Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - 126.525MHz ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

126.525MHz ?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 126.525MHz ?
    Posted: 30-November-2019 at 12:08
Är det någon som vet till vad och var frekvensen 126.525MHz används?

Ett flygplan pratade ung som att det var en inofficiell kanal typ
123.45MHz och avslutade med ett dubbeltryck på sändningstangenten.
Jag hittar bara att den används i Slovenien.

Kan det helt enkelt vara så att piloter på ett flygbolag vet att frekvensen
är i stort sett oanvänd och kör internsamtal på den? Får piloter använda
vilka frekvenser som helst om det inte stör annan verksamhet?

SDRUno saknar inspelningsfunktion vid scanning/search så är i princip
oanvändbar vid sökande efter okända frekvenser.

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 13:43
Enligt ICAO, COM2:

BEL     LEOPOLDSBURG/BEVERLO     2628     A/G     C-16/30     510700N 051800E     Operational     $d180719
CZE     PRAHA/RUZYNE     10854     VOLMET     B-40/150     500600N 141600E     Operational     $ec
DNK     KOBENHAVN/ROSKILDE     1729     APP     C-50/150     553700N 120800E     Operational     - $e<VFR> - $es
F     MARSEILLE ACC     10429     FIS     A-250     MARSEILLE ACC(F)     Assigned     $d300621
GRC     ATHINAI     3015     APP     C-90/280     375600N 235700E     Operational     DEPARTURE - $ec
ROU     CLUJ     6768     ATIS     B-60/200     464700N 234200E     Operational     $em

Så det var nog ROSKILDE     Approach du hörde.
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 16:04
Krakow, Poland EPKK ?

http://qrg.globaltuners.com/?q=126.525
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 16:05
Ett Två Tre Fyra Fem, är någon form av "slaskfrekvens", där man pratar lite privat plioter emellan, mellan flygplan.

Roy
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 17:51
Jo ofta japaner eller ryssar, förutom då mindre flygklubbar.

123.45 chat, men du menar att nån använde den där andra frekvensen så också, dubbeltryckning är ju typ avlutar hej då.
Ovanligt, för civilflyg i större format.

Jag hörde ambulansflyg idag, engelska, förstår inte riktigt vad det är dock.
Möjlugt att nån bara använde frekvensen som ska vara för det såklart, hörde ingen marksändning tyvärr, rätt kassa förhållanden nu.

Edited by Agentumsilwer - 30-November-2019 at 17:54
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 17:56
Det var prat ung som på bolagsfrekvenser ibland, med lite småskrattande och en väldigt avslappnad stil
som inte alls förekommer vid samtal med en trafikkontroller. Roskilde verkar vara ung i storlek som Skavsta
och jag har svårt att tänka mig att radiotrafiken där utförs på det sättet.

Jag hör normalt bara 20mil så det var förmodligen någon extrem kondition som gjorde att jag hörde frekvensen,
efterom jag aldrig hört den tidigare. Men samtalet lät som en internkommunikation pilot-pilot.

/DD
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 18:14
Den frekvensen åker in i min scanner får se om den tuggar i sig nått intressant.

Vi har precis haft ett flyghaveri här i stan ca 1km fågelvägen ifrån mig, piloten omkom:(

Edited by Odin - 30-November-2019 at 18:16
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 20:58
Doktorn, ja de är kul de där konstiga förhållanderna, tyvärr sitter man som ett frågetecken efteråt.

Har haft dem själv med, plötsligt hör man en kortare konversation som sen är borta bland så man hör att det fadear.

Som sagt det här om "högre" frekvensers förmga att bero på väderleken mellan olika skickt, särskilt sommartid det egentlugen ingen hur det fungerar exakt och det går inte alltid att förutse, annars ör ju klassiskt en varm dag med skaplug avkylning under natten ger i princip alltid längre räckvidd under morgontimmarna.
Men bland kan den utökas väldigt vilket är svårbegriplugt.

På marin VHF har det där hänt mig en del då jag har kvar programmeringen så som jag fick av dig och inte sällan i somras hördes stationer i duplex från baltländerna tex.
Och jag fick det inte att stämma innan någon visade en karta över de här kring Östersjön.

Edited by Agentumsilwer - 30-November-2019 at 21:07
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 21:28
FFK använder 123.45 ibland.

Edited by plamek - 30-November-2019 at 21:29
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 21:47
Beror lute på var de är men som sagt plan mellan plan inom ett område absolut, farsan är nedlem där så hag vet vad det ör om.
Även brandflyg förekommer ju med det ör Rakel udag, trasslar ofta, det gamka abaliga var bättre för att samtluga skulle höra, de måste ju beskriva varåt brandkåren på marken ska röra dig, de ser ju inget mer än rök ifrån skogen eller nåt beroende på vinden.

