Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - 135.725MHz Amatörkanal?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

135.725MHz Amatörkanal?

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-December-2017 at 10:09
RSP2 är väl mest en kortvågsmottagare och den har problem med ingångssteget.
Det som kostar är all annan lullull i burken som inte är radiomottagaren.
Du använder filterdelen så att du kör med 120MHz-250MHz filtret som tyvärr
släpper in DAB radion på 225MHz bandet med 5000Watt och orsakar troligtvis intermodulationen?
RSP-1A tycks hantera det bättre.

"The RSP-1 in some cases suffered quite severely from out of band signal interference, and the RSP-2 made it a bit better, but the RSP-1A solves the interference problem much more"

Betongbasen sitter i Farsta och det finns troligtvis även en amatörbas i området,
så risken är stor att signalen är kraftig från amatörsändaren så att den överstyr mottagaren
och orsakar spöksignaler på andra frekvenser.

Det finns säkert någon här som vet vilken frekvens amatörrepeater har så att du kan stämma av
att det är samma samtal du får in på både 135MHz och 145MHz.

Om du lyssnar på 135MHz frekvensen med din BCT15, hör du att det pratas då med?

/DD

Edited by Dr Doktor - 06-December-2017 at 14:00
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-December-2017 at 14:56
Hur fixar jag så att jag inte får en överstyrning? Till att börja med ska jag knata iväg och hitta en jordad skarvkabel för att jorda mina prylar. Bör inte Gain-reduceringen i mottagaren samt i mjukvaran kunna se till att mottagaren inte blir överstyrd, eller måste jag filtrera bort det?

Jag ska se om jag kan förmå BCT15 att söka! Den verkar inte gilla att söka aktiva frekvenser.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-December-2017 at 16:15
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Betongbasen sitter i Farsta och det finns troligtvis även en amatörbas i området,
så risken är stor att signalen är kraftig från amatörsändaren så att den överstyr mottagaren
och orsakar spöksignaler på andra frekvenser.

Det finns säkert någon här som vet vilken frekvens amatörrepeater har så att du kan stämma av
att det är samma samtal du får in på både 135MHz och 145MHz.

/DD

2m-repeatrar i närheten av Farsta

Solberga: 145.600
Nacka: 145.625
Huddinge: 145.6625
Haninge: 145.6875
Sätra: 145.725

SSA, Repeaterkarta

Men det behöver ju inte vara en repeater, det kan ju också vara en radioamatör med bra radioläge och hög uteffekt...
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-December-2017 at 17:23
Utan att outa var jag bor så ligger jag i ett läge där jag har minst 5km sikt med minst 4 GSM torn i sikte, ett till två TETRA torn (huvudtornet i Farsta som exempel) och en rad andra master. Jag misstänker att betongkanalen är en mobil basenhet i en lastbil/betongbil som kan ha uppdrag i ett bygge som jag har bara 50m från min antenn. Close Call på BCT15 skall bara ta in signaler från några hundra meter bort, så det bekräftar det.

Jag bekräftar just nu att jag hör 145,725 10/10 med full styrka på BCT15 med en vanlig magnetantenn i fönstret. Den tas inte upp på 135,725MHz med RSP2. Det verkar vara aktivitet på 2metern idag.

Nu har jag förövrigt jordat min dator och med tillhörande prylar, dock vet jag inte hur mycket och länge kökets lysrörsarmatur håller för den lasten.

Hur kan jag få bort överstyrningen? Eller skall jag använda SDR till spektrumanalys och lyssna på BCT15?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-December-2017 at 17:36
Nu kanske det inte uppdateras i amatörernas platsanvisningar som det borde och t.o.m en del kommersiella sändare
med tillstånd från PTS anmäls inte vid flytt av sändarplats.

Jag lyssnade på 429.30625 som egentligen används som amatörrepeater med plats i
Länna industriområde på låg höjd men som enligt användarna istället sitter på en plats
som kan ses från nästan hela stockholm och täcker hela länet.

Blir man störd av digitala sändare så är det svårt att höra och dom brukar ha
kontinuerlig sändning som ger konstanta problem. Fördelen är att man direkt märker om
man hittat en lösning med filter som avhjälper problemet.
Den RTL-SDR jag har verkar inte spela någon roll hur mycket gain som reduceras,
det är ändå krafs på spökfrekvenser som dyker upp och som inte finns där
när jag kontrollerar med en känsligare analog mottagare på samma antenn.

/DD
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-December-2017 at 18:10
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Nu kanske det inte uppdateras i amatörernas platsanvisningar som det borde och t.o.m en del kommersiella sändare
med tillstånd från PTS anmäls inte vid flytt av sändarplats.

Jag lyssnade på 429.30625 som egentligen används som amatörrepeater med plats i
Länna industriområde på låg höjd men som enligt användarna istället sitter på en plats som kan ses från nästan hela stockholm och täcker hela länet.
/DD

Det förekommer felaktiga positioner på kartan, men det brukar inte vara några stora fel.
Så i detta sammanhanget duger nog kartan...

70cm amatärband i Sverige är mellan 432-438 MHz.
Det är följaktligen ingen amatörrepeater du hör på 429...
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-December-2017 at 15:23
Info on RSP 1A: SDRPLAY RSP 1A REVIEW
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down