön. De går svagt men fullt hörbart på min handapparat
när jag befinner mig på Fogdö. Har även hört trafik på 146.2375 förra året.
SM0ZEY, QTH Upplands Väsby
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 17:07
Vässarö är inte så stort, men visst det sköts av scouter idag, kanske behövs repeatern när det åks båt till andra ställen och vid upphämtningar tex?

Det stämmer nog som du säger då det passar in på många yngre förmågor i radion.

När jag var ung var det öppet att åka dit, senare fick man inte vara där under lng tid det var bara scouterna och skolklasser fick inte komma tex, så andra startade verksamhet, Rävsten tex dock ägt av kommunen tror jag.

Men googlar jag nu verkar Vässarö åter ha just mottagande av folk och scouter sköter verksamheten.

Jag plockade bort möjligheten då jag mindes hur det var ett tag, dvs enbart scouter, men det var ju nu länge sen åren går.

Så då är det knäckt, men finns fler repeatrar i området för verksamheter?

Den du nämner får jag lägga till och lyssna på, tackar, man vet aldrig just sommaraktiviteter kan ge en del nya frekvenser.
Nu är den inlagd så får vi se om jag hör nåt, det kan ju varit mest lokalt men 146mhz brukar innebära företagsfrekvens.

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 18:01
Back to Top
Vacco24 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vacco24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 18:11
De kör åtminstone seglarskola och har även haft konfirmander ute på ön.
Tycker radiotrafiken sker seriöst och disciplinerat (förutom att det ibland spelas musik på
frekvensen:)), vilket är imponerande med tanke
på ledarnas ålder. Upplever att de lägger all seglar/båtverksamhet på den andra frekvensen
som jag nämnde i tidigare inlägg.
SM0ZEY, QTH Upplands Väsby
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2019 at 18:39
Jo jag såg aktiviteter som varit på ön.

Men som jag skrev, jag har inte hängt med tiden, Vässarö var enbart för scouter förr efter att tidigare varit öppen för skolklasser mm, mao de har startat om igen sen dess.

Att tjejerna har vass tunga och gärna klr med killarna är ett faktum och kul att höra, det kan bli en vass dialog ibland hehe, men annars sköter de nog det de ska, car inte så jag nenade.

Ja kanoter och segling fanns på ett ställe när jag var där med.
En hinderbana mins jag med, och stugor man övernattade i och som sagt en matsal medd bra mat.

Ja jösses det var ett tag sen, men idag finns fler i branchen än då, den är ju inte direkt den enda ön där på södersidan om Gräsö.

Edited by Agentumsilwer - 13-Juli-2019 at 18:43
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juli-2019 at 22:23
146 mhz på en repeater ... duplexavstånd? eller är det infrekvensen du lyssnar på? raggarön har jag för mej fanns på 150mc men hittar ej listan jag hade, ska leta mera den finns någonstans i röran!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juli-2019 at 23:36
PTS ger bara tillstånd för basstationer att sända på 146MHz och då är mottagningen på 150Mhz, +4MHz upp.

Om dom har en repeater uppsatt på ett ställe så kan de ha en mobilstation på ett kontor eller liknande som då går på de omvända frekvenserna.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juli-2019 at 07:51
Möjligt för det är en av de där reoeatrarna sim öponar och stänger fort när nån pratar, och jo säkerligen finns en sk basstation i nåt hus.

Såklart är det utfrekvensen, annar har jag fått en hejdlöst förstärkning, nejdå det är UT, säkert som DRDR beskriver jag orkar inte ta reda på infrekvenser och vad som gäller.

146 är tätt med företag, alla har egna repeatrar, dvs de delas inte som på de högre frekvenserna och har inget samband.

146mhz, sen är det stopp, men jag tror vi skrivit om det förr varför det tar stopp där, dels måste ju infrekvenser finnas tex, men jag har för mig att repeatrar inte tilläts på säg 147-148Mhz
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juli-2019 at 10:36
Det är riktig, det är bara simplex tillåtet på 147MHz-149MHz.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Juli-2019 at 10:45
På 150-151Mhz innan marin VHF hör jag enbart idag Livgardets skyttefält i Stockholmstrakten, förr fanns mer militär trafik just där som var öppen, men mitt område saknar helt baser mm i funktion dag helt.

Trots tre kärnkraftverk som exempel.

Men nåt militärt plan passerade mig en dag, ja inte så jag hörde det, men i radion, det framfördes lite kort info till en basstation jag inte hörde, wow första ever

Edited by Agentumsilwer - 15-Juli-2019 at 10:48
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 14:45
Vacco24.

146.2375 har hörts idag, det är inte samma repeater, den har ett jobbigt nätbrum och fungerar inte likadant, och den är svagare.

Ville bara kommentera att du hade rätt och den tydlugen används i vissa samanhang.

Egendomligt val om den står på samma ö, det blir ju inget annat än att de kommer påverka varandra om de skulle köras samtidigt.

Fast effekten är kanske väldigt låg iofs.

Edited by Agentumsilwer - 16-Juli-2019 at 14:49
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down