Rakel lågt betyg där, nen staten bestämmer, hua vad farligt om folk hör var det brinner i deras närhet.
Idiotiskt tom, nen nedskörningar mörks väl inte dp, de vill ju ta birt många brandstationer öven om det kyldes av när det brann mycket för ett oar pr sen och kanske tom sossarna insåg att oj det kan brinna i Sverige.
Och inte bara i bilar som stackars missförstådda tänder på, de ör ju orivat egendom och oviktig jämfört med skogsbolag o sånt.

Edited by Agentumsilwer - 30-November-2019 at 21:49
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 22:22
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Beror lute på var de är men som sagt plan mellan plan inom ett område absolut, farsan är nedlem där så hag vet vad det ör om.
Även brandflyg förekommer ju med det ör Rakel udag, trasslar ofta, det gamka abaliga var bättre för att samtluga skulle höra, de måste ju beskriva varåt brandkåren på marken ska röra dig, de ser ju inget mer än rök ifrån skogen eller nåt beroende på vinden.

Rakel lågt betyg där, nen staten bestämmer, hua vad farligt om folk hör var det brinner i deras närhet.
Idiotiskt tom, nen nedskörningar mörks väl inte dp, de vill ju ta birt många brandstationer öven om det kyldes av när det brann mycket för ett oar pr sen och kanske tom sossarna insåg att oj det kan brinna i Sverige.
Och inte bara i bilar som stackars missförstådda tänder på, de ör ju orivat egendom och oviktig jämfört med skogsbolag o sånt.

Hur mycket du än avskyr Rakel och andra digitala system så är de här för att stanna, bara att gilla läget.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 22:34
Behövs inte alls gillas nåt statlugt slöseri imo, men så tycker givetvus gemene man och har givit det land vi nu har med det tänkandet, eller snarare låta andra tönka åt sig.

Trir Rakel är det minsra oroblemet idag hehe.

Edited by Agentumsilwer - 30-November-2019 at 22:35
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 22:34
Förr kunde jag höra utländska stationer på FM rundradiobandet varje sommar
när jag hade en radiotuner som bara hade en avstämningsratt så att man blev
tvungen att höra stationerna mellan de svenska när man bytte kanal.
Men sen blev det en digital tuner med minnespositioner så jag vet inte
om det fortfarande går att lyssna eller om luften är mättad av störningskällor.

Jag hör baltiska och polska apco och mpt1327 sändare relativt ofta,
men det beror nog mest på att det i den riktningen är den enda glipa
mellan bergen jag har och är mest öppet vatten på väg till baltikum.

Jag hörde långa samtal på 123.45 för några dagar sedan så de måste vara
på hög höjd och de enda möjliga på Flightradar24.com var två stycken
BeechCraft King Air 300ER som flög med någon minuts mellanrum.
De hade startat från centrala USA och sen till södra Canada och sen till nordöstra Canada
och sen till Norge och vidare över Stockholm österut i en båge söderut som kanske
gjorde att de flög över Turkiet och vidare sydost. Det var ett ständigt babbel
mellan flygplanet och jag har sett att flygmyndigheter har förbjudit användande
av 123.45 på hög höjd pga att det stör bl.a. oljeplattformarna i Nordsjön.
Då kanske en del väljer andra frekvenser, t.ex. den för hemmaflygfältet
som råkar vara inställd på den andra flygradion i cockpit.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2019 at 22:36
Käns som lätt att ta bort oljeplattformar ur flygbandet?

Eller har det med deras helukoptrar att göra?

Trodde det var en värdslig chatfrekvens, nen inte i Norge, rätt korkat.

Edited by Agentumsilwer - 30-November-2019 at 22:37
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-December-2019 at 01:12
Originally posted by Odin Odin wrote:

Den frekvensen åker in i min scanner får se om den tuggar i sig nått intressant.

Vi har precis haft ett flyghaveri här i stan ca 1km fågelvägen ifrån mig, piloten omkom:(

stämmer det att han landade på sin egen tomt?
Electronic S 250i
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-December-2019 at 17:28
Landade är väl att ta i han dök rakt ner.. Det stämmer att det var hans egen tomt. Han låg i skilsmässa med frugan. Jäkligt tragiskt verkade vara en bra kille han blev 42 år.
Jag satte ihop ett klipp med konventionen han hade med tornet.

Inte meningen att kapa tråden för TS

Edited by Odin - 01-December-2019 at 17:32
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down